2022-05-26, 22:43
Medlem
WasntIt42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, när jag säger utfyllnad menar jag snarare att istället för att anfalla med låt oss säga 10 tanks så anfaller man med 10 tanks + 10 skit-tanks. Där finns taktiska situationer där det kan vara att föredra.

Du lyssnar inte på vad jag skrev. Det kan vara så att det sinar i förråden, men det kan lika gärna bara vara mediebrus.
Skulle tro att du är väldigt nära sanningen där ja. Eftersom att dessutom både sparatister och nytillkomna icke modernt utbildade mannar fylls på just nu, så är det logiskt att använda fungerande t-62 or än inget alls. Sedan är det ju dessutom något ryssen velat låta bli att göra, då det är ett självklart bevis på desperation. Det är nog många i strategiledningen som skäms över detta. Inte bara lagret som sinat utan så har även tiden för att utbilda nya soldater på modern utrustning. Reservister är inte soldater mer än att de har gjort en repövning någon gång då och då.
Citera
2022-05-26, 22:43
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Den slags operationer sker varje dag i Donbass, kan jag lova dig. Soldater blir beordrade att attackera för att dra på sig artillerield t ex, som då blir identifierat med artilleriradar, och som man sedan kan slå mot. Det hade varit tryggare att göra det med ett pansarfordon, men de har inte obegränsat med dem. Så är krig, såvida man inte har massivt större resurser än sin motståndare, som i Afganistan.

Och så visar det sig att moralen är låg i särskolans trupper, VA! VARFÖR DÅ?

Här sitter du bakom ditt tangentbord och skriver tufft att det är ok att offra lite människor här och där?

Fy Fan, hade jag varit dig hade jag tagit livet av mig.

Men vid eftertanke, du resonerar ju som husse putler så jag borde inte bli förvånad.
Citera
2022-05-26, 22:44
Medlem
Citat:
Nej, när jag säger utfyllnad menar jag snarare att istället för att anfalla med låt oss säga 10 tanks så anfaller man med 10 tanks + 10 skit-tanks. Där finns taktiska situationer där det kan vara att föredra.

Du lyssnar inte på vad jag skrev. Det kan vara så att det sinar i förråden, men det kan lika gärna bara vara mediebrus.

Men det bör vara bättre att anfalla med 10+ 10 moderna tanks. Trist för dem i äldre tanks. Canonfodder?

De har stora förråd ja och jag tror inte de har fantastiskt underhåll på de äldsta tanksen.
Citera
2022-05-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Heh, Väst har mycket mer resurser än Ryssland.
Ryssarna har ju börjat använda vapen från WWII nu för att försvara sig, det säger allt.

Ryssarna är fukkt minst sagt även om dom just nu är mer kanonmat än Ukraina.

Om så vore fallet hade NATO gått in och gjort skäl för sitt namn.

Att de inte gör det och tvärtom, råder Zelensky att ge upp, säger allt.

Jag sa det tidigt, när Ryssen bombade Fort Reddit 1.0 utanför Lviv (20km från NATO/Polens gräns) och inga flyglarm eller bomblarm gick av och NATO officerare befann sig (och dog) i lägret när ca 400 utländska frivilliga dog. Då insåg NATO att de hade underskattat Ryssen grovt. Efter detta ändrades NATOs attityd 180 grader.

Redan i Syrien 2016 när Assad bjöd in Ryssland mot ISIS tjaffsade USA/NATO mot Ryssland men de vågade inte göra något (var snack om no fly zone då med).

Ryssen har teknologi som väst inte rår på och den användes tidigt i konflikten som en signal till NATO.
Citera
Medlem
Citat:

Men det bör vara bättre att anfalla med 10+ 10 moderna tanks. Trist för dem i äldre tanks. Canonfodder?

De har stora förråd ja, men jag tror inte de har fantastiskt underhåll på de äldsta tanksen.

Det är liksom orimligt att hålla allt material topnotch. Manskap och fler än fienden har alltid varit Rysslands melodi.

Hur många dog mot Tyskland ex ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Vad bra att särskolan snart är färdig med sin special operation. Blir det Polen sen?

Ingen aning. Polen kanske tappar huvet och går in med en fredsbevarande styrka i Ukraina för att ta resterna av Ukraina.
Citera
2022-05-26, 22:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Och så visar det sig att moralen är låg i särskolans trupper, VA! VARFÖR DÅ?

Här sitter du bakom ditt tangentbord och skriver tufft att det är ok att offra lite människor här och där?

Fy Fan, hade jag varit dig hade jag tagit livet av mig.

Men vid eftertanke, du resonerar ju som husse putler så jag borde inte bli förvånad.

Offrande av soldater sker på bägge sidor. Ofta har inte den enskilde soldaten full överblick över slagfältet, så de är tragiskt omedvetna om vad som händer. Men nu är jag färdig med att svara dig, då du är rätt otrevlig.
Citera
2022-05-26, 22:48
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ingen aning. Polen kanske tappar huvet och går in med en fredsbevarande styrka i Ukraina för att ta resterna av Ukraina.

Tror inte det, vi civiliserade människor respekterar gränser. Så det kommer inte hända.

Så i bästa fall lägger ni Ukraina under er och sedan lever ni glada och lyckliga i fattigdom?
Citera
2022-05-26, 22:49
Medlem
Citat:
Tyskland skal hjelpe Ukraina å eksportere millioner av tonn med korn med jernbane, som nå er lagret i landets havner på grunn av den russisk blokaden.

Ukrainas enorme eksport av hvete og andre kornsorter er stanset siden Russland invaderte landet og blokkerte svartehavshavnene. Eksportstansen truer matsikkerheten i hele verden.

https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=95232
Citera
2022-05-26, 22:49
Medlem
Citat:
Det är ett argument för att de kommer användas som "mobil bunker" i försvarspositioner snarare än som riktiga tanks. Men som sagt, vi får se. Just nu bara mediebrus.

Moderna ryska tanks har visat sig vara självmordsskonsoller.
Och nu ska ännu äldre ryska tanks agera bunker?

Har du helt bommat att Ukraina har NLAW, Javelin, Bayraktar, Stugna, Switchblade m.m. ?
Citera
2022-05-26, 22:51
Medlem
WasntIt42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
T62:an byttes ut på 80-talet. Finns alltså ingen stridande soldat idag under 50 bast, som har nån erfarenhet av att använda T62:an.
Har ryssarna hittat en helt ny variant på temat att snabbt destruera sina tanks?
T-62an har använts(fortfarande dessutom) i många andra länder långt senare än 80-talet. Många ryska soldater har gjort joint exp träning i dessa länder. Skulle tro att där finns en allmän kännedom om 62:ans användande genom detta. Sedan är det dessutom en stridsvagn som inte behöver någon större specialkunskap för att kunna användas, då mer eller mindre allting är mekaniskt och manuellt. Sedan är det dock inte desto mindre respektlöst gentemot sina mannar att låta dem rulla ut i strid med dålig utrustning och dåligt kännande om den. Men ryssen har aldrig varit mycket för att bry sig om sig själva eller andra
Citera
2022-05-26, 22:51
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Offrande av soldater sker på bägge sidor. Ofta har inte den enskilde soldaten full överblick över slagfältet, så de är tragiskt omedvetna om vad som händer. Men nu är jag färdig med att svara dig, då du är rätt otrevlig.

Åh, jag är otrevlig, säger han som utan att blinka tycker det är ok att offra människor i krig. Jag fattar att människor kommer dö i krig men att man inte behöver offra dem i onödan.

Kan inte sluta skratta åt dig som sitter här och spelar tuff för att sedan skriva, nu tänker jag sluta svara för du är otrevlig Det är nog tur att du sköter ditt krig bakom en skärm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in