2022-05-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Har jag skrivit att Ryssland är bra i mitt inlägg? Jag skrev om människor som du och jag. Du romantiserar krig och bör nog växa ur det där. Tror du på fullaste allvar att endast 3000 Ukrainare dött?

Jag tror att många fler än 3000 ukrainare dött, tyvärr. Kremls onödiga krig har kostat tiotusentals oskyldiga människoliv. Vart har jag romantiserat någonstans? Ukrainarna försvarar sig och jag tycker att det är rätt och bra att de gör det. De slåss för sin frihet och självständighet. Det är inte romantiskt - det är naturligt och nödvändigt. Du skulle antagligen göra likadant om din granne tex fick för sig att klampa in och ta din lägenhet/hus och din fru och barn. Vad är det att ”växa ur”? Tycker du att det skulle vara vuxet och moget att ge vika bara för att han tränat mer på gym än vad du har? Nej, du jag uppmuntrar dig till att slåss till sista blodsdroppen och om du ber mig om hjälp att kasta ut fanskapet, så skulle jag ge dig hjälp.
Citera
2022-05-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Klart de skadar. Men det verkar som att Ryssland kommer att klara att hålla ekonomin flytande. Vilket innebär att de kan fortsätta det här kriget i flera år om nödvändigt.

Det beror på vad den ryska befolkningen tycker. Fråga dig själv varför Putin inte har mobiliserat den enorma ryska befolkningen. Det finns politiska risker Putin har med det är kriget som han inte haft på 10 år, Putin har ju inte ens förklarat krig utan bara "en militär operation" enda anledning varför han gjort det så är ju för att han rädd för vad den ryska befolkning ska tycka om allt för många unga män tvingas ut i krig. Så har ju inte Kiev gjort som vi diskuterat i tråden, det kanske säger lite om befolkningen egentliga moral att slåss för kriget. Många ryssar som inte tror på Putin invasion men många i UA som tror på Kievs försvar. Eller framförallt många unga ryssar som inte tror på Putin krigs för att förtydliga.
Citera
2022-05-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Om man blir uppkallad till krig i en mobilisation så blir man straffad om man undviker den, genom historien så har straffen varierat men det är alltid varit konsekvenser om staten i fråga har tillräckligt med kontroll för att göra det. Jag förstår inte varför du pratar om diktatur eller ej, vilket statsskick en stat väljer har inget med mobilsation att göra.

Ja du att inte låt folk få fly för de inte vill dö är allmänt grymt år 2022. Sen kan du hänvisa till historien och rättfärdiga det men det ändrar inte på faktumet att vi har väl utvecklats och därmed förstår både du och jag att var människa bör ha rätten att få välja.
Citera
2022-05-20, 16:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Märkligt att det är bara jag som förstår hur special operationen" från ryssland kommer att sluta om inte Zelensky lägger ner vapnen !?

Ja, det kommer sluta med att ryssarna har förlorat så mycket manskap och krigsmaterial att de måste ge upp Ukraina. Annars kommer de inte att ha resurser kvar att försvara sitt hemland.

Men jag gissar att du redan kommit på detta vid det här laget. Och det bekymrar dig alltmer?
Citera
2022-05-20, 16:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Otvetydigt mörkt för Ukraina, dock är det med sorg man inser att det är "mörkt" för hela vår del av världen. Detta tack vare att vi inte kunde frigöra oss från USAs manipulation och lät eländet i Ukraina utvecklas till denna skit.
Man loggar in på eftermiddagen och ser två inlägg i rad som förespråkar att Ukraina borde kapitulera (!), följt av detta klassiska resonemang: allt är egentligen USAs fel. Att det är Putins ryska armeer som oprovocerat invaderat sitt grannland och beskjuter civila, skolor och sjukhus, det är givetvis an bisak. Allt är som alltid USAs fel.

Konstigt nog har inte ukrainarna själva begripit något av ovanstående, utan de kämpar på mot den ryska invasionen av sitt land, högt motoverade och med djup tacksamhet mot USA som ställt sig på rätt sida i detta krig, precis som för 71 år sedan.

Sedan är man ju lite nyfiken på hur det ser ”mörkt”’ut för vår del av världen. Rysslands ekonomi är på väg ner i en rejäl spiral, men dess storlek motsvarar Skandinavien. Vilken del av den ryska ekonomin är det jag kommer att sakna?
Citera
2022-05-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jag tror att många fler än 3000 ukrainare dött, tyvärr. Kremls onödiga krig har kostat tiotusentals oskyldiga människoliv. Vart har jag romantiserat någonstans? Ukrainarna försvarar sig och jag tycker att det är rätt och bra att de gör det. De slåss för sin frihet och självständighet. Det är inte romantiskt - det är naturligt och nödvändigt. Du skulle antagligen göra likadant om din granne tex fick för sig att klampa in och ta din lägenhet/hus och din fru och barn. Vad är det att ”växa ur”? Tycker du att det skulle vara vuxet och moget att ge vika bara för att han tränat mer på gym än vad du har? Nej, du jag uppmuntrar dig till att slåss till sista blodsdroppen och om du ber mig om hjälp att kasta ut fanskapet, så skulle jag ge dig hjälp.

Du förstår att den siffran 3000 är vad Ukraina rapporterar för de döljer den riktiga siffran på hur många som tvingats av deras regering att gå in i en säker död.

Tycker du det är rättvist att år 2022 tvinga kids, gubbar, kvinnor att kriga när de helst av allt vill fly? Varför ska folk dö för någons fåniga politik? Besluten som deras president tidigt har fört dom ditt och om folk vill fly låt dom, sen var öppen med siffror och dokument. Ukraina har inte ren mjöl i påsen och återigen för att förtydliga detta: Rättfärdigar inte Rysslands anfall.
Citera
2022-05-20, 16:55
Medlem
Citat:
Klart de skadar. Men det verkar som att Ryssland kommer att klara att hålla ekonomin flytande. Vilket innebär att de kan fortsätta det här kriget i flera år om nödvändigt.

Det är det bästa med realekonomi.
Man behöver inte Wall street för att köpa sin mjölk.
(det gillar inte USA såklart)
Citera
2022-05-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Nu är du där igen.. vem är "alla" ?
Jag dömer ingen,, inte ens dig eller alla våra massmediala "experter"

Galenskap:
Är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.

Oj kan du på riktigt vara ett rysstroll? Jag har inte nämnt "alla", jag har inte ens nämnt några experter. Jag gav dig personligen exempel på där den ryska stridsmakten hade uppenbarliga brister där hänsyn till civila inte ens var någon faktor. Jag gav dig ett specifikt problem, logistikproblemet. Jag gav dig ett specifikt slag om en flygplats som man försökte ta kontroll över med specialstyrkor ( civila eller ej spelar ingen roll där eftersom det är en strategisk plats man vill ta över och ha den fungerade ( en flygplats) du kan väll komma med några motargument istället för att komma med högstadiet citat som inte har någon som helst koppling till vad vi diskuterar. Tror du att du klarar det?
Citera
2022-05-20, 16:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna använde ammoniumnitrat som skydd i skyttevärn 😅

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1527454308115042305?t=028MPw7ZclqdTmNJ92qCPQ&s=19
Om man inte får åka T72 och gillar fyrverkeri så kanske detta är lösningen?
Citera
2022-05-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Ja du att inte låt folk få fly för de inte vill dö är allmänt grymt år 2022. Sen kan du hänvisa till historien och rättfärdiga det men det ändrar inte på faktumet att vi har väl utvecklats och därmed förstår både du och jag att var människa bör ha rätten att få välja.

Igen jag tror inte världen snurrar runt mig. Jag är ingen contrarian som fick minus på högskoleprovet men som ändå anser att jag är mycket smartare än alla andra experter. Jag gav dig bara en definition på vad mobilisation är för något och vad det har varit i vår mänskliga historia.
Citera
2022-05-20, 16:59
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Inte nog med rekordköp av olja: Kina köper mer kol från Ryssland än nånsin.
Kina är uppenbarligen inte oroliga längre att de ska straffas av väst för att de handlar med Ryssland.

Jag kan göra affärer med dig också, jag är inte ett dugg orolig att Cancerputte ska straffa mig, du skickar 1000kr till mig och sen får du tbax 700kr, precis samma återbetalning som det var på dom enarmade banditerna. där stod dom gamla kärringarna och spelade bort sina pensioner, Cancerputte är ungefär lika smart.

Kina tar risken för att priset är så lågt att dom inte kan motstå, men får Putte någonsin betalt.

Kina kommer bli straffad av väst mer än du anar, fast det kanske jag inte ska förklara för dig eftersom du är ung och dum.
Citera
2022-05-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Oj kan du på riktigt vara ett rysstroll? Jag har inte nämnt "alla", jag har inte ens nämnt några experter. Jag gav dig personligen exempel på där den ryska stridsmakten hade uppenbarliga brister där hänsyn till civila inte ens var någon faktor. Jag gav dig ett specifikt problem, logistikproblemet. Jag gav dig ett specifikt slag om en flygplats som man försökte ta kontroll över med specialstyrkor ( civila eller ej spelar ingen roll där eftersom det är en strategisk plats man vill ta över och ha den fungerade ( en flygplats) du kan väll komma med några motargument istället för att komma med högstadiet citat som inte har någon som helst koppling till vad vi diskuterar. Tror du att du klarar det?

Läs dina egna inlägg så får du svar.
(har inte tid för dig)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in