2022-05-23, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Håller man på att framställa vaccin nu som fungerar mot denna sjukdom? När kan ett sådant vara klart för distribution?

Jäkligt oroväckande att det dyker upp hemska sjukdomar hela tiden, vad beror detta på?

Det här är särdeles ingen ”hemsk” sjukdom. Det var inte covid-19 heller. Den totala dödligheten för covid var ca 0,03% för folk under 50 och 0,5% totalt för alla åldersgrupper, sjuka och svaga medräknar. Som ung och frisk är risken så liten att den knappt är mätbar. Datan är alldeles glasklar.

Men nu hände allt på relativt kort tid och var väldigt upphaussat av media och sociala medier, i tillägg till en rad onödiga, överdramatiska och signalpolitiska beslut, vilket gjorde att den kändes mycket värre än vad den var. I själva verket var den inte mycket värre än en vanlig säsongsinfluensa och mot slutet t.o.m. som en helt vanlig förkylning.

Tittar man i backspegeln så kan man enkelt konstatera att omfattningen av vaccineringen var väldigt överdriven och således hade räckt med att involvera äldre och de i riskgrupperna.

Apkoppor är inte ens luftburen och det är oklart att den smittar ens från människa till människa annat än vid analsex där tillräckligt med slemhinnor är involverade.

Med det i åtanke och med ett mycket milt sjukdomsförlopp är en massvaccinering väldigt svår att försvara. Ännu svårare än den senaste massvaccineringen.

Så jag räknar med att livet kommer fortgå precis som vanligt utan några vidare problem.
Citera
2022-05-23, 19:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
36 nya fall i UK. Verkar bara vara England än så länge. Verkar fortfarande spridas genom nära kontakt (sex).

Vaccination ges till folk som varit i kontakt med smittade, hittills har man administrerat över 1000 doser Imvanex och har ungefär 3500 doser kvar.

Imvanex verkar vara relativt nytt och verkar inte heller kunna orsaka några allvarliga biverkningar som de tidigare smittkoppsvaccinen. Däremot är långtidsverkan (hur länge det skyddar) något oklar.

Imvanex är ett smittkoppsvaccin och inte ett specifikt apkoppsvaccin.
Citera
2022-05-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du yrar i nattmössan. Det fanns exempel på kvinnor som fick HIV eller Aids också. De flesta av dom var gifta med smygbögar som inte varit ärliga om sin snedvridna läggning gentemot sina fruar. Ligger man som kvinna med en man som är drabbad av dessa obehagliga sjukdomar så löper man förstås risken.

Det är säkert inte konstigt för nån utan förklarar varför en och annan kvinna smittas. Hittills tror jag inte sjukvården fått in någon kvinna med denna sjukdom vad jag vet. Kom gärna med mothugg om du hittar belägg som visar motsatsen.
En gravid kvinna fick hiv genom en blodtransfusion. Hon dog även barnet honbar på dog så småningom i AIDS.

Finns nog många sådana fall.
Citera
2022-05-23, 19:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
En gravid kvinna fick hiv genom en blodtransfusion. Hon dog även barnet honbar på dog så småningom i AIDS.

Finns nog många sådana fall.

Ett praktexempel

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arvid_Noe#:~:text=Viruset%20spreds%20%C3%A4ven%20t ill%20hans,i%20b%C3%B6rjan%20av%201980%2Dtalet.&te xt=I%20aidslitteratur%20kallades%20Noe%20ursprungl igen,senare%20under%20anagrammet%20Arvid%20Noe.
Citera
2022-05-23, 19:41
Medlem
fernebos avatar
Så har smittan nått Pakistan. Hur jävla multikulturell var egentligen bögorgien där allt började?

https://propakistani.pk/2022/05/23/first-2-cases-of-monkeypox-detected-in-pakistan/amp/%3ffbclid=IwAR0KJmXiHWYV-_lHZKHCj-Vcn4ujGa4RJq9gp_FsMaXhkBFU6KNOxHmtW2M/
Citera
2022-05-23, 19:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så har smittan nått Pakistan. Hur jävla multikulturell var egentligen bögorgien där allt började?

https://propakistani.pk/2022/05/23/first-2-cases-of-monkeypox-detected-in-pakistan/amp/%3ffbclid=IwAR0KJmXiHWYV-_lHZKHCj-Vcn4ujGa4RJq9gp_FsMaXhkBFU6KNOxHmtW2M/

Tydligen så kan de flesta fallen spåras till två rave. Sen verkar det ha spridits via diverse mindre bögfester.

Det man varnar för i England är att smittan ska spridas till djur i Europa och att man därmed får en situation liknande den i Afrika.
Citera
2022-05-23, 19:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Jag vet inte hur många bögar du känner, men de jag känner lever ofta ganska extravagant. Mycket resor och festande.

Antar att det blir så när för vuxna som inte har barn.
Citera
2022-05-23, 19:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag är född före 1979, är jag vaccinerad mot smittkoppor då? Hjälper det vaccinet fortfarande?
Har du ett koppärr då? Vanligen sitter det på överarmen. Har du det är du vaccinerad.
Citera
2022-05-23, 19:58
Medlem
BetaldAvSoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Problemet är inte viruset utan svaret på viruset från Stater/Media.
Sen att de använder PCR-test kommer göra att de kommer kontrollera hur många fall det finns genom att ställa in antal cykler.
Hur ofta tror du att man modifierar ett PCR-program för en uppsatt klinisk analys?
Citera
2022-05-23, 20:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
36 nya fall i UK. Verkar bara vara England än så länge. Verkar fortfarande spridas genom nära kontakt (sex).

Vaccination ges till folk som varit i kontakt med smittade, hittills har man administrerat över 1000 doser Imvanex och har ungefär 3500 doser kvar.

Imvanex verkar vara relativt nytt och verkar inte heller kunna orsaka några allvarliga biverkningar som de tidigare smittkoppsvaccinen. Däremot är långtidsverkan (hur länge det skyddar) något oklar.

Imvanex är ett smittkoppsvaccin och inte ett specifikt apkoppsvaccin.

Om smittkoppor o apkoppor fungerar på samma sätt så borde det vara lätt att få fram ett fungerande dött vaccin.
Citera
2022-05-23, 20:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Om smittkoppor o apkoppor fungerar på samma sätt så borde det vara lätt att få fram ett fungerande dött vaccin.

Jag tror det redan finns, för apkoppor alltså. Men det är väl inte godkänt i Europa än.

Det som ges i England nu tror jag också är dött.
Citera
2022-05-23, 21:11
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Har du ett koppärr då? Vanligen sitter det på överarmen. Har du det är du vaccinerad.
1976 slutade man vaccinera allmänheten och 1979 avslutades det för sjukvårdspersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in