2022-05-25, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hypersoniska missiler har inte ett dugg med luftherravälde att göra. Att du ens påstår detta diskvalificerar dig som en seriös debattör.
Biter dem inte på luftvärnsbunkrar och flygfält?
Citera
2022-05-25, 02:23
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Biter dem inte på luftvärnsbunkrar och flygfält?

Återigen så avslöjar du dig som totalt okunnig. Hypersoniska missiler är strategiska vapen, inte taktiska.
Citera
2022-05-25, 02:25
Medlem
Citat:
Återigen så avslöjar du dig som totalt okunnig. Hypersoniska missiler är strategiska vapen, inte taktiska.
"Iskander is a tactical missile system designed to be used in theater level conflicts."
Citera
2022-05-25, 02:27
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
"Iskander is a tactical missile system designed to be used in theater level conflicts."

Även utrustad med kärnvapen menar du?
Citera
2022-05-25, 02:29
Medlem
Citat:
Även utrustad med kärnvapen menar du?
Jag som är så okunnig, vill du berätta mer om hur kortdistansmissiler som Iskander är strategiska?
Citera
2022-05-25, 02:32
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Jag som är så okunnig, vill du berätta mer om hur kortdistansmissiler som Iskander är strategiska?

En Iskander kan med lätthet färdas över Östersjön på några minuter och nå exempelvis Stockholm med en kärnstridsspets. Utan att någon kan skjuta ner den. Det låter som strategisk avskräckningsresurs i mina öron... Du leker med ord.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-05-25 kl. 02:34.
Citera
2022-05-25, 02:37
Medlem
Citat:
En Iskander kan med lätthet färdas över Östersjön på några minuter och nå exempelvis Stockholm med en kärnstridsspets. Utan att någon kan skjuta ner den. Det låter som strategisk avskräckningsresurs i mina öron... Du leker med ord.
Det kan möjligen låta så i dina öron, men faktum kvarstår att en kortdistansmissil som Iskander är vackert placerad under definitionen taktiska missilsystem. Därav kanske det är lite oklädsamt att kalla andra okunniga när du är ute och velar och greppar efter halmstrån. Jag väntar mig igen pudling så känn ingen press. Ryssapologeter skulle inte backa om så varenda rysk soldat var utkastad ur Ukraina. Då var förmodligen hela "specialoperationen" ändå bara en "avledningsmanöver".

För övrigt kan det vara intressant att höra om du tror att dessa iskanders placeras ut kring Ukraina för att bära kärnvapen eller för att då försöka spränga bunkrar mm?
Senast redigerad av Tremadog 2022-05-25 kl. 02:39.
Citera
2022-05-25, 02:39
Medlem
Citat:

Du vet vilken typ av missil han menar och mot den finns inget försvar. Du vet detta.
Citera
2022-05-25, 02:40
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Det kan möjligen låta så i dina öron, men faktum kvarstår att en kortdistansmissil som Iskander är vackert placerad under definitionen taktiska missilsystem. Därav kanske det är lite oklädsamt att kalla andra okunniga när du är ute och velar och greppar efter halmstrån. Jag väntar mig igen pudling så känn ingen press. Ryssapologeter skulle inte backa om så varenda rysk soldat var utkastad ur Ukraina. Då var förmodligen hela "specialoperationen" ändå bara en "avledningsmanöver".

Bara om den är utrustad med konventionella vapen, inte med kärnvapen. Nu håller vi oss till det aktuella kriget i Ukraina. Även i detta sammanhang så har Rysslands hypersoniska missiler ett viktigt syfte. De kan utrustas med många olika laddningar, de är precisa och kan inte skjutas ner med dagens teknologi.
Citera
2022-05-25, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Du vet vilken typ av missil han menar och mot den finns inget försvar. Du vet detta.
Det vet jag faktiskt inte. Det enda jag vet är att Rysslands "supervapen" tenderar att vara skit när det väl tas i bruk. Annars hade Ukraina varit besegrat för åtminstone två månader sedan. Eller finns det någon anledning till att dessa vapen inte sätts in? Vill Ryssland förlora både rubel och sina egna?
Senast redigerad av Tremadog 2022-05-25 kl. 02:46.
Citera
2022-05-25, 02:46
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Det vet jag faktiskt inte. Det enda jag vet är att Rysslands "supervapen" tenderar att vara skit när det väl tas i bruk. Annars hade Ukraina varit besegrat för åtminstone två månader sedan.

Du har inte sett slutet på specialoperationen ännu....
Citera
2022-05-25, 02:48
Medlem
Citat:
Du har inte sett slutet på specialoperationen ännu....
Som sagt, finns det en fördel att förlora rubel och sina egna i ett långvarigt krig? Låter aningen onödigt om de nu har supervapen som kan vinna "specialoperationen" på direkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in