2022-05-27, 13:14
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Terminator (BMPT) på plats och ger skydd åt sina bepansrade kollegor (T-62or?)

https://t.me/TheEternalUkrainian2/7853

🇷🇺🇺🇦Terminators came from the future to the fields of Donbass

Media loyal to the Kiev regime reported that the tank support fighting vehicles (BMPT) "Terminator" of the Russian Armed Forces entered the battle near the city of Severodonetsk.

De har bara skickat in c:a 10 st. vad jag vet, så jag hoppas för deras skull att de är mer taktiska än att de tänker använda dem till understöd åt T-62orna. Rimligen parar man dem med T-72 eller T-80 i stadsmiljö, annars är det ju typ ren kapitalförstöring (vilket ryssarna iofs inte verkar vara så obekväma med).

T-62 gör sig nog bäst om de grävs ner och användas som artilleri i defensiva positioner, alternativt att man använder dem som rena skenmål. I övrigt är de rätt klent byggda och är väl som högst utrustade med IR-sikten vilket får dem att lysa upp som tomtebloss i moderna mörkerkikare nattetid. Ingenting man skulle vilja rulla in i stan med, oavsett om man har en Terminator med sig eller ej.
Citera
2022-05-27, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag vill nog påstå att West Point, Sandhurst och Führungsakademie der Bundeswehr är tämligen prestigefulla institutioner, med god förmåga att både bedöma pågående konflikter och att utbilda taktiskt och strategiskt skickliga officerare.

Vilket i sig är underligt, då det är fler civila förluster per dygn än USA hade under Irak-kriget.

Det återstår att se, jag är inte lika säker på det.

Man behöver starka mekaniserade manöverförband, med erkänt skicklig CAS och medföljande artilleri för att kunna utnyttja eventuella bräscher i det fientliga försvaret, som åstadkoms med stora mängder MLRS och tyngre artilleri. Jag har mycket svårt att tänka mig att Ryssland har tillgång till det per dags dato.
Jo, kunskapen finns men den kommer inte till uttryck. Ibland så får man höra vettiga röster men det mesta är trams speciellt de som profilerat sig på Twitter.

Och ska du ha en seriös diskussion med mig så släpp det där med Bucha och att ryssarna ger sig på civila mål i onödan. Det finns tillräckligt med belägg därute för att tro på Mariupol-bornas berättelser om övergreppen från Azovbataljonen.

Men som jag säger, i krig dör människor på riktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Ukraina grävde ner sig i 8 år och bunkrat upp, när de nu brutit igenom spräcktes dammen och de kommer ta mycket mark på kort tid.

Glöm inte att Ryssen är i numerärt underläge och långt ifrån garanterad logistik.

https://youtu.be/76pSsbgCBbQ
förresten, här är lite foton på dina bmpt som är tänkt att backa upp t62 skroten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag uppskattar att du delar länken, men det är ju bara en snubbe som sitter och hittar på, han berättar inte hur han kommer fram till detta. Jag tycker också det låter rimligt, meeeen....

Nä, helt rätt, är bara en samlad bedömning från olika källor. Zelensky uppger upp till ca 50-100 döda per dag vid östfronten, samma som denna bedömare som följer alla dom olika förbanden.
Man får samla ihop olika källor. Men svårt att få bekräftade siffror på antal skadade.
Tycker det låter ganska rimligt, är en köttkvarn vid östfronten. Men förhoppningsvis minskar antalet skadade och döda om fronten förflyttar sig västerut.
Citera
2022-05-27, 13:16
Medlem
Vem leder kriget?
Citera
2022-05-27, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av %
Lite inhumant att sätta människor i föråldrade tanks och skicka iväg de till fronten för att bli "upp använda". Intressant förövrigt att inte ens du tror att de kommer klara sig. Stridsvagnar är normalt sett inte förbrukningsartiklar.
Jag säger att rätt använda är de dugliga verktyg särskilt mot en underlägsen motståndare.

Sluta konsumera OSINT-tramset därute. Ukrainarna kör omkring i privata Toyotor med monterade maskingevär på många ställen.
Citera
2022-05-27, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
du pratar om en drönare för 60 000kr. tror du den kan göra underverk? jämför gärna den prislappen med rysslands skitdrönare för 1 MSEK! https://www.youtube.com/watch?v=1sPKSMeonxg&t=267s

oavsett rätt bra trade om man lyckas sänka en stridsvagn för 60k sek. värt att skicka 10 drönare på den om det är så...
Vad tog alla dessa turkiska bajsdrönarna eller vad de heter vägen?
Citera
2022-05-27, 13:21
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Verkar helt klart som att ryssen fått ordning på sin krigsföring nu. Frågan är om de kommer att nöja sig med Donbass när de är klara eller om de får blodad tand och fortsätter när de väl har ångan uppe?
Nu återstår för Ukraina att hitta motmedel. Dock har jag lite svårt att se vad det skulle kunna vara. Tog ändå lite drygt 2.5 månad för ryssen att knäcka nöten för hur de ska föra ett effektivt anfallskrig mot Ukrainas försvar.
Förstår inte riktigt hur Ryssland motiverar att Kherson regionen tillhör dem. Historiskt är det en plats som de sällan besuttit. I den mån Ukraina har existerat har den platsen tillhört dem.

De har momentum nu och det lär fortsätta hela vägen ner i dalsänkan åtminstone. Jag tycker att Youtubekanalen Speak the truth illustrerar det det hela ganska bra med sina olika kartor. Topografin är sådan att ryssarna kommer rullandes nedåt från en högre höjd just nu, men väl nere i dalen kommer de att möta ett slags bergvall där Ukraina (förmodligen) har grävt ner sig med artilleri m.m. Det går inte att säga nu om ryssarna kommer lyckas ta sig förbi denna eller inte, men det är en svår position att anfalla i alla fall. Blir det en rysk seger där lär den bli väldigt dyrköpt och då är det inte otroligt att ryssarna kommer vilja börja förhandla (läs: köpa sig tid till att konsolidera sina framsteg i Donbass så här långt).
Citera
2022-05-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Ryktas att ägaren, Erdogans brorson, stoppade all försäljning till Ukraina då de marknadsförde den så illa att andra köpare backade ur 🤣
Citera
2022-05-27, 13:23
Medlem
swebarbs avatar
I Podolyak så bombar ryssarna med rätt så brutala bomber som bränner folk levande visst... ser rätt brutalt ut på denna video in action.

som en mini nuke eller nåt
https://t.me/ukrainenowenglish/9218
Citera
2022-05-27, 13:24
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Bayraktar. Många har gått åt, men det beställs och tillverkas nya löpande. Det pågår även en Twitter-insamling i Lettland (eller Litauen?) för att köpa in och donera en. De samlade ihop typ en miljon euro första dygnet, men det återstår fyra till så de har en bit kvar att gå.
Citera
2022-05-27, 13:25
Medlem
Taggads avatar
Johnson uppmanar västvärlden att skicka fler vapen till Ukraina, även raketartillerifordonet M270 MLRS, som kan träffa mål på mycket längre avstånd.
Boris Johnson säger också att han inte tror på förhandlingar med Putin.

– Hur kan man förhandla med en krokodil när den är mitt uppe i att äta upp ditt vänstra ben? Killen går verkligen inte att lita på.
https://omni.se/
Kloka ord Boris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in