Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Här har jag mina favorit-stumpor i en och samma tråd som hyllar varandra.
Favoritstumpor. Är det nedlåtande? Fråga ipsi om igår hur hon kallade alla ”dumma djävel”. Mitt inlägg togs bort, i vilket jag radade upp ipsis konstanta förolämpningar istället sakligt svara korrekt.
Till sakfrågan. Ja, jag tycker män ska få vårdnade per default. Och i alla vårdnadstvister bör män få vårdnaden om inget talar dirkekt emot det. Dvs motsatt vad som sker idag. Kvinnor av idag är för dåliga att sköta och ta hand om barn.
Så jag håller med, män ska, och bör, ta hand om bebisar och småbarn.
Nej, all forskning visar på att barn mår bäst av att ha båda sina föräldrar. Inte bara mamman. Inte bara pappan. Utan båda, mer eller mindre. Såtillvida att föräldrarna är good enough som föräldrar och kan samarbeta bra med varandra kring barnen dvs. Barn mår ju inte bra av föräldrar som misshandlar barnen eller misshandlar varandra inför barnens åsyn eller av föräldrar som brister i omsorgen av barnen eller av att föräldrarna smutskastar varandra inför barnen.
Så båda föräldrar behövs. Detta märks
tydligt när man själv har barn. Man fyller olika roller för barnen. Flickor behöver sina mödrar för att identifiera sig i och sina pappor för att bli uppskattade av som "fina prinsessor" så att självkänslan som blivande kvinna växer. Och pojkar behöver sina fäder för att identifiera sig i och sina mödrar för att bli uppskattade av som "fina prinsar" så att självkänslan som blivande man växer. Berövar man barnen någon del av detta, så kan det komma att märkas på olika sätt senare i livet. Inte minst när det är dags för parbildning. Därtill är ju mamman och pappan olika på andra sätt som inte är könsbundet. Men som är bra för barnen att få. Den ena kanske gillar att lattja och leka med barnen, den andra kanske är bra på att hålla struktur och att läsa läxor med barnen. Därtill behöver givetvis barnen båda sina föräldrars kärlek och omsorg... För att växa till självständiga individer med god självkänsla.
Men som sagt: allt föresätter ju att föräldrarna är bra föräldrar. Brister den ena föräldern i detta, så får den andra kompensera med råge. Barnet kommer då även försöka finna en annan manlig/kvinnlig förebild.
Och nej: kvinnor är
inte dåliga på att sköta barn. Men finns där ingen far/ingen manlig förebild för barnen, så kan mamman vara en riktigt bra förälder, men något kommer ändå saknas för barnen. Detta kommer
givetvis även inträffa om det inte finns någon mor/kvinnlig förebild för barnen. Det är därför man är noga med att döma till delad vårdnad vid vårdnadstvister. Det är
ovanlig att man dömer till enskild vårdnad. och i de fall man gör det beror det på ett kasst samarbete mellan föräldrarna, vilket barnen tar skada av. Eller att den ena misshandlar den andra etc. men även om den ena föräldern får enskild vårdnad, så har barnen umgängesrätt med den andra föräldern. Just för att man ser att barnen har behov av båda sina föräldrar.