Jag har ju sett en del ukrainafantaster härinne nämna Amnesty som nån slags auktoritet kring att det skulle begåtts diverse krigsbrott av Ryssland i konflikten med Ukraina.
Här är en artikel i Newsweek från 2014 som handlar om dom otaliga militanta grupper som poppade upp efter 2014 i Ukraina och detta i förhållande till krigsbrott "i stil med ISIS", halshuggningar av offer.
Främst nämns bataljonen "
Aidar".
https://www.newsweek.com/evidence-war-crimes-committed-ukrainian-nationalist-volunteers-grows-269604
Ett utdrag..
"Armed volunteers who refer to themselves as the Aidar battalion "have been involved in widespread abuses, including abductions, unlawful detention, ill-treatment, theft, extortion, and possible executions",
Amnesty said".
Aidarbataljonen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aidarbataljonen
Som alla borde veta vid detta laget så finns bataljonen Aidar, som för övrigt är i samma anda som Azov, ultranationalistisk och vissa påstår neo-nazistisk, kvar som enhet i Ukraina.
Vad folk dock kanske inte vet är att när Aidarbataljonen grundades så var det med finansiellt stöd av den ukrainska oligarken
Ihor Kolomoyskyi, vilket nämns i Newsweeks artikel.
Samma Ihor Kolomoyskyi som ägde 70% av mediagruppen "
1+1" som producerade och sände TV-serien "
Servant of The People", som den nuvarande ukrainska presidenten "
Volodymyr Zelenskyj" hade huvudrollen i.
Samma Ihor Kolomoyskyi finansierade även Volodymyr Zelenskyjs valkampanj och Zelenskyjs valkampanjsledare var även Kolomoyskys personliga advokat. Flera kritiska röster av Kolomoyskyj i diverse ledarpositioner plockades efter valsegern sedan bort av Zelenskyj.
"Zelenskyy appointed Kolomoyskyi's personal lawyer as a key campaign advisor, travelled to Geneva and Tel Aviv to confer with the then-exiled Kolomoyskyi on multiple occasions, and benefited from the endorsement of Kolomoyskyi's media empire. Once in office, Zelenskyy appeared to remove officials deemed a threat to Kolomoyskyi's interests, among them the Prosecutor General, Ruslan Ryaboshapka and the Governor of the National Bank of Ukraine (NBU), Yakiv Smolii, and Zelenskyy's first prime minister, Oleksiy Honcharuk, who tried to loosen Kolomoyskyi's control of a state-owned electricity company".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ihor_Kolomoyskyi
Vi har alltså en militant ultranationalistisk(nynazistsk) grupp som anklagats av Amnesty för att ha begått vidriga krigsbrottshandlingar, vars finansiär även finansierade den
judiske Volodomyr Zelenskyjs presidentvalskampanj.
Förstår ni nu hur efterblivet det är att vifta bort Ukrainas militanta bögnazister med frasen "men deras president är ju jude"?
Om jag var en riktig jude(som Zelenskyj påstår sig vara) så skulle jag ALDRIG kunna jobba för och ta emot stöd av en person som samtidigt finansierar militanta grupper vars åsikter är ansvariga för miljoner av mina rasfränders död. Jag skulle inte vara något annat än en billig hora i så fall. Zelenskyj är just denna billiga lilla böghora som inte har någon moral alls som jobbar för denna oligark som finansierar nazister militärt. Han jobbade för hans intressen på TV-bolaget och han jobbade för hans intressen som president.
Summa summarum, Ukraina är ett efterblivet land.