2022-05-18, 14:51
Medlem
DrComforts avatar
Finns det någon riktig terapeut här får de gärna yttra sig angående Dumpens stödverksamhet. Går det att försvara etiskt att både skapa trauman och sedan vara själavårdare? Är inte det vad inom psykologin kallar för traumabounding och som psykopater och sekter och annat avskrap ägnar sig åt?
Citera
2022-05-18, 14:52
Medlem
Jag blir bara mer och mer irriterad på dumpen ju med jag läser om dem.
Vad ger dem rätt att agera bödel och förstöra människors liv? Och då inte enbart de som skrivit i chattar utan barn och andra i deras närhet. Har gått tillbaka här i tråden och läst. De verkar ju skjuta lite hej vilt. Visst många verkar ju onekligen skyldiga i mina ögon, men sen när har det räckt för att förstöra flera människors liv? Att någon verkar skyldig är väl inte alltid samma sak som att vara det. Någon har kommit med förklaring men det viftar de bort med "verkar inte trolig" och hänger ut. Det är just det där verkar som stör mig. Tillsammans med att de är helt lekmän kring socialt arbete. Det är alldeles för känsligt ämne för att göra underhållning och inkomst av.

En del här inne har uttryckt att de önskar att fler tar livet av sig. Så nu ska vi också ha dödsstraff för att något verkar vara på ett visst sätt.

En del menar att om inte dumpen funnits och hängt ut så hade barnen inte kunnat bli räddade. Men finns det inte en mellanväg? Kan man inte fiska upp männen och sen ta det vidare till rätt instanser. Erbjuda dem hjälp och faktiskt kanske skapa en förövare mindre än att riskera att skapa flera (genom social utfrysning).
Och sen häng ut förövarna för all del. Men inte för att det skulle hjälpa någon mer än att det kanske känns lite gött i magen för såna som Patrik och Sara som vill att förövare ska lida så som de troligtvis fått lida. Men låtsas inte att det är för att göra någon skillnad.
Citera
2022-05-18, 14:54
Medlem
LightFandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
Det kan dyka upp många copycats dom vill bli kända och populära och få swisch. Det utgår jag ifrån.
Ja, och det kan också finnas riktiga psycho-gäddor som svarar med utpressning om de konfronteras utan identifiering eller vettiga säkerhetsåtgärder.

Antag att vigilanten direkt efter konfrontationen mottar ett meddelande med texten:

Om ni publicerar eller efterforskar min identitet så tar jag livet av mig och hela min ...

Vad gör man då?

Chansar och publicerar ändå? Kryper till korset och kontaktar polis i efterhand? Väljer "munkavle" och tystar ner allt?
Senast redigerad av LightFandango 2022-05-18 kl. 14:56.
Citera
2022-05-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitterkaffe
Jag blir bara mer och mer irriterad på dumpen ju med jag läser om dem.
Vad ger dem rätt att agera bödel och förstöra människors liv? Och då inte enbart de som skrivit i chattar utan barn och andra i deras närhet. Har gått tillbaka här i tråden och läst. De verkar ju skjuta lite hej vilt. Visst många verkar ju onekligen skyldiga i mina ögon, men sen när har det räckt för att förstöra flera människors liv? Att någon verkar skyldig är väl inte alltid samma sak som att vara det. Någon har kommit med förklaring men det viftar de bort med "verkar inte trolig" och hänger ut. Det är just det där verkar som stör mig. Tillsammans med att de är helt lekmän kring socialt arbete. Det är alldeles för känsligt ämne för att göra underhållning och inkomst av.

En del här inne har uttryckt att de önskar att fler tar livet av sig. Så nu ska vi också ha dödsstraff för att något verkar vara på ett visst sätt.

En del menar att om inte dumpen funnits och hängt ut så hade barnen inte kunnat bli räddade. Men finns det inte en mellanväg? Kan man inte fiska upp männen och sen ta det vidare till rätt instanser. Erbjuda dem hjälp och faktiskt kanske skapa en förövare mindre än att riskera att skapa flera (genom social utfrysning).
Och sen häng ut förövarna för all del. Men inte för att det skulle hjälpa någon mer än att det kanske känns lite gött i magen för såna som Patrik och Sara som vill att förövare ska lida så som de troligtvis fått lida. Men låtsas inte att det är för att göra någon skillnad.

Ber om ursäkt om jag upprepar samma sak som säkert skrivits flera gånger i den här långa tråden. Men är genuint nyfiken på hur dumpenförespråkare kan försvara sånt här beteende? Det räcker liksom inte alltid med att säga att man gör det för barnen. Vilket jävligt osäkert samhälle vi hade levt i om sånt här gick att översätta till resten av verkligheten. Ett skräcksamhälle där alla verkligen fick tänka på vad de sa så det inte uppfattades fel och verkade vara på ett visst sätt.
Citera
2022-05-18, 15:16
Medlem
E.84s avatar
Citat:
Håller med dig där. De kunde ha det på hemsidan hur pedofilerna och gäddorna kan f hjälp och även redovisa hur varje person de "haffat" fått hjälp. Då kanske återfallen skulle minska. Istället skrattar åt de åt gäddorna och hänger ut dom med deras kukbilder, videos där de sprutar och alla snaskiga detaljer. De ska ha företagsevent där de som festat till ska ja roligt också. Kanske i samma by, stad som där de hängt ut en gädda.

Jag vet att det är i stort sett omöjligt att bota pedofiler. Det lärde jag mig då jag läste juridik. Med Hebefiler är det nog lättare. Det var därför väldigt tragiskt att han som blev lurad att han skulle få träffa en 13 åring för sex hängdes ut och sedan tog livet av sig. Hans barn blev utan en far. Det hade räckt om de konfronterat honom och pratat med hans fru.
Visst det går väl inte att bota men nåt borde man ju kunna göra. Många mår skit efter konfrontationen, vilket är helt och hållet deras eget fel, men nu är jag inte fullt insatt i självmordet men det borde man ju kunnat förhindra.
Citera
2022-05-18, 15:21
Medlem
E.84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror också Radhuslivet verkar tro att vi alla har guldfiskminnen och inte kommer ihåg exakt hur du blev bemött av Dumpen och dess dumplingar när du först började skriva i tråden - väldigt mycket illa förtäckta hot om att de skulle hänga ut dig och din familj igen, skrivelser om att de visste om vem din son var, hån och andra otrevligheter.

Men nu ska vi uppenbarligen köpa att de är jääääättesympatiska som visst hjälper (trots att de inte har mer behörighet till att göra det utöver Livets Hårda Skola)

Kan det va så att du blandar ihop mig med en annan? Minns inte att dom dragit upp nåt av mina barn.. eller så har jag guldfiskminne 🤣.

Men tonen har ju inte alltid varit trevlig.
Citera
2022-05-18, 15:41
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightFandango
Ja, och det kan också finnas riktiga psycho-gäddor som svarar med utpressning om de konfronteras utan identifiering eller vettiga säkerhetsåtgärder.

Antag att vigilanten direkt efter konfrontationen mottar ett meddelande med texten:

Om ni publicerar eller efterforskar min identitet så tar jag livet av mig och hela min ...

Vad gör man då?

Chansar och publicerar ändå? Kryper till korset och kontaktar polis i efterhand? Väljer "munkavle" och tystar ner allt?

Ja vad gör dom då ?
Citera
2022-05-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.84
Det finns väl på er hemsida? Tror fler vill veta vad ni erbjuder för hjälp och vägledning. Folk verkar vilja veta.

Åt ett flertal skriker dom "HJÄLP?!" "GOOGLA PÅ DET". Det är "stödet och vägledningen".
Citera
2022-05-18, 15:43
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Visst det går väl inte att bota men nåt borde man ju kunna göra. Många mår skit efter konfrontationen, vilket är helt och hållet deras eget fel, men nu är jag inte fullt insatt i självmordet men det borde man ju kunnat förhindra.

De kunde ha låtit bli att göra det de gjorde. Det är nog svårt då självmord är svåra att förhindra. De gör det bara.
Citera
2022-05-18, 16:28
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Åt ett flertal skriker dom "HJÄLP?!" "GOOGLA PÅ DET". Det är "stödet och vägledningen".

Exakt så ja.....
Citera
2022-05-18, 16:28
Medlem
E.84s avatar
Citat:
De kunde ha låtit bli att göra det de gjorde. Det är nog svårt då självmord är svåra att förhindra. De gör det bara.
Jo förvisso. Men tycker också att om man säger att man erbjuder hjälp så ska det va sant. Då är ju frågan vilken hjälp går att erbjuda. Nu är ju inte psykiatrin den bästa.
Citera
2022-05-18, 16:41
Medlem
Citat:
Jo förvisso. Men tycker också att om man säger att man erbjuder hjälp så ska det va sant. Då är ju frågan vilken hjälp går att erbjuda. Nu är ju inte psykiatrin den bästa.
Gillar lite här men psykiatri lär nog behövas för krishantering/akut trauma/suicidprevention. Sedan är nog en ordentlig paykiatrisk utvärdering på sin plats. Även om inte samtliga kan konstateras som sexualmedicinska pedofiler, så finns det ju underliggande orsaker till beteendet. Kan vara missbruksbeteende, neuropsykiatriska besvär osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in