Citat:
Menar du verkligen att Ryssland som i likhet med USA har informationsövertaget skulle missat detta? I ett grannland där man i stort talar samma språk. Där man har full koll på gamla Sovjet-infrastruktur samt säkert ganska gott om spioner överallt och i alla myndigheter och organisationer.Eller så var det så, att man underskattade Ukrainas försvarskapacitet, och trodde man kunde genomföra sina mål utan en allmän mobilisering.
Det har inte lyckats ännu, t ex är regimen densamma. Att återskapa Novorussia inkl Transnistrien verkar de knappast klara.
Och man torde vända befolkningen i Donbass mot sig?
Nato har förstärkts och står enat för första gången sedan kalla krigets dagar.
För min del hoppas jag på att Ryssland förstår att ett tillbakadragande är enda sättet att få slut på det meningslösa krig de skapat.
Det har inte lyckats ännu, t ex är regimen densamma. Att återskapa Novorussia inkl Transnistrien verkar de knappast klara.
Och man torde vända befolkningen i Donbass mot sig?
Nato har förstärkts och står enat för första gången sedan kalla krigets dagar.
För min del hoppas jag på att Ryssland förstår att ett tillbakadragande är enda sättet att få slut på det meningslösa krig de skapat.
Nej, det tror jag inte. Man har inte missbedömt något. De finns två förklaringar därute till ryssarnas strategi i början. Jag tror att båda kan vara giltiga samtidigt. Med den stora ansamlingen av militär runt Kiev låste man fast ukrainska militära resurser där ungefär som i Odessa genom att ha delar av ryska flottan utanför. Den andra förklaringen var att man trodde man skulle få Zelensky att ta reson när han såg de ryska styrkorna utanför huvudstaden. Det första lyckades man med men det andra var nog lite naivt och utsiktslöst. Men å andra sidan kan man inte förutse något i krig. Tror man det är det stor risk att man förlorar det.
Det stora problemet för Putin med Ukraina är att han inte kan ge sig på civila mål bara så där och behålla trovärdigheten och stödet han har på hemmafronten. Där har i och för sig de ukrainska tortyrvideorna hjälpt honom en hel del.