2022-05-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mecika
Kommer det verkligen att hjälpa?
Vad är det som säger att GM i detta fall (och många andra skjutningar) använder sig av lagliga och registrerade vapen?

Vapenlagarna i USA är annorlunda jämfört med ex Sverige, men om man studerar den amerikanska grundlagen, hur den är skriven och varför så får man en bättre bild av hur deras samhälle är uppbyggt.

Många säger att "vapenlagarna i USA är sjuka!", men de flesta förstår tyvärr inte den amerikanska grundlagen, dess historia, uppkomst och syfte.

Jag vill hävda att om en orättfärdig person vill göra någon annan illa så kan han tyvärr göra det oavsett tillgång till lagliga vapen.
Han gick och köpte sig två automatvapen samma dag han fyllde 18 och poserade sedan med dem. Läste det nånstans i Amerikansk media i morse
Citera
Medlem
Man måste försöka se det positiva i det hela och tänka på planeten. Om han sköt tjugo ungar så borde hälften vara flickor. Ponera att varje flicka skulle fött två barn som vuxen så innebär det tjugo nya människor. Om de i sin tur får två barn per kvinna så blir det 400(!) nya människor på två generationer. Alla dessa människor skulle tära fruktansvärt på Jordens resurser.

Vi människor måste sluta vara såna egoister som anser att vi har rätt att föröka oss hur som helst. För varje ny människa som föds gör det svårare för de andra varelserna att leva. I det långa loppet var dennya skolskjutningen faktiskt en bra sak. Nog fan kan vi människor leva utan att föröka oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Mongo. Skottlossning med fler hundra vapen inblandade. Det är mängden vapen som införskaffas helt lagligt i USA som är anledningen till alla dessa masskjutningar. Du behöver inte svara utan spar på knapptrycken och sms-tummen din.

Tror du på riktigt att en person som har bestämt sig att öppna eld mot flera civila personer bryr sig om vapenlagar?
Citera
Medlem
Soterns avatar
Jag tror att förklaringen är att förr fick ungjävlarna från första början lära sig att veta hut.
Citera
2022-05-25, 09:12
Medlem
santos_devilles avatar
Jag förstår amerikanare att de vill ha kvar sina vapen, det jag inte förstår är att vanligt folk inte tycker det är bra med bakgrund koll innan man får köpa ett maskingevär eller bazooka. Hade denna muppen haft en vanlig pistol eller en hagelbössa så hade han ju inte varit lite framgångsrik som han blev.

Men men, bättre lägga allt krut på abortfrågan. Det handlar ju ändå om baaaaaenen.

Måste vara spännande att vara förälder i usa.
Citera
2022-05-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Ett resultat av exakt samma lagstiftning gällande vapen gör idag att Sverige ligger i topp bland skjutningar och mord. Och att det dessutom är lika lätt att få tag i ett vapen som en begagnad bil. Och de används både mot civila och gängkriminella.

Eslöv, gymmet i Linköping och gymmet i Stockholm är väl några bra exempel både när civila nästan dör och där de stryker med.

Det säger ändå någonting, det är människorna det är fel på inte vapnen.

Det är självklart att det primärt är människorna det är fel på.

Däremot så ser man tydligt att USA är överlägsna när det gäller masskjutningar, skjutningar, skjolskjutningar, polisskjutningar - ja skjutningar överlag.
Försvaret lyder oftast "Ja men om fler får bära vapen privat så kan de hindra skjutningarna själva på plats".

Ändå ser man sällan, om någonsin, en massaker av sort som stoppas, hindras eller förmildras av att någon i området är beväpnad och kan avväpna gärningsmannen.

Problemet vi har i Sverige är att det lönar sig för mycket att vara kriminell och konsekvenserna är ej tillräckliga. Det är inte vapenlagarna som styr, utan snarare våra droglagar som tillåter gängkriminella att ta över mer och mer mark, använda mer våld och utnyttja tonåringar som får kortare och mildrare straff.

Sveriges problem hade lösts av en reformation av straffsystemet och möjligtvis nya narkotikalagar. Inte vapen i sig. Vapnen som används är ofta importerade från öststater. Det har funnits importerade vapen i Sverige i många år, även på 70-talet men de användes inte i samma utsträckning - varför vet jag inte och det är en svår fråga.

Men att lätta vapenlagarna kommer inte lösa ett skit. USA är ett bra exempel på detta tycker jag och jag tycker att vi ska försöka att undvika att anpassa oss allt mer efter USA, det räcker med att vi fått hit wokekulturen och är besatt av amerikansk kultur och historia.
Citera
2022-05-25, 09:15
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag förstår amerikanare att de vill ha kvar sina vapen, det jag inte förstår är att vanligt folk inte tycker det är bra med bakgrund koll innan man får köpa ett maskingevär eller bazooka. Hade denna muppen haft en vanlig pistol eller en hagelbössa så hade han ju inte varit lite framgångsrik som han blev.

Men men, bättre lägga allt krut på abortfrågan. Det handlar ju ändå om baaaaaenen.

Vad snackar du om? man kan inte köpa någon jävla bazooka eller automatvapen där.

Han hade varit precis lika framgångsrik med en 9mm semi automatisk pistol som en semi automatisk karbin, bara att ha fler magasin på sig.

Fullt automatiska vapen är förbjudna, går att skaffa med special tillstånd.
Citera
2022-05-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men varför ökar skolskjutningarna i USA? Förekom de lika frekvent på 1940-1950-talen? För om inte så var väl knappast vapenlagarna striktare då, snarare tvärtom?
Förklaringen måste ligga djupare än så.

Striktare vapenlagar löser inte allt men det är ett steg i rätt riktning.
Citera
2022-05-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

Förstår inte varför man säljer militära vapen överhuvudtaget. Det är helt vansinnigt.
Citera
2022-05-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Tror du på riktigt att en person som har bestämt sig att öppna eld mot flera civila personer bryr sig om vapenlagar?

Nej, inte nämnvärt. Däremot försvårar det möjligheten att få till vapen.

Nu har vi ju våra egna skolterroristers sociala inkompetens att tacka för att de själva inte kunnat ordna vapen. Med lite handlingskraft och social karisma hade man kunnat få tag i skjutvapen både på gatan eller via dark web.

Ändock ser vi inga skolskjutningar i Sverige, de använder istället yxor och svärd.
Tar det alla dagar i veckan före skjutvapen.
Citera
2022-05-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
När Breivik mördade oskyldiga barn på Utøya var det ett flertal skribenter här på FB som hyllade honom. Vad säger det om folk? Det är inte bara gm som är ondskefulla, empatilösa kräk. Det finns en massa människor som inte använder våld men som ser upp till såna störda jävlar. Man kan ju bara föreställa sig hur "märkliga" såna människor är.
Det fanns en anledning till att B gjorde det då han hatade S-politiker embryon men här är det en pojk som visar sitt hat mot hela samhällets byggstenar och tog med sig lätta offer in i troligtvis katolikens drömvärld. En viss skillnad!

Ingen är född ondskefull men ett hårt liv gör att en del tar hårda val med tiden.

Jag anklagar främst Vapen industrien som gör att USA kan göra vad de vill inom landet, i världen och nästan alla håller käften eller så ser de till att andra utför dödandet och S inget undantag utan springpojkar som levererar vapen till att döda med.

"Just follow the money" och grabben kände sig utanför med små pengar och tog en annan väg till uppmärksamhet. "Varför händer skolskjutningar bara i USA" sa tom Biden i ett tal i natt. Vad gör du "empatilösa kräk", som du skrev?

red: Och som någon skrev är det naturligtvis avtryckaren som är sjuk och inte vapnet. Som barn kastade vi ruttna äpplen, småsten och snöbollar på våra "fiender" men att göra det mot en lärare var otänkbart då det fanns konsekvenser som nu nästan är borttagna. "Lika för Alla", kyss en groda!
Senast redigerad av shivashambo 2022-05-25 kl. 09:31.
Citera
2022-05-25, 09:20
Avslutad
Vila i frid stackars oskyldiga barn i det mycket sjuka landet USA.

Lösningen på detta är enkel. Hårdare vapenlagar, betydligt hårdare. Inför dödsstraff på innehav av olagliga vapen. Endast rekorderliga vuxna medborgare bör få vara vapenägare. Samtidigt bör man nog utrusta USAs lärarkår med, och utbildning på, skjutvapen under en övergångsperiod av ett antal decennier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in