2022-05-25, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag förstår amerikanare att de vill ha kvar sina vapen, det jag inte förstår är att vanligt folk inte tycker det är bra med bakgrund koll innan man får köpa ett maskingevär eller bazooka. Hade denna muppen haft en vanlig pistol eller en hagelbössa så hade han ju inte varit lite framgångsrik som han blev.

Men men, bättre lägga allt krut på abortfrågan. Det handlar ju ändå om baaaaaenen.

Måste vara spännande att vara förälder i usa.

Äsch då. Vad amerikanen verkligen lägger krut på fick vi se på TV igår. De hade listat det som intresserar amerikaner mest just nu. Långt ner på listan fanns kriget. Nästan lika långt ner fanns abortfrågan. Skyhögt i topp var däremot rättegången med Johnny Depp.
Citera
2022-05-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Om bara lärarna hade varit beväpnade så hade barnen levt nu. Hoppas dom döda barnens föräldrar är nöjda.

Antingen är det en svart ung man eller så är det någon psykstörd vit incel.

Ja ditt förslag om att göra en skola till en skjutbana, är ju ett väldigt intelligent förslag. Istället för 14 döda hade man då fått 70 döda.....

Så om nu svarta ungdomar som får knulla (tydligen kan svarta inte vara incels enligt dig pga ditt hat endast mot vita), eller en vit ungdom som inte får knulla, har utfört dådet, hur skulle liknande händelser kunna undvikas i framtiden? Några förslag, utom att hata mot vithyade som du verkar föredra att göra?
Citera
2022-05-25, 09:41
Medlem
Etta.Places avatar
En av de värsta jag hört om :-(. Nog för att alla sådana skjutningar är förjävliga men oftast så tänker mans sig väl att gärningsmannen iaf tänkt skjuta ihjäl sina mobbare, klasskamrater och lärare som han på något sätt ser som ansvariga till att han blivit utstött och mobbad. De här 19 små barnen kan ju rimligtvis inte ha något som helst med saken att göra.
Citera
2022-05-25, 09:42
Medlem
Undra när det händer här... vapen lär ju finnas så det räcker
Citera
2022-05-25, 09:42
Medlem
MrsEjPKs avatar
Jag sökte på gms namn på instagram och klickade på SalvadorRamos +500 inlägg.
Där hittar man en massa inlägg om detta plus bilder på honom på långt håll i någon svart kjol,samt i någon annan utstyrsel .
Allt är dock på lite långt håll i vad jag antar är hans rum.
Är urusel på att länka men det finns där.
Kan inte garantera det är han men ser ut som det.
Senast redigerad av MrsEjPK 2022-05-25 kl. 09:47.
Citera
2022-05-25, 09:43
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Han förändrades tydligen och lät håret växa ut, klädde sig i svart och med militärkängor - om detta icke är varningstecken då det sker ett mobboffer, vilket han tydligen var, så vet jag inte vad som skall till innan man går in och agerar före ett slikt brott sker...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Or5VE1/vannen-om-skolskjutaren-salvador-ramos-dad-i-uvalde-forandrades
Citera
2022-05-25, 09:44
Medlem
DontWantWars avatar
Varför snackas det om vita och svarta när gm är bekräftad latinamerikan som främst mördat andra latinamerikaner?
Citera
2022-05-25, 09:45
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Är det inte vita kvinnor som utför mest aborter? Och svarta kvinnor som utför minst aborter?

I USA är systemet sådant att kvinnor som fått barn, har rätt till både särskilt riktade bidrag från staten såväl som pengar från barnets pappa.

Faktum är att kvinnor får mer pengar om de har barn med olika pappor, än om de har lika många barn med samma pappa!

Det uppmuntrar främst svarta kvinnor att skaffa flera barn, med olika män, som en metod att försörja sig och inte behöva jobba.

USA är ett defekt samhälle som fjäskar extremt för kvinnor.

Är detta verkligen sant - låter helt skruvat, men inget förvånar längre... Har du en länk, månne?
Citera
2022-05-25, 09:46
Medlem
Hemsk händelse! Men kan förstå ur ett psykologiskt perspektiv att man förlorar empatin för andra människor om man blir ständigt mobbad i olika sammanhang, och till och med börjar hata människor. Kan förstå att man får en "jag skiter i allt" attityd.
Citera
2022-05-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Är det inte vita kvinnor som utför mest aborter? Och svarta kvinnor som utför minst aborter?

I USA är systemet sådant att kvinnor som fått barn, har rätt till både särskilt riktade bidrag från staten såväl som pengar från barnets pappa.

Faktum är att kvinnor får mer pengar om de har barn med olika pappor, än om de har lika många barn med samma pappa!

Det uppmuntrar främst svarta kvinnor att skaffa flera barn, med olika män, som en metod att försörja sig och inte behöva jobba.

USA är ett defekt samhälle som fjäskar extremt för kvinnor.
Nej så är det inte.

Nu är ju inte abort gratis i USA om du trodde det. Det kostar. Upp till 3000 dollar. Ibland till och med mer.
Citera
2022-05-25, 09:48
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
En av de värsta jag hört om :-(. Nog för att alla sådana skjutningar är förjävliga men oftast så tänker mans sig väl att gärningsmannen iaf tänkt skjuta ihjäl sina mobbare, klasskamrater och lärare som han på något sätt ser som ansvariga till att han blivit utstött och mobbad. De här 19 små barnen kan ju rimligtvis inte ha något som helst med saken att göra.

Kan finnas ett motiv, som kanske förklarar varför just dessa barn blev måltavlor. Många av offrens föräldrar är gränsvakter eller anställda vid gränsstationerna vid mexikanska gränsen.
Citera
2022-05-25, 09:48
Medlem
lasternassummas avatar
Uvalde i Texas finns mindre än 100 km från Rio Grande och gränsen mot Mexiko.
Gärningsmannen, 18-årige Salvador Ramos, dödades. Jag har inte hittat någon uppgift om Salvadors etnicitet, men gissar på latino.

Lite om Ramos.
https://nypost.com/2022/05/24/what-we-know-so-far-about-salvador-ramos-the-suspected-texas-school-shooter/

Eftersom det här är Flashback bör vi väl se på etniciteten hos befolkningen och jämföra med etniciteten hos masskjutare. Statistiken är lite vilseledande eftersom den baseras på alla masskjutare, men befolkningens sammansättning 2019. Det är procentsiffrorna i andra och fjärde kolumnerna som bör jämföras.

Kod:
Ethnicity	Population %	Mass shooters	Mass shooters %
White		60,1		68		53,1
Black		12,2		21		16,4
Latino		18,5		10		7,8
Asian		5,6		8		6,3
Other		2,8		5		3,9
Native American	0,8		3		2,3
Unknown/Unclear	0		13		10,2

I stort sett kan man väl säga att masskjutarna speglar befolkningens sammansättning? Kanske att latinos är lite underrepresenterade? Kanske ägnar sig skjutglada latinos oftare åt gängskjutningar än åt skolskjutningar?

Etnicitet hos USAs befolkning.
https://www.visualcapitalist.com/visualizing-u-s-population-by-race/

Etnicitet hos masskjutare.
https://www.statista.com/statistics/476456/mass-shootings-in-the-us-by-shooter-s-race/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in