2022-05-27, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Eller så var det så, att man underskattade Ukrainas försvarskapacitet, och trodde man kunde genomföra sina mål utan en allmän mobilisering.

Det har inte lyckats ännu, t ex är regimen densamma. Att återskapa Novorussia inkl Transnistrien verkar de knappast klara.

Och man torde vända befolkningen i Donbass mot sig?

Nato har förstärkts och står enat för första gången sedan kalla krigets dagar.

För min del hoppas jag på att Ryssland förstår att ett tillbakadragande är enda sättet att få slut på det meningslösa krig de skapat.
Menar du verkligen att Ryssland som i likhet med USA har informationsövertaget skulle missat detta? I ett grannland där man i stort talar samma språk. Där man har full koll på gamla Sovjet-infrastruktur samt säkert ganska gott om spioner överallt och i alla myndigheter och organisationer.

Nej, det tror jag inte. Man har inte missbedömt något. De finns två förklaringar därute till ryssarnas strategi i början. Jag tror att båda kan vara giltiga samtidigt. Med den stora ansamlingen av militär runt Kiev låste man fast ukrainska militära resurser där ungefär som i Odessa genom att ha delar av ryska flottan utanför. Den andra förklaringen var att man trodde man skulle få Zelensky att ta reson när han såg de ryska styrkorna utanför huvudstaden. Det första lyckades man med men det andra var nog lite naivt och utsiktslöst. Men å andra sidan kan man inte förutse något i krig. Tror man det är det stor risk att man förlorar det.

Det stora problemet för Putin med Ukraina är att han inte kan ge sig på civila mål bara så där och behålla trovärdigheten och stödet han har på hemmafronten. Där har i och för sig de ukrainska tortyrvideorna hjälpt honom en hel del.
Citera
2022-05-27, 13:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Såg uppskattningar idag om att Ukraina förlorar uppemot 4-500 personer/dag (döda, sårade, tillfångatagna och desertörer) från stridande förband när försvarslinjerna nu börjar rasa ihop i östra ukraina. Och att många förband tappat organisationen och börjar blanda ihop soldater så dom inte längre har sammanhållna förband utan var och en får klara sig själv.

Var såg du det?
Citera
2022-05-27, 13:03
Medlem
lapons avatar
En intressant artikel i Expressen som tyvärr ligger bakom betalspärr : https://www.expressen.se/nyheter/ryske-generalens-kritik-mot--kriget-storsta-misstaget/

Hittade dock en hel del om samma sak i ryska media. Citerar från "Gazeta punkt ru":
"General Sjamanov kallade det för en misskalkylering, att den ryska armén skulle mötas 'med blommor' i Ukraina... ' Därför att de fanns som hoppades att man skulle möta oss med blommor i Ukraina.. det är ett av de största misstagen, som kändes av mycket påtagligt under de första fem dygnen av specialoperationen ..' , sa Sjamanov. Enligt honom så lyckades Ryssland sedan 'övervinna det inträffade', men ännu äterstår det att göra 'inte så litet' ".
Och han säger att den särskilda militära operationen kan hålla på i tio år till

DE FEM FÖRSTA DYGNEN hade man alltså väntat sig något annat av
-
Citera
2022-05-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här är ett längre klipp. Den får en rejäl smäll och brinner ordentligt. Tror inte besättni gen klarade sig där.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1530094769078210560?t=1bTUGf_JiX4fV6LD9LXO3Q&s=19

Haha, nej den brinner inte alls. Den tar 3 smällar (inom 100m) och klarar sig, därför klippet inte fortsätter..

Kvalitét på västerländska vapen. 🤣
Citera
2022-05-27, 13:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Endast uppskattning men stämmer känns rimligt överens med vad som även sipprar fram från Kiev.

Uppskattning är +100 döda/dag plus sårade, fångar och desertörer.
I området kring Popasna upp mot severodonetsk där Ryssland brutit igenom försvarslinjerna och artilleribeskjuter retirerande ukrainska förband.

https://www.youtube.com/watch?v=Fmwk_syFGc0&t=651s

Jag uppskattar att du delar länken, men det är ju bara en snubbe som sitter och hittar på, han berättar inte hur han kommer fram till detta. Jag tycker också det låter rimligt, meeeen....
Citera
2022-05-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Menar du verkligen att Ryssland som i likhet med USA har informationsövertaget skulle missat detta? I ett grannland där man i stort talar samma språk. Där man har full koll på gamla Sovjet-infrastruktur samt säkert ganska gott om spioner överallt och i alla myndigheter och organisationer.

Nej, det tror jag inte. Man har inte missbedömt något. De finns två förklaringar därute till ryssarnas strategi i början. Jag tror att båda kan vara giltiga samtidigt. Med den stora ansamlingen av militär runt Kiev låste man fast ukrainska militära resurser där ungefär som i Odessa genom att ha delar av ryska flottan utanför. Den andra förklaringen var att man trodde man skulle få Zelensky att ta reson när han såg de ryska styrkorna utanför huvudstaden. Det första lyckades man med men det andra var nog lite naivt och utsiktslöst. Men å andra sidan kan man inte förutse något i krig. Tror man det är det stor risk att man förlorar det.

Det stora problemet för Putin med Ukraina är att han inte kan ge sig på civila mål bara så där och behålla trovärdigheten och stödet han har på hemmafronten. Där har i och för sig de ukrainska tortyrvideorna hjälpt honom en hel del.

Ja, man misstog försvarsvilja och patriotism. Även försvarsförmåga. Och ja, Zelenskys förmåga att leda sitt folk, hans popularitet. Som man ser sig själv känner man andra eller hur? Putin trodde Zelensky hade samma position som sig själv... han fattar inte folkstyre, fri media osv... han saknar förståelse och erfarenhet.

Ryska armén ger sig på civila mål bara sådär. Det är ett faktum. De skonar inte civila. Hur fan kan du påstå det? För att våldet inte är ett meningslöst bombardemang av civila bostäder?
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Verkar helt klart som att ryssen fått ordning på sin krigsföring nu. Frågan är om de kommer att nöja sig med Donbass när de är klara eller om de får blodad tand och fortsätter när de väl har ångan uppe?
Nu återstår för Ukraina att hitta motmedel. Dock har jag lite svårt att se vad det skulle kunna vara. Tog ändå lite drygt 2.5 månad för ryssen att knäcka nöten för hur de ska föra ett effektivt anfallskrig mot Ukrainas försvar.
Förstår inte riktigt hur Ryssland motiverar att Kherson regionen tillhör dem. Historiskt är det en plats som de sällan besuttit. I den mån Ukraina har existerat har den platsen tillhört dem.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
jag tycker det är intressant att se på de kartor över vilka områden som ryssarna dominerar, i stora drag så tog man mycket yta den första tiden, sedan pressade ukraina tillbaka ryssen, till de områden där gränserna går i dag, o här verkar det stå o tugga lite fram o tillbaka sedan någon månad nu, inga stora förändringar åt något håll,,,så snacket från bägge sidor om stora framgångar eller förluster nu är troligen inte korrekt
Ukrainska armén pressade inte tillbaka några ryska styrkor. Det är bara fantasier hos brOSINT-familjen. Ryssarna drog sig tillbaka för fas två från Kiev. Det fanns inga planer på att inta staden. Det fattar alla som har den minsta koll på militärstrategiska teorier. Fanns helt enkelt inte tillräckligt med styrkor på långa vägar för att inta staden. Och runt Kharkov utropar sig ukrainarna sig till segrare när de springer in i byar som ryssarna dragit sig tillbaka ifrån av strategiska skäl
Citera
2022-05-27, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Du förstår uppenbarligen inte skillnaden mellan USA's och Rysslands kapacitet och doktrin.
Jo, det gör jag. Hur än imponerande den ryska armén är och hur än stora manövrar vi ser så är deras styrkor och träning i huvudsak av defensivt slag.
Citera
2022-05-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Verkar helt klart som att ryssen fått ordning på sin krigsföring nu. Frågan är om de kommer att nöja sig med Donbass när de är klara eller om de får blodad tand och fortsätter när de väl har ångan uppe?
Nu återstår för Ukraina att hitta motmedel. Dock har jag lite svårt att se vad det skulle kunna vara. Tog ändå lite drygt 2.5 månad för ryssen att knäcka nöten för hur de ska föra ett effektivt anfallskrig mot Ukrainas försvar.
Förstår inte riktigt hur Ryssland motiverar att Kherson regionen tillhör dem. Historiskt är det en plats som de sällan besuttit. I den mån Ukraina har existerat har den platsen tillhört dem.

Ukraina grävde ner sig i 8 år och bunkrat upp, när de nu brutit igenom spräcktes dammen och de kommer ta mycket mark på kort tid.

Glöm inte att Ryssen är i numerärt underläge och långt ifrån garanterad logistik.

https://youtu.be/76pSsbgCBbQ
Citera
2022-05-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Ukraina grävde ner sig i 8 år och bunkrat upp, när de nu brutit igenom spräcktes dammen och de kommer ta mycket mark på kort tid.

Glöm inte att Ryssen är i numerärt underläge och långt ifrån garanterad logistik.

https://youtu.be/76pSsbgCBbQ
vad menar du med den videon? typiskt ren propagandaskräp som inte säger nånting?
Citera
2022-05-27, 13:14
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här är ett längre klipp. Den får en rejäl smäll och brinner ordentligt. Tror inte besättni gen klarade sig där.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1530094769078210560?t=1bTUGf_JiX4fV6LD9LXO3Q&s=19

Fast hade vagnen smällt upp hade vi nog fått se det tror jag ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in