2022-05-19, 01:13
Medlem
JymdKjams avatar
https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-turkey-will-not-approve-finland-and-swedens-nato-bids-ukrainian-fighters-leave-azo vstal-steel-plant-in-buses-10-civilians-killed-by-russian-shelling-in-eastern-city-12541713?postid=3 911931#liveblog-body

Citat:
Ukrainian fighters have blown up an armoured train carrying Russian troops using an explosive device in the occupied southern city of Melitopol, the Ukrainian territorial defence force said today.

….

The Ukrainian territorial defence, the reservist branch of the armed forces, said an explosive device detonated directly under a carriage carrying servicemen.

https://reuters.omni.se/russian-armoured-train-blown-up-in-occupied-ukraine-territorial-defence/a/Jx97kP

Hur många strök med i den här till synes välplanerade attacken djupt bakom fiendens linjer?

I nivå med pansarkryssaren Mockba:s förlisning? Eller som vid pontonbrobygget från helvetet vid Luhansk?
Senast redigerad av JymdKjam 2022-05-19 kl. 01:15.
Citera
2022-05-19, 01:13
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu tycker jag att du är orättvis mot de ryska styrkorna. Klart att det är svårt att passera en flod när kanontornen på deras stridsvagnar hela tiden flyger i luften som popcorn. Det är genuint synd om de ryska soldater som blir till lingonsylt när de kör runt i Putins dödsfällor på jakt efter ukrainska barn att våldta.
ja..........tänkte ju inte på att packningarna tar stryk efter en 700kg's intern trotylbrand. Tack för att du rättade mig i min okunskap. Men,.........men....Blir det ingen orientering eller kommer konceptet ändras till 80 mil på flotte med t-72 chassi? Nu blir jag lite orolig för att de inte kommer hinna med att rapportera i tid, utan kommer behöva ta till massa photoshop för att utse en vinnare i efterhand
Citera
2022-05-19, 01:20
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
De var inte bara okulturella sjukhus och dagis.....det var Nazistiska okulturella sådana. Men nu är de ju avnazifierade och kommer aldrig mer hata ryssland....mer än vad de gjorde innan

Nej, men kanske resten av ukrainarna. Efter det här invasionskriget lär nog alla i Ukraina ha en släkting som har blivit mördad/torterad/våldtagen av Putins nickedockor.
Citera
Medlem
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/usid3c/the_battle_continues_chief_of_staff_azov_battalion /

Verkar som en del kämpar vidare.
Citera
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-turkey-will-not-approve-finland-and-swedens-nato-bids-ukrainian-fighters-leave-azo vstal-steel-plant-in-buses-10-civilians-killed-by-russian-shelling-in-eastern-city-12541713?postid=3 911931#liveblog-body

https://reuters.omni.se/russian-armoured-train-blown-up-in-occupied-ukraine-territorial-defence/a/Jx97kP

Hur många strök med i den här till synes välplanerade attacken djupt bakom fiendens linjer?

I nivå med pansarkryssaren Mockba:s förlisning? Eller som vid pontonbrobygget från helvetet vid Luhansk?
2342 ukrainare om du frågar gemene rysk informationskanal......Alla var personal på fartyget som Ukraina hade målat om och kamouflerat att se ut som Moskva. Det var bara en reguljär slup med plats för en handfull fiskare, men med hjälp av CIA så fixade Ukrainarna till utbygget snabbt
Citera
2022-05-19, 01:22
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Nej, men kanske resten av ukrainarna. Efter det här invasionskriget lär nog alla i Ukraina ha en släkting som har blivit mördad/torterad/våldtagen av Putins nickedockor.
Det var ju lite det jag sade Stiga.....jag vävde bara in det i lite finare ord för att inte låta så hatisk gentemot bastarderna i rysk uniform
Citera
2022-05-19, 01:23
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Grekland la veto mot Makedoniens nato-ansökan 2008 och krävde att de bytte namn, Nordmakedonien blev medlem 2020 efter att ha bytt namn.
Det finns alltså andra som tidigare lagt veto mot ansökande länder pga egna intressen, Sverige och Finland kan bli tvungna att ge efter för Turkiets krav framförallt om de vill att ansökningen ska gå snabbt.
Turkiet är medlem i nato vilket ger dom rätt att lägga veto mot ansökande länder.

Saxat ifrån Washington Post:

Turkey’s objection generated some dismay Wednesday on Capitol Hill. Senate Foreign Relations Committee Chairman Robert Menendez (D-N.J.) was sharply critical, saying the move added to broader concerns about Turkey’s reliability as a U.S. ally following its purchase of Russian antiaircraft systems and its refusal to join some broader Western sanctions after the Ukraine invasion.

Menendez noted that the maneuver was coming as Turkey is seeking to purchase dozens of new F-16 fighter jets, a sale that would require Biden administration and congressional approval. “I hope the administration is noticing it as they’re considering F-16s,” he said. “You should be telling Erdogan you’ve got to act in a different way if you want consideration for anything.”

Sen. Thom Tillis (R-N.C.), a co-chair of the Senate’s NATO observer group, said, “I think it ultimately gets resolved.” He noted that while the United States has “any number of levers” to compel Turkey’s cooperation, “I don’t want to escalate it to that point.”
Citera
2022-05-19, 01:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
ja..........tänkte ju inte på att packningarna tar stryk efter en 700kg's intern trotylbrand. Tack för att du rättade mig i min okunskap. Men,.........men....Blir det ingen orientering eller kommer konceptet ändras till 80 mil på flotte med t-72 chassi? Nu blir jag lite orolig för att de inte kommer hinna med att rapportera i tid, utan kommer behöva ta till massa photoshop för att utse en vinnare i efterhand
Jag är ledsen att behöva göra dig besviken igen. På grund av korruption, dåligt ingenjörskunnande och låg IQ, är rysk krigsmateriel undermålig på alla punkter. T-72:an flyter dessvärre varken före eller efter att kanontornet flugit av. Photoshop är amerikanskt och fungerar inte på ryska enkärniga radiorör-baserade stordatorer. Du får förbereda dig på att se den bistra sanningen - ryska nazist-pedofiltrupper som våldtar sig fram genom Ukraina.
Citera
2022-05-19, 01:28
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Det var ju lite det jag sade Stiga.....jag vävde bara in det i lite finare ord för att inte låta så hatisk gentemot bastarderna i rysk uniform

Haha sorry, och jag är trött!
Citera
2022-05-19, 01:29
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag är ledsen att behöva göra dig besviken igen. På grund av korruption, dåligt ingenjörskunnande och låg IQ, är rysk krigsmateriel undermålig på alla punkter. T-72:an flyter dessvärre varken före eller efter att kanontornet flugit av. Photoshop är amerikanskt och fungerar inte på ryska enkärniga radiorör-baserade stordatorer. Du får förbereda dig på att se den bistra sanningen - ryska nazist-pedofiltrupper som våldtar sig fram genom Ukraina.
F........an. Jag som trodde helt och fullt på 19 åringen som förklarade hur oövervinnligt bäst T-72/90 är när det kommer till undervattensexpeditioner samt hur bra KT-66'orna var när det gällde stabila ohm-tal i väta. Du är säker på att du inte sprider västpropaganda nu va?
Citera
2022-05-19, 01:33
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Ändrade förövrigt mitt misstag gällande KT-66 orna. Förbannat fina utgångsrör, men kanske inte så praktiska i en bandgående ubåt med packningar gjorda av hårdgjord bakelit nej.
Citera
2022-05-19, 01:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Du är säker på att du inte sprider västpropaganda nu va?
Ryssarna är ganska duktiga på att själva visa hur usla de är. Vi andra kan nog bara koppla av…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in