Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Jag tror inte vi hört vilka krav/önskemål Turkiet har EGENTLIGEN än. Att det skulle röra sig om några st "terrorister" tror jag inte är annat än dimridåer och en sak Erdogan drar till med för att vinna en god position i förhandlingarna. Han vet att det förmodligen inte finns någon laglig möjlighet för Sverige och Finland att uppfylla de kraven. Alltså ställer han dem för att han då enklare kan få igenom krav som faktiskt går att genomföra.
Exempelvis lättnader i vapenimport till Turkiet, inte bara från Sverige/Finland utan förmodligen och kanske främst USA.
Politik är ett jävla rävspel
Jag tror att de kraven Erdogan kommer med faktiskt är genuina. Hans regering är extremt trött på att väst stödjer syriska kurdgerillan. Om S går med på att terrorklassa YPG och sluta skicka pengar så kommer det slå extremt hårt mot socialdemokratin internt. Vänsterpartiet skulle få luft under vingarna.
Dessutom säger ledaren för Erdogans närmaste allierade i det turknationalistiska MHP, att en NATO-expansion är oansvarigt då det är en provokation mot Ryssland. Han nämnde till och med att koranen bränns i Sverige.