2022-05-24, 21:53
Medlem
WasntIt42s avatar
Det enda Ryssen har lyckats med genom historien, oavsett kontinent, är att ställa till kaos och ologiska förklaringar till varför så dessutom. Slaver är inte precis framtidens hopp oavsett var de sätter sin fot. Vi löste det fort i mina hemtrakter....eller rättare sagt, Italienarna och grekerna löste det per automatic. Ingen vill ha med skiten att göra....även om vi har låtsats som så de senaste 30 åren
Citera
2022-05-24, 21:59
Medlem
Vad händer med den där 50 km långa ryska kolonnen som skall göra kaos med Kiev? Är den framme snart?
Citera
2022-05-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det var då dom började med sanktioner för att stoppa/bromsa Rysslands utveckling.

Dom har inte behövt hjälp att bromsa utvecklingen i Ryssland, det klarar dom bäst själva. Dom satsar på krigsindustrin och lyxkryssare i.s.f att utveckla landets industri.
Citera
2022-05-24, 22:04
Avslutad
Ryssarna har helt enkelt väldigt otur. Utsatta för ständiga komplotter från ondskefulla väst som vill erbjuda ett bättre alternativ för kloakfolk på vilket mirakellösningen alltid är angreppskrig, sällan skådat barbari, plundring/svält och tortyr, massvåldtäkter, koncentrationsläger osv. Nu har man haft det marginellt bättre efter det senaste massiva hotet mot mänskligheten, Sovjetunionen aka bolsjevismen, tack vare Västs uppfinningar men det hade inte varit Ryssland om man inte kände peniskomplex för detta och var tvungen att flexa lite Storrysslandsdrömmar på den senaste diktatorns, man fått fram, ålderns höst. Ett folk med peniskomplex som förfogar över kärnvapen kommer tyvärr alltid kräva ett NATO.

Ett land som paraderar runt med massförstörelsevapen man kallar SATAN och skrävlar över hur mycket syre thermobariska missiler kräver har säkert goda avsikter.
Senast redigerad av Krakem 2022-05-24 kl. 22:09.
Citera
2022-05-24, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Vad händer med den där 50 km långa ryska kolonnen som skall göra kaos med Kiev? Är den framme snart?

Legenden säger att den står fortfarande och väntar på att gå in. Kreml kommer mena att det hela är en briljant ”avledningsmanöver”
Citera
2022-05-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Ukrainska soldater vägrar slåss och kriget är över innom en vecka. 13th Motorized Infantry Regiment (58th brigade of the 13th battalion) Har lagt ner sina vapen och uppmanar resten av ukrainska soldater att kapitulera fighters of the 115th brigade of the Armed Forces of Ukraine lägger ned vapnen
Jag tror vändpunkten kom när Ukraina förlorade Mariupol. Det var den sista stora utposten i Donbas-regionen. Ryssland använder en gamla beprövad militärstrategi - belägring. Sedan väntar ryssen på att mat, ammunition, vatten och mediciner skall ta slut för att sedan ta över staden. Detta var den strategi som Ryssland använde sig av i Syrien - vilket uppenbarligen var framgångsrik. Vad jag förstår så tar Ryssland nu över de sista städerna i Donbas-regionen. Frågan är då vad som kommer sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Hur mycket resurser kan Kina skicka till Ryssland om R. begär det?
Hur mycket resurser kan Indien skicka till Ryssland om R. begär det? Tror att väst får slut på resurser innan R. får det. Väst har verkligen retat upp världen de sista 300 åren..... Och nu har inte väst mest productionsresurser längre.....Väst är på väg att falla på eget grepp....
Ryssland är en autarki (ej förväxlas med autokrati) - vilket innebär att Ryssland är självförsörjande. Det som oroar Ryssland är de ekonomiska effekterna av sanktionerna än att de skulle få slut på vapen, naturresurser eller för den delen prylar. När det kommer till handel är Indien och Kina viktiga handelspartners. Ryssland säljer förädlade naturresurser och vapen till Indien medan Kina är en köpare av framförallt rysk gas och vissa industriprodukter. Så länge Ryssland hittar nya marknader för sina produkter så är situationen god men om USA på något sätt lyckas isolera Ryssland ytterligare skulle situationen bli betydligt värre än den faktiskt är. Detta har dock ingen utkomst för själva kriget eftersom rysk inhemsk ekonomi fortfarande är intakt. Naturligtvis oroar sig EU på grund av att de betalar premium för olja, gas och andra råvaror samt har andra ekonomiska bekymmer. Det är dock inte en fråga om att "resurser" skulle ta slut.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphiro
Tack, någon person man kan diskutera kriget lite med! Kryssningsmissiler tack som fan, inte så enkelt när flertalet citerar dig samtidigt! Känns lite halvdant att efter ett krig så känns det som att hela Fb har fallerat, diskussionen har liksom försvunnit! Jag tänker direkt på hur medierna förstorade 9e Maj att det blir en fullskalig invasion/fred, hade liksom Putin känt att detta va förlorat hade han nog nöjt sig där och försökt att avsluta kriget/ gjort en ny Luhanks/donbass linje, men nu blev det inte så! Förmodligen är han helt verklighetsfrånvänd eller så vet han att verkligenheten inte ser ut som vi tror att den ser ut! Men som sagt diktaturer är oftast styrda av sociopater så vem vet!
Det är ingen fullskalig invasion av Ukraina. Kriget sker primärt i Donbas. Det är ett begränsat krig men det betyder naturligtvis inte att Ryssland inte slagit till i östra och i viss mån i västra Ukraina. Detta är en nödvändighet eftersom Ryssland måste förstöra försörjningslinjer, baser, reserver, vapensystem osv. utanför Donbas. I krig slår man alltid mot de bakre linjerna för att förstöra försörjning till fronten. Om Ryssland inte slagit mot de bakre linjerna hade Ryssland inte heller varit framgångsrika i Donbas eftersom Ukraina bakre linjer skulle vara intakta.

Detta är något som politiker och journalister inte förstår och som de aldrig berättar för allmänheten. Jag antar att du hörde Biden säga (han tog senare tillbaka detta) att USA skulle försvara Taiwan. Ett sådant krig skulle leda till ett "totalt krig" eftersom USA inte kan hålla Taiwan utan att slå till mot det kinesiska fastlandet. Hur som helst så tror jag Ryssland vet vad de gör. Jag är övertygade om att de har någon sorts plan - men allt verkar inte gå enligt planerna. Det är förvisso svårt att avgöra vad som sker på grund av all propaganda från båda sidorna.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Enligt uppgift har USA ca 21,000 Javelin, så de kan skicka åtskilliga till. Det är också så att USA inte har samma behov av dem som Ukraina eftersom de har åtskilliga andra vapensystem (M1A1, andra robotar, attackhelikoptrar, A10…). Mer detaljer i denna detaljerade genomgång av signatur Perun:
https://youtu.be/7CmXz8Qd9yw

Vänd på frågan: om 1/2 av alla Javelin träffar ett ryskt pansarfordon så finns det Javelin nog för att slå ut 7,000 ytterligare, vilket motsvarar 20-30 tusen döda ryssar. Verkar det ”hållbart” för Ryssland.
Men det är klart att de behöver tillverka fler. Rysslands produktionskapacitet av strv sägs vara 250/år (oaktat santionerna). Vad tror du tar slut först, T72/T80/T90 eller förråden av ATGM i väst?
Den så kallade FGM-148 Javelin är effektiv mot mål 2500m från punkten där vapnet avfyras. Det är inget "dåligt" vapen men det är inte den typen av vapen som Ukraina behöver. Om du lyssnar på Zelensky efterfrågar han tyngre vapen som är effektiva mot ryska MLRS och ryskt artilleri och inte fler pansarskott. Så fort rysk trupp möter på motstånd tar de ett steg tillbaka och återgår till artilleribeskjutning.

På så sätt behöver ryssarna inte direkt konfrontera fienden med infanterield eller om så vill skicka in pansarvagnar. Det betyder att FGM-148 Javelin inte kan användas effektivt. För att Ukraina skall kunna driva tillbaka ryssen behöver de andra typer av vapen som kan slå mot de bakre ryska leden. I synnerhet behöver Ukraina vapen så som Patriot och M270. USA har varit ovilliga att skicka den här typen av vapen. Jag antar att det är en mix av politisk vilja, militär-strategiska beslut samt andra orsaker. Det är dock tunga vapen som Ukraina behöver så frågan är då - varför får Ukraina inte de vapen de behöver?
Citera
2022-05-24, 22:31
Medlem
sista-vagen-uts avatar
jag är lite orolig, värkar som ukrainarna börjar få stryk i vissa ytor bland närheten av öst

https://liveuamap.com/

är det dåligt med vapen eller för få i försvar?
Citera
2022-05-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Hur svårt ska det vara att neutralisera spindeln i nätet i detta onödiga krig, nämligen den korrumperade dåren Zelensky?
Historien visar att krigsviljan upphör när ledarfiguren har dött.
Som när Hitler dog...

Du menar Putin!
Citera
2022-05-24, 22:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag antar att det är en mix av politisk vilja, militär-strategiska beslut samt andra orsaker. Det är dock tunga vapen som Ukraina behöver så frågan är då - varför får Ukraina inte de vapen de behöver?

Som du skriver, så undrar även jag om den politiska viljan finns, att låta Ryssland vinna. Om Ryssland fortsätter lida stora nederlag, väntar troligen kemiska vapen, eftersom Ryssland tidigare använt just kemiska vapen i strid i bland annat Georgien. Kärnvapen ska ej heller uteslutas, iom att desto längre konflikten fortgår ju större risk att konflikten sprider sig till andra regioner än Ukraina.

Ryssland kommer inte förlora så länge Nato-länderna avstår från att sända in mera avancerade långdistansvapen än de som redan finns i Ukraina. Jag är väldigt skeptiskt till att det finns en union uppfattning bland Nato-länderna att Ryssland ska vinna (kriget) den militära operationen mot Ukraina.

Mitt förslag hade varit att Ukraina lägger ner sina vapen, samt att Nato-medlemskapet totalt skrinläggs för Ukrainas del. Och att den nuvarande Ukrainska ledningen byts ut.
Senast redigerad av Hegamon 2022-05-24 kl. 23:14.
Citera
2022-05-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
82% av ukrainarna i västra delarna av landet tycker det eftersom dom är beroende av dom industristarka delarna i öst.

Andelen med den uppfattningen är rimligen högre i öst, bland de som direkt skulle drabbas av ryska terrorn.
Citera
2022-05-24, 22:43
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sista-vagen-ut
jag är lite orolig, värkar som ukrainarna börjar få stryk i vissa ytor bland närheten av öst

https://liveuamap.com/

är det dåligt med vapen eller för få i försvar?
Ukraina verkar ha satsat på att de kommer kunna vinna ett utnötningskrig så så länge reträtterna sker under något sånär ordnade former är det ingen fara på taket, om man nu delar Ukrainas uppfattning vill säga...

Med det sagt är det klart att Ukraina lider av materielbrist
Citera
2022-05-24, 22:49
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror vändpunkten kom när Ukraina förlorade Mariupol. Det var den sista stora utposten i Donbas-regionen. Ryssland använder en gamla beprövad militärstrategi - belägring. Sedan väntar ryssen på att mat, ammunition, vatten och mediciner skall ta slut för att sedan ta över staden. Detta var den strategi som Ryssland använde sig av i Syrien - vilket uppenbarligen var framgångsrik. Vad jag förstår så tar Ryssland nu över de sista städerna i Donbas-regionen. Frågan är då vad som kommer sedan?

Ryssland är en autarki (ej förväxlas med autokrati) - vilket innebär att Ryssland är självförsörjande. Det som oroar Ryssland är de ekonomiska effekterna av sanktionerna än att de skulle få slut på vapen, naturresurser eller för den delen prylar. När det kommer till handel är Indien och Kina viktiga handelspartners. Ryssland säljer förädlade naturresurser och vapen till Indien medan Kina är en köpare av framförallt rysk gas och vissa industriprodukter. Så länge Ryssland hittar nya marknader för sina produkter så är situationen god men om USA på något sätt lyckas isolera Ryssland ytterligare skulle situationen bli betydligt värre än den faktiskt är. Detta har dock ingen utkomst för själva kriget eftersom rysk inhemsk ekonomi fortfarande är intakt. Naturligtvis oroar sig EU på grund av att de betalar premium för olja, gas och andra råvaror samt har andra ekonomiska bekymmer. Det är dock inte en fråga om att "resurser" skulle ta slut.

Det är ingen fullskalig invasion av Ukraina. Kriget sker primärt i Donbas. Det är ett begränsat krig men det betyder naturligtvis inte att Ryssland inte slagit till i östra och i viss mån i västra Ukraina. Detta är en nödvändighet eftersom Ryssland måste förstöra försörjningslinjer, baser, reserver, vapensystem osv. utanför Donbas. I krig slår man alltid mot de bakre linjerna för att förstöra försörjning till fronten. Om Ryssland inte slagit mot de bakre linjerna hade Ryssland inte heller varit framgångsrika i Donbas eftersom Ukraina bakre linjer skulle vara intakta.

Detta är något som politiker och journalister inte förstår och som de aldrig berättar för allmänheten. Jag antar att du hörde Biden säga (han tog senare tillbaka detta) att USA skulle försvara Taiwan. Ett sådant krig skulle leda till ett "totalt krig" eftersom USA inte kan hålla Taiwan utan att slå till mot det kinesiska fastlandet. Hur som helst så tror jag Ryssland vet vad de gör. Jag är övertygade om att de har någon sorts plan - men allt verkar inte gå enligt planerna. Det är förvisso svårt att avgöra vad som sker på grund av all propaganda från båda sidorna.

Den så kallade FGM-148 Javelin är effektiv mot mål 2500m från punkten där vapnet avfyras. Det är inget "dåligt" vapen men det är inte den typen av vapen som Ukraina behöver. Om du lyssnar på Zelensky efterfrågar han tyngre vapen som är effektiva mot ryska MLRS och ryskt artilleri och inte fler pansarskott. Så fort rysk trupp möter på motstånd tar de ett steg tillbaka och återgår till artilleribeskjutning.

På så sätt behöver ryssarna inte direkt konfrontera fienden med infanterield eller om så vill skicka in pansarvagnar. Det betyder att FGM-148 Javelin inte kan användas effektivt. För att Ukraina skall kunna driva tillbaka ryssen behöver de andra typer av vapen som kan slå mot de bakre ryska leden. I synnerhet behöver Ukraina vapen så som Patriot och M270. USA har varit ovilliga att skicka den här typen av vapen. Jag antar att det är en mix av politisk vilja, militär-strategiska beslut samt andra orsaker. Det är dock tunga vapen som Ukraina behöver så frågan är då - varför får Ukraina inte de vapen de behöver?

Lugna ner dig lite, kriget har knappt börjat.

Ytterligare en folkmordsmassaker (eventuellt två) genomförd av barbarerna och Kanada blir tvungna att lägga in ett tungt bet i konflikten (vapen + kanadensiska dollar). Fler länder kommer att följa och trycka in sina chips i potten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in