2022-05-24, 20:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Då undrar man ju vem som kommer sköta "rodret"? Finns ju många som maskerar sina påhopp som skämt och sarkasm med? Passiv aggressivitet är ju en form av trakasserier om än en mer sofistikerad sådan. Ett väldigt pissluffigt beteende i den månen som bidrar till dålig stämning, och om man nu uppmuntrar till harmoni så kanske man inte skall ägna sig åt sådant, eller hur ser du på saken?

Vart sätter man ribban?

Du kan ju börja med att kolla vilka som modererar det forum du undrar över...
Det kan ju ligga något i det.
Citera
2022-05-24, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du kan ju börja med att kolla vilka som modererar det forum du undrar över...
Det kan ju ligga något i det.

Den sistnämnda var en kuggfråga, var mer nyfiken kring hur du tänker kring det jag sade i första stycket
Citera
2022-05-24, 20:54
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Är detta ett jävla skämt eller?

"Om du inte är rolig", är inte det väldigt subjektiv? Om man är lite rå i hur man skriver så kanske det tilltalar somliga medan andra inte tycker alls du är rolig.
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är nog ingen fara om man är lite "rå".
Men om man är ett hjärndött ärkesvin som pissar på hela sin omgivning och strör hot runt sig, kommer med direkta personangrepp och personliga påhopp bara för att jävlas, trakasserar andra medlemmar och inte klarar av att föra sig över huvud taget, då är det kanske lika bra att man gör det någon annanstans.

Vad är det som är så skrämmande med att behöva hålla en "god ton" och vara lite trevlig?
Ja, precis. Det är inte så att man behöver dra skämt och vara "kul" för att få vara kvar där
Citat:
Då undrar man ju vem som kommer sköta "rodret"? Finns ju många som maskerar sina påhopp som skämt och sarkasm med? Passiv aggressivitet är ju en form av trakasserier om än en mer sofistikerad sådan. Ett väldigt pissluffigt beteende i den månen som bidrar till dålig stämning, och om man nu uppmuntrar till harmoni så kanske man inte skall ägna sig åt sådant, eller hur ser du på saken?

Vart sätter man ribban?
Eftersom jag moddat chattråden från början så har jag en ganska god uppfattning om när man är ironisk eller sarkastisk, och när man bara är ett störande as.
Citera
2022-05-24, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Ja, precis. Det är inte så att man behöver dra skämt och vara "kul" för att få vara kvar där

Eftersom jag moddat chattråden från början så har jag en ganska god uppfattning om när man är ironisk eller sarkastisk, och när man bara är ett störande as.

definiera störande as, det är en subjektiv förmedling inte sant?
Citera
2022-05-24, 21:25
Administrator
admins avatar
Citat:
Är detta ett jävla skämt eller?

"Om du inte är rolig", är inte det väldigt subjektiv? Om man är lite rå i hur man skriver så kanske det tilltalar somliga medan andra inte tycker alls du är rolig.

Citat:

Vart sätter man ribban?

Vad som krävs är fingertoppskänsla.
Backstage skiljer sig från övriga forumet. Det är inte debatten som är fokus. Det är sammanhållningen.
Vad du anser vara kul nivå är inte av central betydelse. Det är hur din omgivning uppfattar dig.
Om du kastar ur dig personangrepp, gör dig rolig på någon annans bekostnad, och där det finns orsak att vi andra inte tycker det är kul, så åker du ut. Enkelt. Att du eventuellt tycker att det är kul att jävlas med den där idioten som du stör dig på är helt ointressant.

Se det som ett vardagsrum. Du bjuder in några på fest. Du kanske inte vill umgås med alla. Några anser du kanske vara riktiga idioter. Vissa föraktar du. Inga problem. Man kan inte älska alla. Det är ju inte svårare än att du väljer att umgås med de som du gillar. Och håller dig borta från de du ogillar.

Om du går fram och skriker på någon, tömmer ölen över ansiktet, och börjar slåss med gästerna så funkar det inte. Om ditt beteende går ut över de övriga gästerna så är du inte längre en tillgång. Vi vill ha kul, och roligt har vi om de som är tråkiga är utestängda.

Så tillbaka till Backstage. Det är ett subforum med fokus på sammanhållning. Om du besöker platsen så har du samma intresse som alla andra. Om inte sammanhållning är riktigt din grej. Inga problem. Vi har flera hundra olika forum, och få medlemmar är intresserade av alla forum. Om du ändå besöker forumet, och struntar i reglerna, så åker du ut. På samma sätt som du hade kastat ut någon från ditt vardagsrum som slåss med grannen och kastar rödvinsflaskor på väggen, och skrattande säger att det är konst, samt att du är en trist tönt som inte har någon humor. Sorry, men det är du som bestämmer. Festen blir roligare utan bråkstaken, så istället kastar du ut honom i snön, och fortsätter kvällen utan killen med humor.

admin
Citera
2022-05-24, 21:30
Avslutad
nice behövdes lite friska fläktar där
Citera
2022-05-24, 21:32
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer

Man kan ju vara en kul person utan att dra vitsar och skämt.
Poängen är väl snarare att vi inte vill ha motsatsen. Personer som skapar obehag och gör att stämningen inte längre är trevlig. Att aldrig hamna i en situation där någon känner obehag.
Enkelt kan tyckas. Kanske är det så också. Men om det inte skulle fungera, så har vi nu möjligheten att plocka bort de som eventuellt förstör. Bara genom att tydligt signalera att tillgången försvinner om någon skapar problem tror jag är mycket värt.

admin
Citera
2022-05-24, 21:38
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Backstage skiljer sig från övriga forumet. Det är inte debatten som är fokus. Det är sammanhållningen.
Vad du anser vara kul nivå är inte av central betydelse. Det är hur din omgivning uppfattar dig.
Om du kastar ur dig personangrepp, gör dig rolig på någon annans bekostnad, och där det finns orsak att vi andra inte tycker det är kul, så åker du ut. Enkelt. Att du eventuellt tycker att det är kul att jävlas med den där idioten som du stör dig på är helt ointressant.

Se det som ett vardagsrum. Du bjuder in några på fest. Du kanske inte vill umgås med alla. Några anser du kanske vara riktiga idioter. Vissa föraktar du. Inga problem. Man kan inte älska alla. Det är ju inte svårare än att du väljer att umgås med de som du gillar. Och håller dig borta från de du ogillar.

Om du går fram och skriker på någon, tömmer ölen över ansiktet, och börjar slåss med gästerna så funkar det inte. Om ditt beteende går ut över de övriga gästerna så är du inte längre en tillgång. Vi vill ha kul, och roligt har vi om de som är tråkiga är utestängda.

Så tillbaka till Backstage. Det är ett subforum med fokus på sammanhållning. Om du besöker platsen så har du samma intresse som alla andra. Om inte sammanhållning är riktigt din grej. Inga problem. Vi har flera hundra olika forum, och få medlemmar är intresserade av alla forum. Om du ändå besöker forumet, och struntar i reglerna, så åker du ut. På samma sätt som du hade kastat ut någon från ditt vardagsrum som slåss med grannen och kastar rödvinsflaskor på väggen, och skrattande säger att det är konst, samt att du är en trist tönt som inte har någon humor. Sorry, men det är du som bestämmer. Festen blir roligare utan bråkstaken, så istället kastar du ut honom i snön, och fortsätter kvällen utan killen med humor.

admin
Man måste vara lite PK då med andra ord.
Citera
2022-05-24, 21:40
Avslutad
Citat:

admin

Joo jag är helt med på hur du menar och håller med dig, men det fetade tog jag även upp själv här i tråden. Det fanns då många som skulle sitta och starta igång drev enbart för att de störde sig på en, eller att man pratade med fel person, eller att de inte fick den uppmärksamheten eller bekräftelsen som de ville ha av en. Det är klart att man väljer hur man reagerar, men om det pågår konstant under en längre tid så är det klart att blir enerverande. Jag har gjort fel själv, och då jag själv varit the "firestarter" så har jag bett om ursäkt, men vissa tar inget ansvar.
Citera
2022-05-24, 21:52
Administrator
admins avatar
Citat:
Om du går fram och skriker på någon, tömmer ölen över ansiktet, och börjar slåss med gästerna så funkar det inte. Om ditt beteende går ut över de övriga gästerna så är du inte längre en tillgång.

Citat:

Om du anser att det är PK att inte spotta personer i ansiktet och PK att inte gå fram och kalla någon för äckligt luder, så är svaret ja.
Personligen så tycker jag inte att det handlar om att vara PK, men det är ju min åsikt.

admin
Citera
2022-05-24, 21:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Det beror väl på.
PK är ju alltid kontextberoende...

Att åtminstone försöka vara i fas med omgivningen är väl en bra tumregel i de flesta sammanhang där man vill diskutera och umgås snarare än tjafsa och bråka.
Citera
2022-05-24, 22:01
Administrator
admins avatar
Citat:
Joo jag är helt med på hur du menar och håller med dig, men det fetade tog jag även upp själv här i tråden. Det fanns då många som skulle sitta och starta igång drev enbart för att de störde sig på en, eller att man pratade med fel person, eller att de inte fick den uppmärksamheten eller bekräftelsen som de ville ha av en. Det är klart att man väljer hur man reagerar, men om det pågår konstant under en längre tid så är det klart att blir enerverande. Jag har gjort fel själv, och då jag själv varit the "firestarter" så har jag bett om ursäkt, men vissa tar inget ansvar.

I grunden handlar det om att ha ett vettigt samtalsklimat, och att det inte spårar ut.
Känslorna kan gå varma i andra forum, men det är ju trots allt stor skillnad mellan I&I och Backstage.
Personer som hatar varandra i ett forum, ska kunna ha trivsamma diskussioner i Backstage. Vilket redan idag är verklighet på forumet. Har själv läst vilda debatter mellan medlemmar som är judar och nazister, som sedan är vänner i fotbolls-forumet under en fotbollsmatch, då de plötsligt håller på samma fotbollslag. Sådant är vackert att se.
Jag hoppas givetvis att ingen ska bli avstängd. Det är det ingen som vinner på. Men om saker spårar ut, och stämningen påverkas negativt, så är avstängning det minst dåliga alternativet. Men vår målsättning är att undvika detta om det är möjligt.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in