2022-05-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja självfallet är det en formell process i varje land. Att Sveriges medlemskap dröjer till 2026 är helt orealistiskt. Turkiet kommer få garantier från Finland och Sverige och därefter säga ja. Den processen kommer ta max ett par månader.

Personligen skulle jag tycka att det va ytterst komiskt att andra Nato-länder tvekar på Sveriges medlemskap när de insett hur vi betett oss under den här processen
Eller om länder som är Erdos vänner säger nej alt. börjar kräva saker ur svensken när Turkiet fått de dom vill 😄
Citera
2022-05-22, 17:23
Medlem
Citat:
Du hittar alla uttalanden om du scrollar i Expressens liveflöde: https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/

Citat:
Du verkar ha läst lite för snabbt och slarvigt. Här kommer några smakprov:

JOHNSON: "HISTORISK DAG FÖR VÄRLDEN"
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson välkomnar Sverige och Finlands ansökningar till militäralliansen Nato.

BORRELL: EU STÅR BAKOM NATO-BESKEDET
Alla EU:s medlemsländer stödjer Sveriges och Finlands ansökan om att gå med i Nato. Det meddelade EU:s utrikesrepresentant. Josep Borrell på tisdagen, skriver The Guardian.

Inte det du sa dock.
Citera
2022-05-22, 17:26
Medlem
Inte Ryssland men vi kan alltid gå allians med YPG. Om Turkiet stänger sin käft kanske vi låter bli
Citera
2022-05-22, 17:26
Medlem
Är det bara jag som tycker att det är rätt obehagligt att Erdogan har så bra koll på svensk politik och framträdande kurdiska personer?

Erdogans vresiga beteende och retorik tyder på att han vet mer om Sverige och svensk politik än vad vi kanske är bekväma med. Att turkarna har sådan koll på kurdiska företrädare och vet exakt antal (sic!) personer som de vill ha utvisade visar vilka kort de sitter på. De vet mer om oss än vi vet om dem.

För att utveckla mitt resonemang något. Jag har sett partiet Nyans grundare ett antal gånger i olika sammanhang. Killen spenderade sina formativa år i Turkiet och kom hit som 18-åring. Han är helt klart en turk i ordets rätta bemärkelse. Både kulturellt, ideologiskt och identitetsmässigt.
Det finns exakt inget svenskt i honom öht. Det faktumet bevisas av att han har blivit påkommen med att ha kopplingar till bevisat ultranationalistiska/islamistiska grupperingar från Turkiet. Grupperingar som är tätt knutna till Erdogan & co.

Det som är besvärande med det faktumet är att han nu grundat ett parti som på allvar försöker ge sig in i svensk politik. De är uppenbarligen finansierade av någon aktör. Personligen tror jag att det är en bulvanorganisation för den turkiska staten. Jag misstänker att de finansieras av dem och att deras mål är att infiltrera svensk politik. Syftet är att dels att agera som motkraft till alla de kurder som nått politiskt inflytande i Sverige, och för att agera som ett propaganda-relä för Erdogan.
Citera
2022-05-22, 17:37
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ja självfallet är det en formell process i varje land. Att Sveriges medlemskap dröjer till 2026 är helt orealistiskt. Turkiet kommer få garantier från Finland och Sverige och därefter säga ja. Den processen kommer ta max ett par månader.

"Garantier" är noll intet värde. Turkiet vill se konkreta handlingar nu, inga löften som kommer att brytas så snabbt dessa två är medlemmar.
Citera
2022-05-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GothiaRipper
Är det bara jag som tycker att det är rätt obehagligt att Erdogan har så bra koll på svensk politik och framträdande kurdiska personer?

Erdogans vresiga beteende och retorik tyder på att han vet mer om Sverige och svensk politik än vad vi kanske är bekväma med. Att turkarna har sådan koll på kurdiska företrädare och vet exakt antal (sic!) personer som de vill ha utvisade visar vilka kort de sitter på. De vet mer om oss än vi vet om dem.

För att utveckla mitt resonemang något. Jag har sett partiet Nyans grundare ett antal gånger i olika sammanhang. Killen spenderade sina formativa år i Turkiet och kom hit som 18-åring. Han är helt klart en turk i ordets rätta bemärkelse. Både kulturellt, ideologiskt och identitetsmässigt.
Det finns exakt inget svenskt i honom öht. Det faktumet bevisas av att han har blivit påkommen med att ha kopplingar till bevisat ultranationalistiska/islamistiska grupperingar från Turkiet. Grupperingar som är tätt knutna till Erdogan & co.

Det som är besvärande med det faktumet är att han nu grundat ett parti som på allvar försöker ge sig in i svensk politik. De är uppenbarligen finansierade av någon aktör. Personligen tror jag att det är en bulvanorganisation för den turkiska staten. Jag misstänker att de finansieras av dem och att deras mål är att infiltrera svensk politik. Syftet är att dels att agera som motkraft till alla de kurder som nått politiskt inflytande i Sverige, och för att agera som ett propaganda-relä för Erdogan.

Är det inte ambassadörernas uppgift att ha koll och rapportera?
Finns troligen massa spioner från de flesta länder i vårt land med också.
Citera
2022-05-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Är det inte ambassadörernas uppgift att ha koll och rapportera?
Finns troligen massa spioner från de flesta länder i vårt land med också.

Det kanske är det.
För övrigt, hittade denna artikeln:
https://ledarsidorna.se/2022/02/sa-fjarrstyrs-det-fascistiska-partiet-nyans-fran-turkiet/
Citera
2022-05-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Inte det du sa dock.
Borrell är själv en välkänd hök, och han är dessutom precis som gamle Juncker - eller för den delen Boris - benägen att ta till den breda penseln när han uttalar sig för media. Från honom får du inga besvärande detaljer.

Borrell vill så klart att Sverige och Finland snabbt ska komma med i NATO och då drar han på för att hjälpa till med den processen så gptt han kan. Han är politiker, inte någon tjänsteman.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-22 kl. 17:46.
Citera
2022-05-22, 17:46
Medlem
Citat:

Du pratar om ett annat land här, ett stort sådant med en säkerhetstjänst som säkert inkluderar en och annan någorlunda intelligent individ. Självklart har de mycket god koll på allt sådant här. Det är inte så att gemene turkiske politiker nödvändigtvis vet så otroligt mycket, men de kan ju få ingående analyser om Sverige serverade för sig om de bara ber om det. Detsamma gäller de flesta andra länder. De svenska politikernas pinsamma misstag är att de inte verkar ha tagit del av någon sådan analys inför NATO-ansökan, som informerade om att Turkiet kommer neka inträde om inte vissa tuffa krav tillmötesgås.
Citera
2022-05-22, 17:55
Bannlyst
Citat:

Sluta konspirera!

Sverige vet lika mycket om Turkiet som Turkiet vet om Sverige att Sverige supportrar kurdiska terrorister med vapen och pengar.
Citera
2022-05-22, 17:56
Bannlyst
Citat:
Erdoğan sa till Andersson att Turkiet hittills fullt ut stött Natos öppna dörr-politik och att solidaritet var ett väsentligt värde inom alliansen när det gäller både medlemsländernas säkerhet och den kollektiva säkerheten, sade det turkiska ordförandeskapet.

För att understryka har Ankara länge pekat på sin förbittring över Sveriges kontakt med individer inom organisationer som kontrolleras av terrororganisationen PKK/YPG/PYD, Erdoğan betonade att FETÖ:s närvaro och verksamhet i Sverige fortfarande fortsatte, enligt uttalandet.

Han påpekade att det politiska, ekonomiska och vapenstöd som Sverige har gett dessa grupper borde upphöra.

https://www.hurriyetdailynews.com/erdogan-talks-to-swedish-finnish-leaders-on-their-nato-bids-173978

Sverige måste upphöra med sitt terrorstöd.
Citera
2022-05-22, 17:58
Medlem
Yaskos avatar
PKK kongress, Sverige 2022-05-22, yes från idag...

https://twitter.com/Avrpli_Turkler/status/1528401635466158082?s=20&t=3avZJ7TU_XuRxTwsljrurw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in