2022-05-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Fullständigt galen.

Jag har skrivit här i över 18 år under detta namn. Och du tror att jag har varit en sovande rysk cell tills nu?

Jag skriver för att jag är logisk och kan se vad som faktiskt händer utan att rapa upp aftonbladet, svt, cnn och andra patetiska källor.

Så Rysslands reträtt och förluster av områden är en del av planen?

Ukraina har inga fördelar i kriget alls?
Ryssland har inte historiskt varit enorma grisar när det kommer till krigföring, politiska hot och angrepp mot andra suveräna stater.
Citera
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Har du någonsin ägnat en tanke på hur Ryssland efter kriget ska kunna överleva? Oavsett utgången av kriget?

Ryssarna är vana att lida, så de överlever nog. De lär nog vända sig mot öster mycket mer och handla och samarbeta med Indien och Kina.

De är redan rätt involverade via SCO:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation
Citera
Medlem
Citat:
Självklart inte.

Men nu har de förlorat områden som Ryssland inte frivilligt kommer att ge tillbaka.

Och Ryssland kräver dessutom att Ukraina inte ska bli en del av Nato.

Jag tror att Ryssland får igenom alla sina krav.

1) Det innebär att gränserna inte kommer att vara säkra. Lutar åt att det blir en stilleståndslinje a´la Korea. Därmed blir Donbass sannolikt tömt på folk för att ryssarna vill förhindra flykt till väst.

2) Ukraina kan omöjligen bli medlem av NATO så länge konflikten med Ryssland består. Ironiskt nog är ett fredsavtal mellan länderna förutsättningen för ett Ukrainskt NATO-medlemskap. Och hur Ryssland på sikt ska kunna styra Ukrainas utrikespolitik är svårt att se. Sovjets kontroll över WP-länderna har ju gjort att de avskyr ryssen mer än något annat. Du lär få se samma sak i Ukraina. Så total annektering av Ukraina är nog Rysslands enda sätt att på sikt kontrollera Ukraina. Och då får man direkt gräns mot NATO.
Citera
2022-05-19, 22:18
Medlem
Kolla denna R8an i glasburen. https://www.dn.se/varlden/rysk-soldat-ber-anka-om-forlatelse-i-rattssalen/

Ber om förlåtelse också.

Hur kan man som soldat inte lyckas hålla sig gömd i massan av soldater utan man lyckas bli identifierad som bödel?
Citera
2022-05-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad är det som du inte håller med om?
Ryssland annekterar inte de erövrade område (förutom såklart Krim), men man man kommer att kräva att Ukraina respekterar de nya republikerna. Dock osäkert hur självständiga de blir. Från början var Ryssland ok med att de ingick i Ukraina men med stor självständighet. Nu tror jag inte att det längre är möjligt.

Och att Ryssland nu besegrat nazisterna (Azovbataljonen) och att Ukraina inte blir en del av Natoi.

Blir detta freden har Ryssland fått igenom alla sina krav, och västmedia kan trolla det till att man besegrat Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Så Rysslands reträtt och förluster av områden är en del av planen?

Ukraina har inga fördelar i kriget alls?
Ryssland har inte historiskt varit enorma grisar när det kommer till krigföring, politiska hot och angrepp mot andra suveräna stater.

Ryssland agerar med en relativt liten styrka som har specifika mål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
1) Det innebär att gränserna inte kommer att vara säkra. Lutar åt att det blir en stilleståndslinje a´la Korea. Därmed blir Donbass sannolikt tömt på folk för att ryssarna vill förhindra flykt till väst.

2) Ukraina kan omöjligen bli medlem av NATO så länge konflikten med Ryssland består. Ironiskt nog är ett fredsavtal mellan länderna förutsättningen för ett Ukrainskt NATO-medlemskap. Och hur Ryssland på sikt ska kunna styra Ukrainas utrikespolitik är svårt att se. Sovjets kontroll över WP-länderna har ju gjort att de avskyr ryssen mer än något annat. Du lär få se samma sak i Ukraina. Så total annektering av Ukraina är nog Rysslands enda sätt att på sikt kontrollera Ukraina. Och då får man direkt gräns mot NATO.

Man kan ju möjligen tänka sig en variant där Ukraina medvetet ger upp en del av landet mot att de får bli medlemmar av NATO. Men i så fall måste de först ha garantier från NATO att de får bli medlemmar.
Sedan är ju frågan om Ryssland går med på det. Jag tror att de skulle gå med på den lösningen. Att få en rejäl munsbit av Ukraina kan de nog inte motstå. Snacket om buffertzon mot NATO är ju ändå mest nonsens eftersom de redan har flera NATO-länder som de gränsar till.
Citera
2022-05-19, 22:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Självklart inte.

Men nu har de förlorat områden som Ryssland inte frivilligt kommer att ge tillbaka.

Och Ryssland kräver dessutom att Ukraina inte ska bli en del av Nato.

Jag tror att Ryssland får igenom alla sina krav.

Jag kan hålla med om att Ryssland gräver ner sig vid områden de ockuperat. Så småningom kan en vapenvila pressas fram av Ukrainas hjälpare som tröttnar.

Men fredsfördrag där något område avträds tror jag inte på.

Vi får då ett Korea-läge där Ukraina begär hjälp av USA att befästa gränsen. Ryssland gör motsvarande på sin sida och tappar samtidigt allt inflytande i Ukraina.
Citera
2022-05-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Om du ska erövra så måste du ha övermäktig styrka.

Ryssland gick in med 150.000 - 175.000 dsoldater. Ukraina hader över 300.000 soldater inklusive Azov. Lägg tlll mobilisering av ytterligare en miljon man.

Ryssland kan såklart inte erövra en storstad som Kiev med den begränsade maktern.

Man har redan uppnått sina geografiska mål. Det man saknar är att Ukraina går med på hur verkligheten ser ut.

Respektera de gränser som nu är, och gå aldrig med i Nato.
Citera
2022-05-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ryssland annekterar inte de erövrade område (förutom såklart Krim), men man man kommer att kräva att Ukraina respekterar de nya republikerna. Dock osäkert hur självständiga de blir. Från början var Ryssland ok med att de ingick i Ukraina men med stor självständighet. Nu tror jag inte att det längre är möjligt.

Och att Ryssland nu besegrat nazisterna (Azovbataljonen) och att Ukraina inte blir en del av Natoi.

Blir detta freden har Ryssland fått igenom alla sina krav, och västmedia kan trolla det till att man besegrat Ryssland.

Vilka nya republiker? Det finns två som Ryssland har erkänt. Donetsk och Luhansk. Men de har inte fullständig kontroll över dem samtidigt som de är inne i flera andra Ukrainska Oblast.
Det har redan kommit signaler från ryssarna om att det inte längre blir tal om självständighet utan de erövrade områdena skall anslutas till den ryska federationen. Deras syn på saken förändras från dag till dag med den rådande situationen.
Citera
2022-05-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ha ha du missförstår situationen. De anser sig stolt vara nazister. De ansåg sig vara nazister. Nu är de i fångenskap och ska ställas inför rätta såklart.

Det finns säkert folk i Ukraina som "anser sig vara nazister". Frågan är vad den psykotiske dvärgen i kreml har emot det m.a.a. att hens bästa kompis är dmitry utkin, wagner gruppens führer.
https://informnapalm.org/en/neo-nazi-ideology-amongst-russian-mercenaries/
https://www.respublica.lt/signs-of-neo-nazi-ideology-amongst-russian-mercenaries
Senast redigerad av Bobbyboi 2022-05-19 kl. 22:29.
Citera
2022-05-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Är du fan störd på riktigt eller? Att inte komma ut ur hålorna är väll att förlora militärt?

Överdosera inte på copium, du såg hur dina idoler till råttor kom ut till slut. Dom kunde ha valt att kriga tills svält eller död.

Nej, jag är varken störd eller försöker copa, det är ju ni ryssrunkare som gör det för att det går så fruktansvärt dåligt för Ryssland.

Så till den graden att ni anser att några hundratal som kapitulerar som om det vore slutet på 3-dagars kriget.

Vem är det som sitter o andas in kopiösa mängder copium egentligen? 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in