2022-05-18, 16:11
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Nej

Hahaha hycklare.
Citera
2022-05-18, 16:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det här är så svåra frågor men:

Ryssland har ju inte noll att komma med. Det är överdrivet. De har t.ex kärnvapen.
USA vill såklart gärna käka upp Ryssland. Det har de alltid velat. Men nu vill de att Ryssland "krigar av sig" i Ukraina. De vill inte gå in själva för då kan Ryssland komma att angripa USA på nåt sätt.
Ryssland är militärt svagt men kriget kan dra ut på tiden ändå.
Ryssland har inga större chanser att invadera Finland och Sverige och det ligger inte i deras intresse heller, men de kan bli provocerade av NATO-inträde.

Jag är fortfarande skeptisk om svenska NATO-medlemskapet. Jag tycker det har gått alldeles för fort.
Det är inte som att Ryssland står vid gränsen och tänker invadera.
Och nu det här med Turkiet.

Nu har de skickat in ansökan. Ryssland vet att Sverige är en Fiende.
Alla säger att det är farligt att bo här nu. S har kört över kvinnoförbundet och SSU och många av sina medlemmar och Sverige är splittrat.

Så varför? Partnerskapet med Nato hade väl räckt jättebra?
Jag är mycket kritisk till att det hafsas igenom utan bred folklig förankring och utan att folket fått säga sitt.

När det gäller Turkiet så frågan hur man kommer gå till väga för att köpa över dem. Kommer man skita i svensk lag och lämna ut de 17 som efterfrågas?

De försvarssamarbeten vi redan hade skulle ha räckt i framtiden också så att detta handlar om något annat står ju ganska klart.
Citera
2022-05-18, 16:13
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, inte i förhållande till Ryssland.

Så här är det väl: Ryssland tycker att NATO och USA är samma sak.

Det uppfattas alltså som fientligt att USA har massa krigsfartyg här t.ex.
Citera
2022-05-18, 16:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Då du menar att ryssarna eventuella" militära motreaktion" kommer bestå av att använda kärnvapen?

Eftersom vi uteslutit konventionella militära medel?
Nej, jag tror att de och USA har kärnvapen för att de som stora frön när man skall mata höns och kanariefåglar .... Det roliga i sammanhanget är ju att Ryssland och USA tror samma sak ...

"Vi" har inte uteslutit någonting. DU sitter och låtsas att du har koll på den saken - inte jag.
Citera
2022-05-18, 16:14
Medlem
Citat:
Det här är så svåra frågor men:

Ryssland har ju inte noll att komma med. Det är överdrivet. De har t.ex kärnvapen.
USA vill såklart gärna käka upp Ryssland. Det har de alltid velat. Men nu vill de att Ryssland "krigar av sig" i Ukraina. De vill inte gå in själva för då kan Ryssland komma att angripa USA på nåt sätt.
Ryssland är militärt svagt men kriget kan dra ut på tiden ändå.
Ryssland har inga större chanser att invadera Finland och Sverige och det ligger inte i deras intresse heller, men de kan bli provocerade av NATO-inträde.

Jag är fortfarande skeptisk om svenska NATO-medlemskapet. Jag tycker det har gått alldeles för fort.
Det är inte som att Ryssland står vid gränsen och tänker invadera.
Och nu det här med Turkiet.

Nu har de skickat in ansökan. Ryssland vet att Sverige är en Fiende.
Alla säger att det är farligt att bo här nu. S har kört över kvinnoförbundet och SSU och många av sina medlemmar och Sverige är splittrat.

Så varför? Partnerskapet med Nato hade väl räckt jättebra?

Ja ryssarnas militära chans att matcha NATO är ju just kärnvapen, även om de verkar vara sämre än NATO även där.

Ryssland har betraktat Sverige och Finland som potentiella fiender och NATO vänner länge så inget förändras i praktiken förutom att Sverige och Finland får bättre skydd genom att ingå i en allians.
Citera
2022-05-18, 16:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Förstår inte vad du menar mer än att du hittar på.
Du förstår inte vad jag menar men vet att jag hittar på..
Bra där.
Citera
2022-05-18, 16:15
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jag är mycket kritisk till att det hafsas igenom utan bred folklig förankring och utan att folket fått säga sitt.

När det gäller Turkiet så frågan hur man kommer gå till väga för att köpa över dem. Kommer man skita i svensk lag och lämna ut de 17 som efterfrågas?

De försvarssamarbeten vi redan hade skulle ha räckt i framtiden också så att detta handlar om något annat står ju ganska klart.

Jag tror också att de hade räckt och att det varit lättare för Sverige att medla t.ex i Ukraina men även på andra ställen om vi inte var medlemmar.

Det är nåt som inte stämmer här. Vill inte vara konspirationsteoretiker men hela hafset känns jävligt konstigt.
Hur ska S hantera att deras ungdomsförbund är emot? Det är nästa generations socialdemokrater, liksom.
Citera
2022-05-18, 16:15
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att de och USA har kärnvapen för att de som stora frön när man skall mata höns och kanariefåglar .... Det roliga i sammanhanget är ju att Ryssland och USA tror samma sak ...

"Vi" har inte uteslutit någonting. DU sitter och låtsas att du har koll på den saken - inte jag.

Jag kan inte riktig besvara så här osammanhängande inlägg.
Citera
2022-05-18, 16:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Vårt militära samarbete är i huvudsak med NATO och inte enskilt USA.

Det uppfattas som provocerande när NATO placerar sina fartyg här - ja.
Citera
2022-05-18, 16:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du förstår inte vad jag menar men vet att jag hittar på..
Bra där.

Citat:

Ryssland ser NATO som en del i USA:s krigsmakt, men NATO är de facto inte det och fattar egna beslut skilt från USA och omvänt. Om de fattar gemensamma beslut så är det grundat på att respektive part kommit fram till samma slutsats var för sig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-05-18 kl. 16:21.
Citera
2022-05-18, 16:17
Medlem
Vi har samarbetat länge med Nato. Nu vill Sverige och Finland ta det sista steget in.

Inte mer dramatiskt än så. Bara enkelt och tydligt.

Det är inget krig här. Jag ogillar att media blåser upp något som inte är.

Alla länder runt Östersjön finns där - något alla får acceptera och stå ut med.

Vi kan ju inte ta fram papperskorgen här och kasta ner varandras länder direkt. Eller trycka på delete.

Jag hoppas att tidningarna kan ta det lite lugnt.

Det behövs inget mer drama kring vår Nato-ansökan.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-05-18 kl. 16:20.
Citera
2022-05-18, 16:19
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ja ryssarnas militära chans att matcha NATO är ju just kärnvapen, även om de verkar vara sämre än NATO även där.

Ryssland har betraktat Sverige och Finland som potentiella fiender och NATO vänner länge så inget förändras i praktiken förutom att Sverige och Finland får bättre skydd genom att ingå i en allians.

Jag vet inte, tycker det känns tveksamt. Självklart har Ryssland alltid vetat att Sverige spelat under täcket med USA, att alliansfrihet och neutralitet varit en diplomatisk grej för att hålla lugn här oppe, och att USA lovat Sverige att rycka ut om Ryssland skulle ingripa.
Terrorbalans, kallt krig.
Partnerskapet med NATO var ett närmande till NATO och lite tydligare. Men medlemskap är ju att deklarera: vi är fiender till Ryssland.
Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker än men lutar åt att det är farligt att gå med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in