2022-05-22, 16:10
Medlem
Nu får vi se hur långt vårat prat om att vi bestämmer själva vår egen utrikes och säkerhetspolitik.
Citera
2022-05-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Turkiet kommer säkerligen säga ja till Finland och Sverige till slut. Det kommer bara ta lite längre tid.
Jag tror att Ryssland ligger bakom Turkiets agerande, så helt klart kommer det att ta väldigt lång tid förmodligen ett år minst.
Tror även det finns fler länder som kommer att stoppa medlemskapet om det skulle behövas.
Citera
2022-05-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Jag tror att Ryssland ligger bakom Turkiets agerande, så helt klart kommer det att ta väldigt lång tid förmodligen ett år minst.
Tror även det finns fler länder som kommer att stoppa medlemskapet om det skulle behövas.

Så kan det säkert vara. Får se om andra länder säger nej. Ingen som gett sig till känna iallafall.
Tyskland, Tjeckien och Estland sa officiellt ja till ansökan redan i torsdags.
Citera
2022-05-22, 16:18
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Så kan det säkert vara. Får se om andra länder säger nej. Ingen som gett sig till känna iallafall.
Tyskland, Tjeckien och Estland sa officiellt ja till ansökan redan i torsdags.

Jag är rädd att Ungern, Kroatien och Albanien inte känns som feminism sosseregeringens närmaste bundsförvanter.
Citera
2022-05-22, 16:18
Medlem
Detta fanns överhuvudtaget med i den forcerade snabbutredning som föregick ansökan.
Hur kunde de missa detta?
Citera
2022-05-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag är rädd att Ungern, Kroatien och Albanien inte känns som feminism sosseregeringens närmaste bundsförvanter.

Kanske, men ingen av regeringarna i motsvarande länder har sagt att de är emot en svensk NATO-ansökan. Snarare tvärtom!
Citera
2022-05-22, 16:29
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Kanske, men ingen av regeringarna i motsvarande länder har sagt att de är emot en svensk NATO-ansökan. Snarare tvärtom!

Snarare tvärtom? Vilka förutom Tyskland, UK, USA samt våra grannländer har sagts sig vara för?
Jag skulle vara betydligt klarare om jag var såssosse än att "tro" i detta läget.
Citera
2022-05-22, 16:34
Medlem
Brunhildes avatar
Har längtat efter att något sådant här ska hända, kanske det kan få den sovande svensken att vakna?

Sverige är numer ett u-land och helt obetydligt på den internationella spelplanen. Reinfeldt och sossarna bestämde sig för att importera MENA-analfabeter en masse vilka hade/har noll intresse av integration, endast bidrag och barnafödande står på de sistnmämndas agenda. Svenska skattebetalare står för notan.

Ska bli mycket intressant att se den feministiska regeringen lösa detta lilla uppkomna dilemma med den fantastiska feministiska utrikespolitik de för - med fantastiska feministiska Ann Linde i spetsen såklart.

Avskyr Turkiet å det grövsta men här har de faktiskt en point.

Om det inte Sveriges fall vore så sorgligt skulle jag poppa popcorn nu.
Citera
2022-05-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Snarare tvärtom? Vilka förutom Tyskland, UK, USA samt våra grannländer har sagts sig vara för?
Jag skulle vara betydligt klarare om jag var såssosse än att "tro" i detta läget.

Representanter för USA, UK, Tyskland, Tjeckien, Estland, Lettland, Litauen, Danmark, Norge, Island, Frankrike, Polen, Nederländerna, Belgien, Bulgarien, Spanien, Italien, Grekland, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Kanada och Ungern har alla uttalat stöd för en svensk NATO-ansökan.

Har inte sett något uttalande från Albanien, Montenegro och Nordmakedonien.
Citera
2022-05-22, 16:47
Medlem
Citat:
Representanter för USA, UK, Tyskland, Tjeckien, Estland, Lettland, Litauen, Danmark, Norge, Island, Frankrike, Polen, Nederländerna, Belgien, Bulgarien, Spanien, Italien, Grekland, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Kanada och Ungern har alla uttalat stöd för en svensk NATO-ansökan.

Har inte sett något uttalande från Albanien, Montenegro och Nordmakedonien.

Ingen av dem skrev på ett bindande avtal om militärt stöd eller annat stöd för den delen. 😄 tycker inte vi ska lägga så mycket vikt i deras stöd.
Citera
2022-05-22, 16:50
Medlem
SkogsKonungs avatar
Där kom det. Finland är beredd att ge turkarna vissa garantier. Snart kommer Sverige följa efter. Det är tvunget. Vi gör som Finland i denna sak.
Citera
2022-05-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Ingen av dem skrev på ett bindande avtal om militärt stöd eller annat stöd för den delen. 😄 tycker inte vi ska lägga så mycket vikt i deras stöd.

Det var inte militärt stöd vi diskuterade utan vilka länder som uttalat sig positiva till ett svenskt NATO-medlemskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in