2022-05-19, 18:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ok, i din verklighet vinner "nej", då förstår jag.
Det har jag aldrig påstått. Min poäng under hela vår diskussion har varit att en OP med en stor andel "vet ej" inte går att direkt översätta på hur utfallet i en folkomröstning hade sett ut.
Citera
2022-05-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Debatten i Finland har inte gått fort, den har varit aktiv sedan minst 90-talet, efter att Sovjet upplöstes.
Finlands folk har ett annat läge, en helt annan historia och helt andra skäl att vilja gå in i NATO när ryssen väl briserat - än Sverige. Där är majoriteten för NATO stor - sk kvalificerad majoritet med 76%.
Det finns här.

Tack för klargörandet. Finns många fördelar med en enig befolkning när det gäller så här avgörande beslut.
Citera
2022-05-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det har jag aldrig påstått. Min poäng under hela vår diskussion har varit att en OP med en stor andel "vet ej" inte går att direkt översätta på hur utfallet i en folkomröstning hade sett ut.

Jag tror vi kommit till vägs ände angående meningen med en folkomröstning. Hur jag än räknar påstår du att det är i princip dött lopp mellan "ja" och "nej" men inga siffror eller räknesätt tyder på det.
Citera
2022-05-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Väntat. Kan inte förstå hur detta kan vara en överraskning för någon. Turkiet är en tredje världens skurkstat, med inkompetens som genomsyrar exakt hela landet.

Se bara på deras inflation och hanteringen av den.

Exakt ocd det verkar som om många har missat detta faktum i denna tråden och problemet heter Erdogan.
Citera
2022-05-19, 18:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag tror vi kommit till vägs ände angående meningen med en folkomröstning. Hur jag än räknar påstår du att det är i princip dött lopp mellan "ja" och "nej" men inga siffror eller räknesätt tyder på det.
Jag har inte påstått att det är dött lopp mellan "ja" och "nej". Jag ville bara klargöra att vi inte vet hur "vet ej" kommer bete sig i en eventuell folkomröstning.
Citera
2022-05-19, 18:38
Avstängd
Citat:
Nej, Ryssland är inte en diktatur.

Den "korrupta skurken" lyfte Ryssland ur fattigdom och kaos. Han röjde upp i kriminaliteten och såg till så att folket fick mat på bordet igen.

Det du säger om korruption gäller i allra högsta grad för ditt keldjur

Han vara för övrigt inte särskilt populär efter ett år på makten.

2019 valdes han med över 70% -- ett år senare 2020 hade hans anhängare sjunkit till 39% -- rätt misslyckat. Kriget är hans räddning, utan det hade han inte suttit kvar som president.
Om man mördar eller fängslar alla oppositionsledare så är man knappast en demokrati i alla fall.
Citera
2022-05-19, 18:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag tycker inte att det gått fort i Sverige heller. Vi har stadigt i årtionden närmat oss NATO mer och mer. Vi sitter på NATO möten och vi övar och samtalar ständigt med NATO. Det är knappast en överraskning att det till slut kommer en medlemsansökan.
Nej, det har vi inte även om borgarna bräck efter NATO som de får de är.
Det har varit tydligt motstånd från svenska folket - och det har från maktens håll varit majoritet mot NATO och en enighet om att det skulle krävas brett folkligt stöd om det ens skulle övervägas.
Här ändrade man förutsättningarna på ett par veckor, sket i folket och deklarerar att vi är för dumma och oinsatta för att kunna förstå och därför får vi inte rösta om saken.

Det här har gått så snabbt så de där maktgalna idioterna kommer inte vad de själva skriver - och vilka konsekvenser det har för folket skiter de i, precis som de skiter i vår vilja.
Citera
2022-05-19, 18:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man mördar eller fängslar alla oppositionsledare så är man knappast en demokrati i alla fall.
Fast det gör de inte - så det var ju en fånig kommentar, man kan nästan tror att du ätit lite mycket propaganda.
Citera
2022-05-19, 18:44
Medlem
Citat:
Nej, Ryssland är inte en diktatur.

Den "korrupta skurken" lyfte Ryssland ur fattigdom och kaos. Han röjde upp i kriminaliteten och såg till så att folket fick mat på bordet igen.

Det du säger om korruption gäller i allra högsta grad för ditt keldjur

Han vara för övrigt inte särskilt populär efter ett år på makten.

2019 valdes han med över 70% -- ett år senare 2020 hade hans anhängare sjunkit till 39% -- rätt misslyckat. Kriget är hans räddning, utan det hade han inte suttit kvar som president.

Ok, så du hävdar att Ryssland inte är en diktatur.
Inte för att vara medvetet vara otrevlig men ditt påstående är så absurt att jag finner ingen mening ens att diskutera saken.
Citera
2022-05-19, 18:48
Medlem
Citat:
Det har varit tydligt motstånd från svenska folket - och det har från maktens håll varit majoritet mot NATO och en enighet om att det skulle krävas brett folkligt stöd om det ens skulle övervägas.
Här ändrade man förutsättningarna på ett par veckor, sket i folket och deklarerar att vi är för dumma och oinsatta för att kunna förstå och därför får vi inte rösta om saken.

Det här har gått så snabbt så de där maktgalna idioterna kommer inte vad de själva skriver - och vilka konsekvenser det har för folket skiter de i, precis som de skiter i vår vilja.

Majoriteten av folket i Sverige är för NATO ansökan, har du missat det.
Vilka "förutsättningar" har ändrats?
Bara för att du inte har ägnat en tanke till NATO medlemskap eller vad det innebär betyder det inte att det finns många andra som gjort och det har även gjorts av personer som faktiskt besitter ämbeten som har insyn i rikets säkerhet.
Citera
2022-05-19, 18:56
Medlem
saganshuss avatar
Citat:

Regeringen valde att ansöka om NATO medlemskap för att trygga Sveriges säkerhet i ett kraftigt försämrat säkerhetsläge. Det är precis vad man har rätt att förvänta sig att en bra regering ska göra. Det fanns dessutom en mycket kraftigt stöd för detta i riksdagen och i den folkliga opinion. Det har sköts exemplariskt.
Senast redigerad av saganshus 2022-05-19 kl. 19:02.
Citera
2022-05-19, 19:02
Medlem
Turkiets president Erdogan leder ett land som är ett av de starkaste i Nato. Samtidigt är han en politisk tvillingsjäl tillsammans med NATO:s dödsfiende, Rysslands president Vladimir Putin.

https://www.dn.se/varlden/erdogan-turkiets-lynnige-ledare-som-ar-putins-tvillingsjal/

Bakom betalvägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in