2022-05-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Stoltenberg vet något om hur Erdogan fungerar, och hur NATO fick muta Turkiet när Erdogan använde vetot som ett sätt att recensera satirteckningar i Jyllandsposten. Kanske har Stoltenberg en uppfattning om vilken muta som beräknas räcka den här gången. Vi får se.
Turkiets ekonomi är i fritt fall med extrem inflation och Erdogan är en skurk. Självklart är han ute efter pengar, vilket förmodligen också kommer att lösas.
Citera
2022-05-25, 04:33
Medlem
Peyotedudes avatar
Svt-propaganda hade igår ett inslag om erdogan och sveriges sponsring till syrien men svt ställde inte frågan om pengarna faktiskt gått till pkk och terrorism. Erdogan skulle framställas lite som en skurk och sverige som godhetens ryttare.
Citera
2022-05-25, 05:03
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Haha! Mats Knutsson lyfter fram att Magdalena Andersson skickar statssekreteraren Oscar Stenström, som är direkt underställd Maggan, att leda delegationen till Ankara. Ingen från UD skickas ner. Inte ens utrikesministern, Ann Linde.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mats-knutson-turkiets-krav-oerhort-svarsmalta-politiskt-dilemma-for-andersson

Ska vi gissa på att Sverige viker sig nu?

Maggan vill nog få processen klar i god tid innan valet.

Detta lär betyda att var och en som bespetsat sej på att få se Magdalena ge sej ut på sin Canossavandring mot Istanbul blir blåsta på konfekten. Nåja. Magdalena fick det jobbigt redan som det är. Jag hoppas hon står pall hela vägen genom det kommande valet också.

Du förstår vad oppositionen kommer att gnälla. Fast jag tror dom öste mer hat över Stefan än dom öser över Magda ty dom bär på ett djupt ingrott arbetarhat som dom har sörplat i sej med modersmjölken. Magda är något mer åt akademihållet.
Citera
2022-05-25, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tyckte då att det lät även på Stoltenberg som det skulle bli lätt som en plätt. Det var nog mycket från honom den uppfattningen kom.

Vet Stoltenberg något om hur Nato fungerar eller ville han bara så gärna ha Sverige med i alliansen att han glömde tala sanning? Han framstår som en bonnfångare.
Förvisso men de svenska experterna och snabbutredningen borde väl ha sett mer än Stoltenberg, de vet att att alla medlemsländer måste godkänna. Kanske en liten fundering över att Sverige har vapen embargo mot Turkiet, att "sverige" är kurdvänligt och är kritisk till hur Turkiet styrs.
Citera
2022-05-25, 06:53
Medlem
USA har sagt att de inte lägger sig i, nu poängterar Stoltenberg vilken värderad medlem Turkiet är.
"– Turkiet är en viktig Natomedlem. Vi måste komma ihåg att inget annat Natoland har drabbats av så många terrordåd som Turkiet och inget land hyser så många flyktingar som Turkiet, konstaterar Stoltenberg."
Om USA skulle välja mellan Turkiet och Sverige-Finland som medlem tror jag Turkiet hade prioriterats.
Citera
2022-05-25, 08:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
USA har sagt att de inte lägger sig i, nu poängterar Stoltenberg vilken värderad medlem Turkiet är.
"– Turkiet är en viktig Natomedlem. Vi måste komma ihåg att inget annat Natoland har drabbats av så många terrordåd som Turkiet och inget land hyser så många flyktingar som Turkiet, konstaterar Stoltenberg."
Om USA skulle välja mellan Turkiet och Sverige-Finland som medlem tror jag Turkiet hade prioriterats.

Detta har vi ju sagt här hela tiden. Det är bara i medierna de lever i alternativ verklighet där Sverige är världens viktigaste land.

Pentagon sa samma saker igår för övrigt. Samma USA som skulle bara beordra Erdogan att lyfta vetot enligt samma journalister.

De för också svenska folket bakom ljuset i PKK frågan. YPG som de stöder i Syrien har inte haft några val, de tillåter inte andra partier men de är demokratiska enligt samma medier...
Citera
2022-05-25, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Turkiets ekonomi är i fritt fall med extrem inflation och Erdogan är en skurk. Självklart är han ute efter pengar, vilket förmodligen också kommer att lösas.
Turkiet får säkert allt dom behöver med pengar olja och gas från Ryssland som säkerligen ligger bakom allting
Citera
2022-05-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Haha! Mats Knutsson lyfter fram att Magdalena Andersson skickar statssekreteraren Oscar Stenström, som är direkt underställd Maggan, att leda delegationen till Ankara. Ingen från UD skickas ner. Inte ens utrikesministern, Ann Linde.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mats-knutson-turkiets-krav-oerhort-svarsmalta-politiskt-dilemma-for-andersson

Ska vi gissa på att Sverige viker sig nu?

Maggan vill nog få processen klar i god tid innan valet.

Hade vi haft oberoende media hade de ju även rapporterat anledningen. Nämeligen att flera års rekryteringspolitik där värdegrunden, och partiboken, prioriterats framför kompetens gjort att vi har ett Utrikesdepartement som inte klarar av att sköta kontakter med utlandet utan att skämma ut sig eller reta upp folk....
Citera
2022-05-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Turkiet får säkert allt dom behöver med pengar olja och gas från Ryssland som säkerligen ligger bakom allting

Lite krasst är jag som svensk heller inte intresserad av att vi skall försörja en massa utländska politiska partier, eller rebellrörelser, med skattepengar. Hoppas Erdogan får som han vill och vi "tvingas" spara in en massa spattepengar som behövs bättre här hemma...
Citera
2022-05-25, 13:01
Medlem
Men Sverige har helt säkert länge sett PKK som en terrororganisation. Jakten på Olof Palmes mördare på 80-talet inleddes ju tidigt med PKK-spåret. Det visade sig vara felsktigt - men PKK hade Sverige stämplat redan då.

Har svårt att tänka mig att regeringen kastar pengar dit.

Läste i tidningen häromdagen att regeringen uppger att det är biståndpengar till FN som de gett pengar till. Inga medel direkt till de grupper som finns i området. Men insatserna når befolkningen i stort.

Kan tänka mig att många lögner florerar nu. Bra om allt faktiskt redovisas ordentligt.

För övrigt tänker jag att Turkiet kan bygga upp sin buffertzon på turkisk mark istället. De behöver inte invadera Syrien för att få till det, vilket de nu verkar planera att göra.

Turkiet hotar med att de ska lämna Nato.

Undrar om Turkiet avser att kroka arm ordentligt med Ryssland och Kina ? Är det vad Turkiet verkligen vill ?
Senast redigerad av Tissetiss 2022-05-25 kl. 13:27.
Citera
2022-05-25, 13:20
Bannlyst
Kan Ikea, HM, Electrolux, Essity, Skanska, Stadsmissionen, Myrorna och Ericsson spela i förhandlingarna om Sveriges NATO medlemskap?
Senast redigerad av Shageki 2022-05-25 kl. 13:29.
Citera
2022-05-25, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Men Sverige har helt säkert länge sett PKK som en terrororganisation. Jakten på Olof Palmes mördare på 80-talet inleddes ju tidigt med PKK-spåret. Det visade sig vara felsktigt - men PKK hade Sverige stämplat redan då.

Har svårt att tänka mig att regeringen kastar pengar dit.

Läste i tidningen häromdagen att regeringen uppger att det är biståndpengar till FN som de gett pengar till. Inga medel direkt till de grupper som finns i området. Men insatserna når befolkningen i stort.

Kan tänka mig att många lögner florerar nu. Bra om allt faktiskt redovisas ordentligt.

För övrigt tänker jag att Turkiet kan bygga upp sin buffertzon på turkisk mark istället. De behöver inte invadera Syrien för att få till det, vilket de nu verkar planera att göra.

Turkiet hotar med att de ska lämna Nato.

Undrar om Turkiet avser att kroka arm ordentligt med Ryssland och Kina ? Är det vad Turkiet verkligen vill ?

PKK är starka.

De är en maktfaktor i Sverige och hotar Sveriges intresse.

Sverige stämplade PKK under Palmes regering varför han mördades av PKK.

Regeringen kastar pengar på YPG, vilket är samma sak som PKK då YPG ingår inom samma kurdiska terrorkoncern så att säga.

Turkiet gör rätt att bygga en säkerhetszon i norra Syrien. Israel gjorde samma sak i södra Libanon.

Nato har inte råd att förlora Turkiet och skulle det hända är NATO-alliansen över och ett tredje världskrig är på väg att börja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in