Citat:
Ursprungligen postat av
bjurskan
Ett resultat av exakt samma lagstiftning gällande vapen gör idag att Sverige ligger i topp bland skjutningar och mord. Och att det dessutom är lika lätt att få tag i ett vapen som en begagnad bil. Och de används både mot civila och gängkriminella.
Eslöv, gymmet i Linköping och gymmet i Stockholm är väl några bra exempel både när civila nästan dör och där de stryker med.
Det säger ändå någonting, det är människorna det är fel på inte vapnen.
Det är självklart att det primärt är människorna det är fel på.
Däremot så ser man tydligt att USA är överlägsna när det gäller masskjutningar, skjutningar, skjolskjutningar, polisskjutningar - ja skjutningar överlag.
Försvaret lyder oftast "Ja men om fler får bära vapen privat så kan de hindra skjutningarna själva på plats".
Ändå ser man sällan, om någonsin, en massaker av sort som stoppas, hindras eller förmildras av att någon i området är beväpnad och kan avväpna gärningsmannen.
Problemet vi har i Sverige är att det lönar sig för mycket att vara kriminell och konsekvenserna är ej tillräckliga. Det är inte vapenlagarna som styr, utan snarare våra droglagar som tillåter gängkriminella att ta över mer och mer mark, använda mer våld och utnyttja tonåringar som får kortare och mildrare straff.
Sveriges problem hade lösts av en reformation av straffsystemet och möjligtvis nya narkotikalagar. Inte vapen i sig. Vapnen som används är ofta importerade från öststater. Det har funnits importerade vapen i Sverige i många år, även på 70-talet men de användes inte i samma utsträckning - varför vet jag inte och det är en svår fråga.
Men att lätta vapenlagarna kommer inte lösa ett skit. USA är ett bra exempel på detta tycker jag och jag tycker att vi ska försöka att undvika att anpassa oss allt mer efter USA, det räcker med att vi fått hit wokekulturen och är besatt av amerikansk kultur och historia.