2022-05-19, 09:41
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag kanske är grym och omänsklig, men jag hade svårt att låta bli att dra på munnen när jag hörde att Ukraina hade sprängt ett ryskt pansartåg.

Det måste upp i förluststatistiken genast.

Pansartåg: 1st.

Det är tämligen unikt...

De sprängde rälsen...
Citera
2022-05-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det var Donbas egen armé som vile göra Donbas fri och startade kriget, inte Ryssland.

Jag frågar detsamma. Varför skall vi endast bry oss om Ukrainska flyktingar idag? Varför förnekar medier att Ukraina har fört krig mot Donbas och systematiskt bombat civilbefolkningen? Varför är det inte synd om de som blivit drabbat av Ukrainas krigsbrott? Varför är det inte synd om de tre miljoner personer från Östra Ukraina som under åren flytt till Ryssland?

Varför är Ukraina helt plötsligt "snäll" när medier under 8 år har beskrivit Ukraina som en korrumperad gangsterstat som inte bryr sig om ultranationalistiska rörelser som härjar i landet och som tagit all mer makt?

Om inte Putin hade gjort något nu när Ukraina eskalerade striderna i Donbas fr.o.m. december 2021, hade ju Europa fortfarande blundat medan Ukraina slaktar civila.

Donbass hade inte kunnat starta krig utan stöd från Ryssland. Det måste du också förstå. Ryssland hade planer på ett övertagande av hela eller delar av Ukraina långt innan Maidan.
Projektet Novorossija har diskuterats i Ryssland åtminstone sedan 2010. Det gick ut på att En stor del av Ukraina skulle bli någon sorts ryska lydstater. Endast det nordvästra hörnet av Ukraina skulle få finnas kvar. Så länge marionetten Yanukovytj satt vid makten så var Ryssarna nöjda, men då han föll så sattes planen i verket. Krim togs direkt och sedan startades separatistupproret igång i östra Ukraina för att skapa en anledning att invadera.

Självklart har Ukraina inte velat släppa en meter till några ryskkontrollerade republiker, för de har vetat hela tiden vilka planer som har funnits i Kreml.
Senast redigerad av climasol 2022-05-19 kl. 09:45. Anledning: fel
Citera
2022-05-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag kanske är grym och omänsklig, men jag hade svårt att låta bli att dra på munnen när jag hörde att Ukraina hade sprängt ett ryskt pansartåg.

Det måste upp i förluststatistiken genast.

Pansartåg: 1st.

Det är tämligen unikt...

Jag är inte militär men vem fan kör pansartåg år 2022?
Det måste vara en riktig kuriositet.
Troligen det enda sprängda pansartåget i ett I-land sedan 2:a världskriget 🥸
Jag sparar detta i kuriosamappen...
Citera
2022-05-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
De sprängde rälsen...

Slutade man inte med sådant för 80 år sen?
Citera
2022-05-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Nej, det har gjorts sedan dess i ganska många olika konflikter på olika håll i världen. I alla krig är järnvägarna viktiga för transporter, så de är attraktiva för sabotage.
Citera
2022-05-19, 10:01
Medlem
Reimers avatar
Ukraina har insett vad alla redan vet att det är totalt meningslöst att förhandla med Ryssland om fred, enda sättet att få fred i landet är att driva ut ryssen med vapen.

Citat:
Advisor to the office of President of Ukraine: Do not offer us a ceasefire - this is impossible without total Russian troops withdrawal. Ukraine is not interested in new "Minsk" and the war renewal in a few years. Until Russia is ready to fully liberate our occupied territories, our negotiating team is weapons, sanctions and money

https://liveuamap.com/en/2022/19-may-advisor-to-the-office-of-president-of-ukraine-do-not
Citera
2022-05-19, 10:03
Medlem
Tillssons avatar
LPR gör i ordning fordon kvarlämnade av Ukraina.

https://twitter.com/MarQs__/status/1527192999033245696
Citera
2022-05-19, 10:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Rysslands arme är helt uppbyggd av järnvägslogistik. De måste ha järnvägstransporter till typ 10 mil från fronten hela tiden, annars tar det stopp. Det är därför deras stridsplan i Ukraina var så stenkorkad för de körde längre än 10 mil från kontrollerade järnvägar.
Citera
2022-05-19, 10:09
Medlem
Citat:
Jag är inte militär men vem fan kör pansartåg år 2022?
Det måste vara en riktig kuriositet.
Troligen det enda sprängda pansartåget i ett I-land sedan 2:a världskriget 🥸
Jag sparar detta i kuriosamappen...

Det är väl lite oklart vad som hände. Men tåget transporterade materiel och manskap från Ryssland till Ukraina. Tåget hade några speciella vagnar med kanoner för att försvara det mot angrepp.
Ukraina hade placerat en bomb på rälsen som detonerade då tåget körde över den. Det blev stora skador på rälsen och tåget välte. Många fordon och soldater förstördes.
Attacken utfördes i Melitopol som ligger inom ryskockuperat territorium av någon sorts gerilla.

https://www.youtube.com/watch?v=KvT4rG-XvqU
Citera
2022-05-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Rysslands arme är helt uppbyggd av järnvägslogistik. De måste ha järnvägstransporter till typ 10 mil från fronten hela tiden, annars tar det stopp. Det är därför deras stridsplan i Ukraina var så stenkorkad för de körde längre än 10 mil från kontrollerade järnvägar.

Järnvägstransporter är alltid viktiga i krig. Och därför är det viktigt att skydda järnvägarna mot fientliga angrepp eller sabotage. Tittar du på Sveriges karta så har vi i princip inga järnvägar som går nära kusterna (nya banor, t ex Botniabanan har byggts utan tanke på militära aspekter). Den gamla Stambanan i Norrland går t ex genom Bastuträsk och Vännäs i stället för genom de större orterna Skellefteå och Umeå. Detta för att de skulle vara säkrare om Sverige angreps från öster.
Citera
2022-05-19, 10:21
Medlem
50 miljoner US dollar upp i rök i en träff. Bandat samtal med piloten. Splitterskador i nosen på SU-34 när det filmas efteråt lite längre ned. Lite panik på slutet.

https://mobile.twitter.com/mrkovalenko/status/1527043411282386945?s=21
Citera
2022-05-19, 10:33
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Järnvägstransporter är alltid viktiga i krig. Och därför är det viktigt att skydda järnvägarna mot fientliga angrepp eller sabotage. Tittar du på Sveriges karta så har vi i princip inga järnvägar som går nära kusterna (nya banor, t ex Botniabanan har byggts utan tanke på militära aspekter). Den gamla Stambanan i Norrland går t ex genom Bastuträsk och Vännäs i stället för genom de större orterna Skellefteå och Umeå. Detta för att de skulle vara säkrare om Sverige angreps från öster.

Ja men länder med offensiv förmåga brukar klara sig helt och hållet utan. USA intog Irak och Afghanistan i princip helt utan. Ryssland försökte uppenbarligen med något liknande utan att någon general satte ner foten när de såg planen. En kompetent rysk överste skulle aldrig låta någon bataljon ta sig längre än deras logistiska förmåga tillät, d.v.s 10 mil från närmaste järnvägsposition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in