Citat:
Ursprungligen postat av
lallisen
Du flyttar målstolparna här tycker jag.
Är verkligen alla massmördare psykiskt sjuka?
Har deras psykiska sjukdom något med mordet att göra?
Adhd är en funktionsnedsättning, sen hade ett par personlighetsstörningar i listan. Ptsd är väl ett slags tillstånd likaså Psykos. Så inget av det du rabblade upp är väl egentligen en sjukdom.
Du skriver vidare att mördare kan drivas av lust eller psykisk sjukdom så jag antar att du inte håller med dig själv.
Hur som helst är det verkligen inte semantik. Det är intressant och viktigt att förstå varför folk begår mord och massmord om inte annat för att kunna förebygga dom.
Sen håller jag verkligen inte med om att dödsstraff är en lämplig påföljd av många skäl.
Att du inte håller med är pga. att du är vänster, inget annat! Möjligtvis liberal. Som jag skrivit så blir det enkom semantik - de åkommor/diagnoser jag rabblade upp siter i psyket, därav är de psykiska sjukdomar, vad du än väljer att kalla dem. Om inget av de ting jag nämnde är en psykisk sjukdom, vad är då detta, för förtydligandes skull?
Jag likställer lustmördare med psykiskt sjuka, hur svårt skall det vara - som sagt; ALLA som väljer att mörda utan "uppenbar orsak" (i hämndmord anser jag inte alltid att man behöver vara psykiskt sjuk, detta då drivkrafterna oftast är andra), av lust, av religiösa och/eller politiska motiv, nyfikenhet eller vad faan det än må vara så har du en skruv lös, eller flera och är, de facto, psykiskt sjuk. Om det inte är semantik, vari ligger då skillnaden, enligt dig och inte Wikipedia, eller någon annan källa på nätet - dian egna ord, tack!