2022-05-24, 13:47
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
EU-bossen Ursula von der Leyen säger i sitt tal på WEF (i Davos) att EU kommer att överväga att använda de ryska tillgångar (både statliga och tillhöriga ryska företag) som nu ligger frusna i västliga banker till att återuppbygga Ukraina, dvs direkt beslagtagande. USA har tidigare antytt samma sak.

Hur kan man missa att det här är ett grovt brott mot hur banker normalt fungerar, och att det på sikt riskerar att knäcka förtroendet för västliga banker och finansinstitut hos mängder av länder i t ex Asien och Afrika? Budskapet man skickar till resten av världen är helt enkelt: "om vi hamnar i krig med er i framtiden så nöjer vi oss inte med militära insatser, ekonomiska sanktioner och att försöka störta era ledare - nej, vi tar dessutom de tillgångar ni har magasinerade i banker i västvärlden, konfiskerar era företag här osv".

Vi kan vara helt säkra på att t ex arabvärlden, Indien och Kina lyssnar.
... och inte invaderar självständiga länder, perfekt. Mission accomplished.
Citera
2022-05-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ryssarna får tag i västliga vapen ändå i andra hand, även era Javelins. Eller annars så bombar de sönder dem innan de ens hunnit användas.

Vapentillverkarna lär gnugga händerna och sälja ännu mera vapen.
Vapnen tjänar det syfte det anskaffades för.
Till skillnad från ryska eliten som inte hade tänkt tälja guld från ukrainas utplåning likt värsta sortens nazister?
Citera
2022-05-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Marknadsföring. Det gäller att inte Europa somnar in och fattar att det inte är slut. Vi måste helt klart hjälpa Ukraina tills fascisterna är utsparkade från Ukraina inklusive Krim och pumpa in mer vapen.

Nu har det pumpats in väldigt mycket vapen, och det finns en klar tendens att det hela tiden kommer mera moderna vapen.
Så har det för inte så länge sedan levererats långskjutande haubitsar. Minns jag rätt har det även levererats sjömålsrobotar. Men jag antar att det tatr sin rundliga tid att utbilda personal för de nya avancerade vapentyperna.

När kan vi förvänta oss att de långskjutande haubitsarna kan bli operativa
Citera
2022-05-24, 13:55
Medlem
Intressant tweet om Ryzzka stridvangs förluster!

https://threadreaderapp.com/thread/1528907746971684864.html
Citera
2022-05-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Avskummen gör bäst i att lyssna. Annars går det illa för dem. Prinicipiellt har jag ingenting emot att ryssorchernas beslagtagna pengar används till att reparera de skador som de förorsakat. Bara bra.
Jag fattar inte vad de ens funderar på. Är det så att man har möjlighet ett konfiskera Rysslands bankkonton i utlandet så skall man självklart göra det. Det Ryssland har stulit och förstört, plus allt mänskligt lidande är ändå långt mycket mer pengar än dessa bankkonton. Dock kan det ju vara en liten tröst för Ukraina. Skulle Ukraina upphöra att existera så kan det ju ändå bli någon sorts fond för alla flyktingar som har fått sina hem förstörda eller anhöriga dödade till exempel.
Citera
2022-05-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Vet du, jag tror nästan att det ekonomiska är sekundärt - det är de "kulturella" sanktionerna som kommer slå absolut hårdast:

Ingen weekend i London
Inget ryskt lag i hockey-VM
Ingen Coca-Cola
Ingen Tesla på uppfarten
Ingen BigMac
Ingen ny iPhone
Ingen semester på Rivieran
Inga IKEA-möbler att svära över
Ingen Disneychannel för barnen på tv
Ingen språkresa för barnen
Inga internationella idrottsevenemang för barn & ungdomar

Och nu slår inte detta bara mot gräsrötterna som i 80-talets sovjet där de styrande kunde unna sig sånt folket bara kunde drömma om. Nej, nu stoppas även ministrarnas & oligarkernas familjer från sitt lyxliv i väst.

Återstår alltså Borstj till middag, Alla Pugatjova på statstelevisionen och den årliga militärparaden på Röda Torget att se fram emot.

Grattis ryssland
Inga bilar
Inga flygplan
Ingen industri
Inga asfaltvägar
Inget rinnande vatten
Inga WC

Listan kan göras mycket längre men oavsett utgången av kriget är Ryssland slut som I-land och definitivt slut som stormakt oavsett Lavrovs påståenden om samarbete med Kina.
Citera
2022-05-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Putin ansvarar för Ryssland. Om du tittar i en kartbok så kanske du förstår lite bättre vad det innebär.
Hur många gånger har inte Europa försökt invadera Ryssland? Det kommer inte funka nu iheller. Europa har återigen gått på ytterligare en rejäl nit.
Det är ett nöje att följa en gigant som Putin.
Ryssland hanterar sitt manskap i krig som zapp brannigan.

Våg efter våg av sitt manskap med en killratio med en på 10 ryssar.

Europa är det Sverige och Tyskland eller?

Det har gått ganska ok. Om inte ett ryssen gång på gång använt sig av bränd jord taktiken.

Har de eldat ned huvudstaden två gånger senaste 300 åren?

Klåpare
Citera
2022-05-24, 14:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Filip II av Makedonien: - "Jag råder dig att underkasta dig utan dröjsmål, för om jag leder min armé in i ditt territorium, kommer jag att förstöra dina gårdar, jag kommer att döda ditt folk och jag kommer att besegra din stad."
Spartas svar:- "Om ".

Därefter undvek både Filip II och Alexander den store Sparta.

https://sv.frwiki.wiki/wiki/Laconisme

Verkar som att den ryska motsvarigheten till Filip II, dvs Putler inte lyssnat på dagens motsvarighet till Sparta, dvs Ukraina, plus västvärlden. Det kommer att sluta, förr eller senare, sluta med undergång för den ryska federationen.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ekonomiskt har de förlorat en hel del så klart. Men om de skulle ta hela Ukraina och territoriet i praktiken blir ryskt så kan man ju räkna på värdet av den marken. Säger vi 10 kronor per kvaratmeter i genomsnitt så är det 5.000.000.000.000 kr. Långt mer än kriget har kostat. I Ukraina finns industri, gas och jordbruk som kommer att ge intäkter för all framtid.
Det var den sämsta ekonomiska beräkningen som gjorts,,marken i sig har inget värde alls om man inte exploaterar den,, o att tro att den ukrainska befolkningen under rysk flagg kommer jobba arslet av sig för det nya fosterlandet kan du som det heter: FET GLÖMMA,,
Citera
2022-05-24, 14:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Alla har ju hela tiden påstått att Ryssarna har slut på allt.

Förstår du nu?
Nej, jag förstår inte.
Vilka är dessa "alla"?
Jag har inte sett någon som påstår det.
Citera
2022-05-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Intressant tweet om Ryzzka stridvangs förluster!

https://threadreaderapp.com/thread/1528907746971684864.html

Intressant, de dammar av sina gamla tanks.
Inte bara att de är äldre. Borde vara sämre tränade på dem med och sämre skick
Citera
2022-05-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej, jag förstår inte.
Vilka är dessa "alla"?
Jag har inte sett någon som påstår det.

Redan ifrågasatt upperkutt, han har ingen bra respons att komma med.

Men som precis postades så dammar Ryssland av T64 tanks.

Så klart de har mycket material. Jag har några gamla smällare i källaren jag med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in