Med tanke på din första slutsats du gjorde, så är jag inte förvånad över att du inte skulle kunna hålla en diskussion.
Vem vet. Du kanske har rätt. Tar vi bort alla vapen i USA så försvinner kanske alla dessa "mass killings".
Färre vapen = färre knäppa människor som kan genomföra sådana här dåd. Logiskt. Absolut.
För dom skulle nog inte bara vända sig till något annat än skjutvapen. Nej nej.
Alltså även om en kniv hade istället använts så hade förmodligen inte lika många dött och det skulle varit mycket enklare att stoppa mördaren också.
Ett vapen är för lätt dödligt för att vara så lättillgängligt att tom så unga ska kunna få tag i det.
Varför sker typ nästan alla skolskjutningar i USA? Varför har länder med mer strikta vapenlagar inga eller nästan inga skolskjutningar?
USA har en lång tradition av skolskjutningar som sträcker sig bakåt ända till 1800-talet.
Första skjutningen med mer än 5 döda inträffade 1898.
Första skjutningen med mer än 10 döda inträffade 1966.
Första skjutningen med mer än 20 döda inträffade 2022.
Men det är först på 1990-talet fram till idag som skolskjutningar blir vardag i USA.
Lyckligtvis då vanligtvis med mellan 1-4 dödade eller sårade.
Men den senaste händelsen nu i USA verkar varit den dödligaste vad gäller småbarn.
Eftersom Sverige är ett land som väldigt gärna vill bli som USA så brukar det bli likadant här ungefär 30-40 år senare. Så Sverige kan se fram emot fler skolskjutningar och något tillfälle med fler än 5+ döda i princip närsomhelst.
Etnicitet på de som skjuter barn på skolor är väldigt sällan relevant. Jag har reflekterat över detta ända sedan columbine (för ung innan). Det är en salig blandning så där finner man inget mer att diskutera.
Psykiska sjukdomar, relationsproblem och ett starkt hat mot samhället tycker jag är en röd tråd i detta. Även om jag inte för mitt liv förstår varför man skulle vilja döda små barn. Vill man bli ihågkommen med hat?
Mobbing och tillgången på vapen de två faktorerna kan man aktivt påverka. Genom insatser från skolan och staten.
Nu tror jag ju att vapenproblematiken blir svår att komma till rätta med. (Kanske omöjlig)
Men givetvis är det lättare att "snäppa" mentalt om man har enkel tillgång till vapen.
Det är knappast svårt för nån I Sverige att skaffa vapen heller. Men sträckan är längre och omständigare. Om man bara sitter hemma i sitt rum och hatar världen.
Alltså även om en kniv hade istället använts så hade förmodligen inte lika många dött och det skulle varit mycket enklare att stoppa mördaren också.
Ett vapen är för lätt dödligt för att vara så lättillgängligt att tom så unga ska kunna få tag i det.
Varför sker typ nästan alla skolskjutningar i USA? Varför har länder med mer strikta vapenlagar inga eller nästan inga skolskjutningar?
Färre offer per dåd tar inte bort det faktum att det fortfarande händer.
Folk verkar tro att bara för att skjutvapen finns så får folk för sig att begå mass killings. Ingen kan dock presentera något som påvisar detta. Vapen går inte hand i hand med psykisk hälsa.
Att förstöra ett samhälle gör att alla förlorat på det. Det blir våldsammare och dödligare för alla. Precis på samma sätt om våldet till slut ökar bland svenskar så kommer det att bero på invandringen.
Tror att invandringen kommer att leda till det här som på alla andra områden.
Självlart blir det så fast det vidriga uppblåsta USA kommer nog att ligga ett steg före Springpojken S efter i hasorna och jämnar marken. USA som en förebild och fjäskande för deras politiker, Sverige är ett land i Galenskap och medskyldiga till detta vansinne då de inte visar någon kraft att stoppa vapnen. USA kastar skit på alla som inte behagar dom och S är tysta när det gäller USA. Fega svenskar!