2022-05-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Så länge Zelensky finns kvar på plats och har västs stöd i form av pengar o vapen blir det ingen kapitulation och inga förhandlingar är möjliga. Jag kan fortfarande inte fatta att Ru lät Zelensky härja så här länge, största misslyckande av Ru i detta krig
Det kan man nog hålla med om att tron om att det var möjligt att förhandla med Zelenskyj var ett extremt misslyckande. Zelenskyj visar ju tydligt att han är USA:s nickedocka och att Ukrainas väl egentligen inte är intressant. Nu hann väst göra honom till hjälte och Ryssland kan inget göra. Kanske skulle dom ha gjort som USA i Irak och Libyen och direkt gått efter ledaren men å andra sidan är det ju egentligen inte Zelenskyj som bestämmer i Ukraina.

Det rycktas om sura miner hos militära ledare runt Zelenskyj eftersom han kör över sunda militära beslut men en massa meningslösa propagandastunt och inte vill ha manöverkrigföring utan stanna och slåss in i döden strategi. Nu har ju Ukraina dåligt med bränsle för manöverkrigföring men ändå, man kan samla ihop soldater för krig en annan dag istället för att förlora massor av dyrbart utbildade unga män. Det hela kan till slut bli en millitärkupp på gott eller ont, vem vet.
Citera
2022-05-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Kan bli enda alternativet till att ta till kärnvapen för med konventionell krigsföring verkar man inte vinna.

Det har jag väntat länge på att Putin ska göra en Truman och feller 1 eller några a-bomber över Ukraina.

Eftersom Ukraina inte är med i någon allians så kommer Inget land göra något för man har redan gjort starka sanktioner mot Ryssland och Inget land i världen är beredd att starta ett kärnvapenkrig för Ukraina.
Citera
2022-05-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Rysslandskramarna började tidigt med att torgföra en kombination av ”rysk krigslist” (man ville egentligen inte erövra Kiev) och en variant av dolkstötslegend (man tog inte i ordentligt, som man kunde/borde).

En normalt krigsintredderad inser att de tillgängliga styrkorna på ca 200,000 omöjligen kunde erövra hela Ukraina om de försvarade sig, och man inte slog ut regeringen i Kiev. Så självklart var Kiev förstahandsmålet. Så fort man insåg att Kiev inte gick att erövra så hade Ryssland bara dåliga alternativ kvar.
- Antingen förklarar man krig och mobiliserat, vilket vore en prestigeförlust och MYCKET dyrt,
- Eller så använder man det man har (150,000 man?) för att ta så mycket mark man kan i Donbas och hoppas att Ukraina går med på fred.

Tyvärr för Ryssland så talar inte mycket för att Ukraina vare sig vill eller borde söka fred nu. De kommer högst sannolikt ha ett övertag på minst 2:1 i soldater under sommaren, och den ryska armen kommer att vara utspridd över en front på minst 500 km, varav kanske 1/2 i frontlinjen. Det är papperstunt.

De ryska styrkorna som ursprungligen gick in i Ukraina var knappt 200.000, men de har idag fler eftersom bland annat LPR och DPR strider på Rysslands sida. Ryssarnas styrkor innefattar RAF, Rosgvardia, LPR, DPR, FSB och Wagner. Förutom dessa så får ju styrkorna stöd av både flygvapnet och flottan. Så de total stridskrafterna som nu är aktiva i kriget är långt större än de 200.000 på marken som sattes in i början.

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine
Citera
2022-05-20, 17:33
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Problemet med dig är ju att du inte vill bekämpa den som försöker ändra gränserna med vapenmakt.

Tvärtom är din lösning att den synbart svagare parten ska ge sig direkt i en konflikt.
Hur tror du världen kommer utvecklas med den tanken som ledstjärna?

Problemet med mig är snarast att jag har alldeles för stora erfarenheter av konsekvenser av krig. De erfarenheterna leder till att jag anser att man bör undvika krig i det längsta. Krig kan vara ofrånkomligt i vissa fall, men i detta fall hade Ukrainas befolkning kommit bättre ut genom en förhandlingslösning med Ryssland. Ja man kunde åtminstone ha inlett en förhandling.
Citera
2022-05-20, 17:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Problemet med mig är snarast att jag har alldeles för stora erfarenheter av konsekvenser av krig. De erfarenheterna leder till att jag anser att man bör undvika krig i det längsta. Krig kan vara ofrånkomligt i vissa fall, men i detta fall hade Ukrainas befolkning kommit bättre ut genom en förhandlingslösning med Ryssland. Ja man kunde åtminstone ha inlett en förhandling.
Du menar som när man slöt Budapestavtalet med Ryssland?
Ja, det verkar vara en hållbar väg framåt...
Citera
2022-05-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Ska det vara så svårt att öppna ukraina warmaps och se själv med dina ögon hur det ligger till?

Vad har warmaps att göra med trovärdigheten hos ryska källor?
Jag sliter med Telegram, Sputnik, RT och Pravda. Har du något tips på någon rysk site där varje inlägg eller artikel inte är en lögn?

Visa mig åtminstone en rysk källa som inte hävdar att Ryssland har tillintetgjort 138% av det ukrainska flygvapnet eller upp mot 200% av de ukrainska stridsvagnarna?

Eller någon rysk källa som hävdar att den ryska rubeln inte kan värderas då den inte längre i praktiken handlas med internationellt.

Tyvärr finns det inga som helst trovärdiga ryska källor, i alla fall inga som jag har läst.
Diktaturanhängare har en viss faiblesse för källor som basunerar ut lögner.
Citera
2022-05-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad

Du menar alltså innan kriget bröt ut. Ja det är möjligt att det hade varit smart att skänka bort Krim och Donbass, men naturligtvis inte utan att få något i gengäld. I stället var det Ryssland som hade ytterligare krav som att Ukraina inte fick gå med i NATO och skulle avmilitariseras.
Om Ryssland hade nöjt sig med dessa tre områden och betalat i pengar vad de kostade så skulle det vara en tänkbar lösning. Naturligtvis skulle då Ryssland lovat att låta resten av Ukraina var ifred för all framtid och inte lägga sig i deras inre angelägenheter.
Citera
2022-05-20, 17:50
Medlem
Sextiopluss avatar
Intressant om T 72 i Ukraina och tanks användning i moderna krig. Tydligen fanns tvivel redan efter 2:a världskriget när Panserfaüst och bazookan med ensam operatör slog ut en tank.
Sovjet trodde på tanksen och producerade enorma mängder vilket märks på Rysslands krigsmakt än idag.

https://youtu.be/sF_kbEWSf1M
Citera
2022-05-20, 17:59
Bannlyst
2323 soldater har kapitulerat (a.k.a. evakuerats) från Azovstal hittills.

Några hundra civila inte inräknade.
Citera
2022-05-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
2323 soldater har kapitulerat (a.k.a. evakuerats) från Azovstal hittills.

Några hundra civila inte inräknade.
Källa på det tack,men undvik gärna källor som är kända för att sprida desinformation.
Citera
2022-05-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är inte ovanligt med länder där det bor flera olika etniska grupper inom landets gränser. Men det ger ändå ingen utomstående rätt att göra anspråk på delar av det landets territorium. Detta gäller även om en folkgrupp skulle ha bott där länge.

I Gammalsvenskby i Ukraina bor det svensktalande svenskättlingar. De har bott där väldigt länge. I århundraden. Men det ger ändå inte Sverige någon rätt att ockupera byn.

Ryssland kan jämföras med terrorgrupp som ockuperat ett område. När statsmakten samlat sig och beväpnat sig nog, gör man slut på terrorgruppens ockupation av området. Beroende på hur stark terrorgruppen är, kan det ta olika lång tid att hantera situationen.

Nu är det inte bara så att majoriteten är ryssar, platsen är dessutom av strategisk betydelse och Ryssland har investerat mycket där, både blod (Krimkriget) och arbete för att göra platsen till vad den är idag. Det är bara okunskap att säga att Krim är ukrainskt.

Varför ger inte USA bort Guantánamo till kubanerna om dom nu anser att Krim ska tillhöra Ukraina? Varför släpper inte Storbritannien Gibraltar? Om ni nu ska vara så korrekta, varför är ni inte det fullt ut? Varför är det bara okej när eran sida gör det?
Citera
2022-05-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Intressant om T 72 i Ukraina och tanks användning i moderna krig. Tydligen fanns tvivel redan efter 2:a världskriget när Panserfaüst och bazookan med ensam operatör slog ut en tank.
Sovjet trodde på tanksen och producerade enorma mängder vilket märks på Rysslands krigsmakt än idag.

https://youtu.be/sF_kbEWSf1M

huvudstridsvagn era är inte slut men man måst hålla det uppdaterat med dagens teknik och inte stanna kvar på 70/80/90-talet. Kuwait/Irak kriget så blev T-72 slaktade av moderna M1 Abrams och Challenger 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in