2022-05-19, 02:16
Medlem
Domlingens avatar
Tja, ska på kryssning med en vän om cirka 1 månad (Silja Line) och tänkte ta med några öl på båten för att dricka lite innan man drar in på bågon bar, ser dock när jag kollar deras ordningsregler att man inte får ta med egen alkohol in på båten?

Citat:
5. Förtäring av alkoholhaltiga drycker är endast tillåten i fartygets restauranger eller andra utrymmen avsedda för mat och dryck. Förtäring av alkoholhaltiga drycker som tagits med ombord eller inhandlats på fartygets taxfreebutiker är förbjuden. Det är förbjudet att konsumera mat som tagits med ombord i fartygets restauranger med undantag av särskilda dieter eller barnmat och drycker. Passagerare får inte föra ombord mat och alkohol till resor som organiseras av tredje part, specialavgångar eller specialkryssningar med undantag av särskild kost eller barnmat. Kryssningspassagerare som reser på Stockholm-Helsingfors- / Stockholm-Åbo-rutten (eller vice versa) samt kryssningspassagerare som reser på specialkryssningar får inte medföra alkohol eller livsmedel till fartyget, inklusive kalla eller varma måltider och konsumera ombord. Rederiet har rätt att omhänderta alkohol och livsmedel.

Är de verkligen så noga att inte ta med eget? Bryr sig folk om det eller står det mest bara där för syns skull så att säga? Brukar ni ta med er eget och brukar det gå bra? Vad händer om man blir påkommen?
Citera
2022-05-19, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen
Tja, ska på kryssning med en vän om cirka 1 månad (Silja Line) och tänkte ta med några öl på båten för att dricka lite innan man drar in på bågon bar, ser dock när jag kollar deras ordningsregler att man inte får ta med egen alkohol in på båten?

Är de verkligen så noga att inte ta med eget? Bryr sig folk om det eller står det mest bara där för syns skull så att säga? Brukar ni ta med er eget och brukar det gå bra? Vad händer om man blir påkommen?

Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Jag är kapten på Silja Line och vill förtydliga att min båt är inget jävla härbärge. Tack och Adjö!

Skämt åsido.
Drick din öl på rummet så borde det inte vara någon fara. Vad jag kan läsa så omhändertar dem drycken i värsta fall. Känns en aning drastiskt ifall dem skulle kasta av en från färjan till havs för lite öl.
Citera
2022-05-19, 03:23
Medlem
GeleZachas avatar
Får du väl ombord den är det helt lugnt, speciellt om du dricker i hytten. Dock vet jag att viking line ibland har inpasseringskontroller där de kollar i väskan, men inte varit med om det på Silja line.
Citera
2022-05-19, 03:26
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domlingen

Brukar ta med eget ibland både på Viking och Silja. Fungerar, de kollar inte bagaget på 99% av kryssningarna. En gång kollade de dock min väska på Viking, men de hittade aldrig alkoholen som jag gömt bland en massa kläder. Om du blir påkommen så får du väl slänga alkoholen antar jag? Du kan vara lugn, du kommer inte bli avkastad för att du tagit med alkohol, de gånger de slänger av folk så är det för att de pysslat med skadegörelse och liknande ombord.
Senast redigerad av MrMario 2022-05-19 kl. 03:28.
Citera
2022-05-19, 04:37
Medlem
Ölen i taxfree är billigare än iland, dessutom slipper man släpa på dem.
Citera
2022-05-19, 05:47
Medlem
Egen alkohol och egen mat, det beror på vilken sträcka man åker.
Störst risk är det på Viking Cinderellas kryssningar till Mariehamn t/r.
Där kollar dom extra noga eftersom det är vanligt att folk tar med
sig och sparar pengar genom att ha det i hytten istället för att nyttja
restauranger och barer ombord. Ett sorts snik alternativ...

Känner en kvinna med väninnor som åker frekvent och har hört det av dom.
Citera
2022-05-19, 06:57
Medlem
vooms avatar
Nu var det länge sen jag åkte på kryssning, men är inte alkohol billigare i båtens taxfree-butik än i land?
Citera
2022-05-19, 06:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Just min tanke.
Är taxfree-butiken öppet under hela resan?
(Jag har åkt en annan linje där taxfree öppnades när det var drygt en timma kvar av restiden)
Citera
2022-05-19, 07:22
Medlem
Jag blev busted med en vinare en gång, dom scannade väskan i en sån där flygplatsscanner så att man fick lägga den på ett rullband.

Men jag fick tillbaka den, mot att jag skulle göra mig av med den innan jag fick komma ombord. Så jag gick runt bland skuggorna nära insläppet och tog några väl valda klunkar innan jag slängde den. 🤗
Så kort sagt; det är inte riskfritt, men inte heller värsta katastrofen om du åker dit. 🙂

Sen är det jäkligt roligt med kryssningar. Mina bästa minnen är från dom jag totalt glömt bort. 😂
Citera
2022-05-19, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voom
Nu var det länge sen jag åkte på kryssning, men är inte alkohol billigare i båtens taxfree-butik än i land?
Men man får väl inte ut det förrän man kommer fram.
Handla och sen gå till hytten, nej nej.
Citera
2022-05-19, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Men man får väl inte ut det förrän man kommer fram.
Handla och sen gå till hytten, nej nej.

Jo så är det nog..Dom vill ju såklart att man ska handla dyrare i deras barer..
Citera
2022-05-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
vet inte hur silja är men viking säljer ingen alkohol på utresa fredag o lördag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in