2022-05-20, 12:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Helt fel. Kriget är beroende av det externa incitamentet att kriga. Det gäller att sätta både Ryssland och Ukraina i en position där de är intresserade av förhandling. En kombination av morot och piska brukar vara effektivt.

Ja, men väldigt svårt i nuvarande läge.
Citera
2022-05-20, 12:28
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Den där fronten i donbass flyttar sig +-5-6 km varje dag åt olika hålls favör och sett likadant ut i flera veckor. Ena dagen tar ryssarna ett vägkors andra dagen tar Ukraina tillbaka det. De landvinningar ryssen lyckas med kostar dem massor av personal och materiel det är det viktigaste man blir sakta men säkert uttömda på resurser, det kommer komma en brytpunkt någon gång där Ukraina med stor sannolikhet kommer trycka tillbaka rejält pga av övertaget i trupp storlek så länge väst fortsätter utrusta dem med vapen. Ukraina förlorar fortfarande 3.56 x så lite personal och utrustning jmfr Ryssen enligt dvs osint rapporter.

De kartor jag tittat på tycker jag visar att Ryssarna sakta men säkert tar mer mark. Viktigt är genombrottet i Propasna. Verkar inte vara så långt kvar till Bakhmut, där försörjningslinjen till Lychiansk och Severdonetsk går .Severdonetsk och Lychiansk verkar vara närmast inringade. För egen del trodde jag det hela skulle gå snabbare, framförallt för att jag tog för givet att en kapitulation skulle ske direkt när striderna inte längre var meningsfulla. Det gäller för Ukraina som helhet och för enskilda frontavsnitt. Jag vet att det finns många i denna tråd som, dels är av en annan uppfattning om läget på slagfältet än vad jag är, dels verkar ha uppfattningen att det är meningsfullt att strida även om striderna är utsiktslösa.
Citera
2022-05-20, 12:29
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Du skrev att vi inte kan göra så mycket. Det är fel.

Berätta hur du tänker.
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Mötte precis en karavan diverse militärfordon, minst ett hundratal, med Ukrainaflaggor på E4an.
Ska de ner till Ukraina under röda kors-flagg?

Nej, det gjorde du inte. Antingen hittar du på, eller så har du helt enkelt sett fel. Du har inte passerat över hundra militärfordon med ukrainska flaggor på E4an. Inte tio stycken heller. Inte ens en.
Citera
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Problemet för Ukraina är att deras lager av soldater börjar ta slut. Så det spelar snart ingen roll hur mycket vapen som skickas.
Nej, de ryska svepskälen börjar ta slut. Likaså ryssar villiga att dö för denna cirkus. Läser du inte ryska nyheter själv? Nu krävs bara tio fingrar och puls för att få lite prehistoriska stenar att kasta iväg innan man blir ett rosa moln skapat av högteknologiska stridsmaskiner gladeligen skänkta av välvilliga civiliserade länder. Varför tar du inte chansen? Är du en fegis?
Citera
2022-05-20, 12:30
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ja, vi får väl se. Mycket kommer att vara klart till sista maj.

Är det då ryssen drar sig tillbaka till sitt eget territorium, förklarar att 1700 Azov-kombattanter var allt de var ute efter hela tiden och allt annat var finter?

De-nazifiering complete?
Citera
2022-05-20, 12:31
Medlem
Citat:
Helt fel. Kriget är beroende av det externa incitamentet att kriga. Det gäller att sätta både Ryssland och Ukraina i en position där de är intresserade av förhandling. En kombination av morot och piska brukar vara effektivt.

Vad är det för extern part som tvingar Ryssland att fortsätta kriga?
Citera
2022-05-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Ryssar tar sällan ansvar för sina egna handlingar. Kan på rak arm inte komma på en enda gång då en ryss gjort det.

Allt är alltid alla andras fel.

Ryssland invaderar Ukraina - USAs fel
Ryssland blockerar hamnar med spannmål - EUs fel
Osv...

De har alltid ett ton av ursäkter för att bortförklara och rättfärdiga sina patetiska handlingar och terrorverksamhet.

Således är din inställning då inte Ryssarnas fel ?
Bara undrar hur logiken hänger ihop.
Citera
2022-05-20, 12:32
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Blir lite löjligt när du försöker hävda att all Rysslands materiel är värdelös. Hört talas om hypersoniska missiler?
Alla ryska petrokemiska restprodukter är skit. Visste du inte det? Dessa sonic the hedghogs skrämmer ingen, kanske barn. Har du sett en flyga? Varför flyger Ukrainas flygvapen uppdrag? Hur kunde ryssen bli så mobbad på Ormön om det nu inte vore så att deras skit är skit och är det inte skit är det piss?
Citera
2022-05-20, 12:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
För egen del trodde jag det hela skulle gå snabbare, framförallt för att jag tog för givet att en kapitulation skulle ske direkt när striderna inte längre var meningsfulla. Det gäller för Ukraina som helhet och för enskilda frontavsnitt. Jag vet att det finns många i denna tråd som, dels är av en annan uppfattning om läget på slagfältet än vad jag är, dels verkar ha uppfattningen att det är meningsfullt att strida även om striderna är utsiktslösa.

Den militära delen av ett sånt här krig avgörs nog av "attrition". Där är mycket vi inte vet.

Fakta om ukrainska förluster är oklara.(outflow)
Det är oklart hur mycket "lend lease" som kommer fram till fronten. (inflow)
Det är oklart hur mycket bränsle som finns för ukrainierna. (inflow)

Om man antar best case Ukraina för dessa tre flöden, så gäller det bara att hålla ut tills flödena vänder trenden (trenden är just nu ukrainsk förlust). Då kommer nästa utmaning - eskalerar ryssen om trenden vänder?

Själv tycker jag det finns en del indicier på väldigt höga ukrainska förluster. Men jag förstår hur man kan komma till en annan uppfattning.
Citera
2022-05-20, 12:35
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Det är då allt öster om Dniepr är avanazifierat.

Det är inte otroligt att det är vad ryssen kommer kommunicera. För deras räkning är det dock olyckligt att Ukraina nu har ambitionen och förmågan att avryssifiera Donbass + Krym.
Citera
2022-05-20, 12:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Berätta hur du tänker.

Ju mer vapen vi sänder, ju längre kan de slåss.
Ju mer stöd vi ger, ju mer förhoppningar ger vi att de vinner till sist genom militära medel.
USA eller vilken annat NATO-land som helst kan ge garantier för att Ukraina aldrig släpps med i NATO (samt liknande garantier ffa från UK/US).
Vi ska inte uppmana Ukraina till att inte fredsförhandla. Det är omöjligt att veta om det sker. "Rysstroll" hävdar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in