2022-05-26, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Haha relevansen för gällande självmord med skjutvapen är ju högst aktuell. Det visar att lagar gällande begränsning av skjutvapen har effekt när det gäller dödligt våld. Att självmord sedan ändå genomförs är ju helt irrellevant, då man inte kan dra en parallell till dödligt våld mot sig själv och mot en stor folkmassa som t.ex en skolklass. Är du full?
Alltså, det är ju precis den kopplingen du försöker göra men jag försöker förklara att det inte går? Du använder rubriker som "reduced suicide by firearms" (säger inte formuleringen i sig att det inte minskar våldet?) för att förklara att våldet miskar. En person som tar livet av sig är inte samma person som genomför ett massmord. USAs problem med det vet jag inte vad det beror på men det är i högsta grad ett USA problem som knappt finns någon annanstans vapenlagar eller inte.
Citera
2022-05-26, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
USA måste förbjuda vapen - enkel lösning - "NEJNENEJ, DET SKA VI INTE GÖRA", NÄNÄ men fortsätt å slakta varandra i all evighet då - jävla galningar - jävla skitland.
Hur menar du? Hur ska detta gå till? Det lär leda till ett inbördeskrig det vet du va? Om man själv bor i staterna förstår man varför man är positiv till rätten att försvara sig och sin familj vid brott, usa är betydligt farligare än Sverige och man kan inte lita på att polisen dyker upp i tid.

Det blir inte mindre farligt när det väller in tusentals illegala invandrare varje dag till USA men detta pratar inte globalisterna i Demokraterna eller media om

Sverige är dock Påväg åt samma håll, hur många skjutningar per dag är det nu?
Citera
2022-05-26, 03:27
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Alltså, det är ju precis den kopplingen du försöker göra men jag försöker förklara att det inte går? Du använder rubriker som "reduced suicide by firearms" (säger inte formuleringen i sig att det inte minskar våldet?) för att förklara att våldet miskar. En person som tar livet av sig är inte samma person som genomför ett massmord. USAs problem med det vet jag inte vad det beror på men det är i högsta grad ett USA problem som knappt finns någon annanstans vapenlagar eller inte.

Ok vi skiter i självmord för en stund, och koncentrerar oss på mord. Studien säger detta i abstraktet:

Citat:
Evidence from 130 studies in 10 countries suggests that in certain nations the simultaneous implementation of laws targeting multiple firearms restrictions is associated with reductions in firearm
deaths.

Alltså har restriktiva lagar en negativ effekt på dödligt våld med skjutvapen. Sedan varierar det hur mycket beroende på land och vilken typ av lag som införs, men om du kollar i Figur 2 och 3 så ser du att i de flesta studier som gjorts så har de införda lagarna haft en negativ effekt på mord med skjutvapen. Bakgrundskoll har t.ex i alla studier en negativ effekt på dödligt våld med skjutvapen. Sedan även de flesta kombinationslagar.

Däremot "Castle doctrine laws" alltså rätt att bära vapen i självförvar har en positiv effekt på dödligt våld med skjutvapen enligt figur 2, förutom i en studie (Lott, 2010)

Ett annat exempel:

Citat:
In Colombia, Villaveces et al. (52) examined the association between laws banning the carrying of firearms during
weekends after paydays, holidays, and election days in Cali
and Bogota and the rate of homicides. In an interrupted time
series with multiple replications comparing the rates of homicides on days with and without the restriction, these authors
identified a 14% reduction in all homicide rates in Cali during
intervention days compared with days without it. The intervention was associated with a 13% reduction in firearm homicides in Bogota
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 03:34.
Citera
2022-05-26, 03:34
Medlem
Citat:
Ok vi skiter i självmord för en stund, och koncentrerar oss på mord. Studien säger detta i abstraktet:

Alltså har restriktiva lagar en negativ effekt på dödligt våld med skjutvapen. Sedan varierar det hur mycket beroende på land och vilken typ av lag som införs, men om du kollar i Figur 2 och 3 så ser du att i de flesta studier som gjorts så har de införda lagarna haft en negativ effekt på mord med skjutvapen på. Bakgrundskoll har t.ex i alla studier en negativ effekt på dödligt våld med skjutvapen. Sedan även de flesta kombinationslagar.

Däremot "Castle doctrine laws" alltså rätt att bära vapen i självförvar har en positiv effekt på dödligt våld med skjutvapen enligt figur 2, förutom i en studie (Lott, 2010)

Ett annat exempel:
Nej, "reduction in firearm deaths" är inte samma sak som "dödligt våld med skjutvapen". Sen fortsätter du säga vad jag redan sagt genom tråden. Är vi klara nu?
Citera
2022-05-26, 03:40
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Nej, "reduction in firearm deaths" är inte samma sak som dödligt våld. Sen fortsätter du säga vad jag redan sagt genom tråden. Är vi klara nu?

De syftar både på mord och självmord, båda är dödligt våld med skjutvapen. "Change in homicide" som de flesta studier handlar om visar en tydlig reduktion efter införandet av restriktivare lagar. Det är bara att läsa studien så är det tydlig. Eller så kan du slå upp någon av de 130 studierna och läsa på om de enskilda studierna, som med några få undantag kommer fram till samma sak att restriktivare vapenlagar ger mindre dödligt våld med skjutvapen.
Citera
2022-05-26, 03:54
Medlem
Citat:
De syftar både på mord och självmord, båda är dödligt våld med skjutvapen. "Change in homicide" som de flesta studier handlar om visar en tydlig reduktion efter införandet av restriktivare lagar. Det är bara att läsa studien så är det tydlig. Eller så kan du slå upp någon av de 130 studierna och läsa på om de enskilda studierna, som med några få undantag kommer fram till samma sak att restriktivare vapenlagar ger mindre dödligt våld med skjutvapen.
Mord, självmord och ungar som plockar upp dåligt hanterade vapen. Hur förklarar dina studier skjutningarna som blir kvar? Har våldet gått över till knivar istället eller är det total minskning av våld? Vad för andra åtgärder gjorde man i området osv?

Har man en problematik med människor som mördar varandra i impulser så försvinner inte det problemet med vapenlagar. Din studie säger inte emot det och försöker inte ens påstå det, som jag citerade tidigare.

Jag tänker inte sätta mig in i en metastudie för ett inlägg på Flashback. Men du kan ju ta 2 random delstater se var morden sker, hur många av vapnen var lagliga och gärningsmännens demografi så ser du en korrelation som är tydligare än vapenlagar.
Citera
2022-05-26, 04:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Det går kanon i Brasilien där man har hårda vapenlagar.
Citera
2022-05-26, 04:07
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Mord, självmord och ungar som plockar upp dåligt hanterade vapen. Hur förklarar dina studier skjutningarna som blir kvar? Har våldet gått över till knivar istället eller är det total minskning av våld? Vad för andra åtgärder gjorde man i området osv?

Har man en problematik med människor som mördar varandra i impulser så försvinner inte det problemet med vapenlagar. Din studie säger inte emot det och försöker inte ens påstå det, som jag citerade tidigare.

Jag tänker inte sätta mig in i en metastudie för ett inlägg på Flashback. Men du kan ju ta 2 random delstater se var morden sker, hur många av vapnen var lagliga och gärningsmännens demografi så ser du en korrelation som är tydligare än vapenlagar.

Det handlar inte om att restriktivare vapenlagar skulle ta bort alla mord och masskjutningar. Det handlar om att begränsa dessa, vilket det finns tillräckligt mycket bevis för att de har effekt. Sedan finns det självklart massor av andra saker man också kan göra, vapenlagar är bara en del av en helhet. I många delstater kan man ju fritt gå in och handla ett vapen och om något liknande vore möjligt i Sverige kan jag garantera att även vi skulle få fler masskjutningar även här. USA är mycket vapentätare än alla andra länder i hela världen.
Citera
2022-05-26, 04:10
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att restriktivare vapenlagar skulle ta bort alla mord och masskjutningar. Det handlar om att begränsa dessa, vilket det finns tillräckligt mycket bevis för att de har effekt. Sedan finns det självklart massor av andra saker man också kan göra, vapenlagar är bara en del av en helhet. I många delstater kan man ju fritt gå in och handla ett vapen och om något liknande vore möjligt i Sverige kan jag garantera att även vi skulle få fler masskjutningar även här. USA är mycket vapentätare än alla andra länder i hela världen.
Fast det förklarar ju inte de delstaterna och länderna med slappa vapenlagar och få mord per capita. Tills du har en modell som förklarar det är det bara noise. Det fina med min teori är att den även förklarar svenska skjutningarna OCH de platser som klarar av slappa vapenlagar.
Citera
2022-05-26, 04:16
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det går kanon i Brasilien där man har hårda vapenlagar.

Brasilien är relativt strikt, men mindre strikt än t.ex Sverige. Apropå Brasilien :
Citat:
"Most experts have concluded that more weapons means more violence. There is no difference between illegal and legal weapons; they are part of the same market. If there are more legal weapons in circulation, it also indirectly increases the number of weapons available for the black market."

https://www.dw.com/en/brazil-relaxed-gun-laws-could-lead-to-more-violence/a-56529162

Den allra flesta av morden i Brasilien är dessutom drogkartellrelaterade och dessa nätverk får på ett eller annat sätt alltid tag på vapen. Brasilien är ju ett väldigt korrumperat land
Citera
2022-05-26, 04:30
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Fast det förklarar ju inte de delstaterna och länderna med slappa vapenlagar och få mord per capita. Tills du har en modell som förklarar det är det bara noise. Det fina med min teori är att den även förklarar svenska skjutningarna OCH de platser som klarar av slappa vapenlagar.

Det finns alltid undantag som man såklart får väga in i modellen. Det är just det de som bedriver studier i ämnet får göra. Det intressanta är vad som händer överlag när man inför restriktivare vapenlagar.

Och vad exakt är din teori då, att slappa vapenlagar på något sätt skulle öka säkerheten och minska antalet skjutningar som exempelvis Bolsonaro tror? Självklart är skjutningar ett tecken på att folk inte mår bra, men det är väldigt effektivt att införa restriktivare lagar i förebyggande syfte. Tillgång och efterfrågan.

Vilka svenska skjutningar pratar du om? Vad jag vet har det mestadels varit knivattacker i svenska skolor. Nästan helt uteslutande faktiskt. Kanske finns något undantag men kommer inte på något. Att det skjuts av gängkriminella är något helt annat och de är förhållandevis få per kapita jämfört med i USA.

Det är klart att i en population som har det gott ställt och mår psykiskt bra så förekommer det inte lika mycket våld som i andra populationer. Men det förtar fortfarande inte effekten av att begränsa tillgången på vapen och dess inverkan på dödligt våld. Det är inte som att den ena åtgärden utesluter den andra. Det ökar också tryggheten i samhället när man vet att det inte florerar en jävla massa vapen som vem som helst som det slår slint i kan komma att använda i illvilligt syfte.
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 04:44.
Citera
2022-05-26, 06:18
Medlem
Citat:
Vilka svenska skjutningar pratar du om? Vad jag vet har det mestadels varit knivattacker i svenska skolor. Nästan helt uteslutande faktiskt. Kanske finns något undantag men kommer inte på något. Att det skjuts av gängkriminella är något helt annat och de är förhållandevis få per kapita jämfört med i USA.
Du är frustrerande att diskutera med för man springer i cirklar. Vilka svenska skjutningar frågar du efter att jag försökt förklara att majoriteten av skjutningarna i USA är med olagliga vapen bland kriminella.

Skulle jag vara lika dum i huvudet hade jag dragit upp Afghanistan som förmodligen har 0 vapenlagar och jämföra med USA. Titta varför har inte Afghanistan några skolskjutningar? För att talibanerna stängde alla skolor, inte pga vapenlagar.

Din bild verkar begränsas till skolskjutningar, självmord och olyckor? Om det är allt du tror vapenvåldet går ut på förstår jag varför du tror vapenlagar gör något, men det är en fis i rymden.

Jämför med Sverige, hur många av morden här tror du begåtts med lagliga vapen? Kan vi ändra vapenlagarna för att fixa det problemet?
Senast redigerad av erskungligahoghet 2022-05-26 kl. 06:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in