2022-05-18, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Folk verkar tro att det är folk som faktiskt varit med i PKK som turkiet vill ha, ett flertal människor som turkiet vill ha från sverige är människor som gått emot staten och därför för att ha ett skäl att begära de till turkiet har man lagt till att de är FETÖ eller PKK. exempelvis han som var i expressen igår
https://www.icorn.org/writer/ragip-zarakolu
här är en text om han och vad jag vet är man inte terrorist för att man publicerar böker om armeniska folkmordet och böker som kurder ha skrivit (något som var olagligt förr i turkiet) Han är inte heller kurd så de är ju ganska uppenbart att han inte är någon PKK medlem men höger svenskarna verkar ju inte förstå att alla som erdogan kallar terrorister inte är det
Tack för info.

Det ska bli intressant att se hur långt svenska regeringen är villiga att gå Turkiet till mötes. Vi spelar ett väldigt högt spel just nu. Beviljas inte vår NATO-ansökan hamnar vi i en väldigt utsatt position rent säkerhetspolitiskt, vilket innebär att vi kommer behöva gå dem till mötes någonstans på vägen. Den stora frågan är om det är möjligt att möta deras krav utan att samtidigt begå brott mot mänskliga rättigheter.

Sen ska man ju ha med sig att Turkiet har inget att förlora på att Sverige och Finland går med i NATO. Utspelet uppfattas snarare vara lite försiktigt flirtande med Ryssland. Turkiet vinner inget på att gå åt hårt mot Ryssland.
Citera
2022-05-18, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zkoypa
Hej!
Jag kan också hitta på saker och svänga mig med div. olika löjliga påståenden.
Faktum är att SCB har en post för just den statistiken, vare sig Jimmie, Bali eller någon annan tror det. ”personer med utländsk bakgrund” kallas den. Där räknar man alltså in barn födda i Sverige men som har utländska föräldrar.

Sammantaget utgör den siffran ungefär ~25% av Sveriges befolkning, och är den mest kompletta siffran för invandrare. Varav muslimer utgör lite mindre än hälften.

Gällande sjukhusstatistiken så har du ju tagit med det grundläggande problemet vilket gör att det inte kan kallas statistik, iallafall på en riksnivå. ”De 8 största sjukhusen”, slagkraftigt i ord men säger egentligen inte så mycket mer än att mångfalden dras till mer tätbefolkade områden.

På riksnivå är fortfarande snittet för barnafödande, detsamma, eller något lägre än den svenska motparten.

Detta är ju inte särskilt offtopic alls, då det är precis det här som erdogan tar upp. Han vill stämpla stora delar av sin befolkning, och även andra länders befolkningar som terrorister.

Bara 1gen som räknas, lyssna på podd.

Min farfar och farmor föddes i Finland, är jag då med svenskfödda föräldrar av utländsk härkomst?

Om jag har eller kommer få barn med en helsvensk kvinna med anor ner till 1300 talet. Kommer vår avkomma då vara av utländsk härkomst?

Det jag vill ha sagt är att detta är ett sätt att trolla bort hur demografin förändras.

Låt oss ta gruppen somalier som uteslutande gifter sig inom klanen. Dom första kom i början av nittiotalet, dessa har ju barnbarns barn nu. Alla räknas som svenskar.
Citera
2022-05-18, 12:51
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Alltså fy f-n vad sossarna kört ner Sverige i skiten nu.
Den fullkomligt unika kombinationen av omdömeslöshet, arrogans och inkompetens hos deras främsta politiker gör att vi nu hamnat i ett riktigt skitläge där Turkiet inte kan tänka sig att släppa in Sverige i NATO:

https://www.expressen.se/debatt/turkiet-darfor-kan-vi-inte-slappa-in-sverige-i-nato/

Finns ju inte en chans i h-e att sossarna kan backa på de punkterna.
Det kostar att gulla med PKK-terrorister.

Tack som f-n Palme.
Tack som f-n Wallström
Tack som f-n Hultqvist
Tack som f-n Linde

Hade det funnits spöstraff, lynchmobb & skampåle idag hade det ändå inte räckt till för att straffa dessa klåpare...
Citera
2022-05-18, 13:32
Medlem
Tycker turkarna gör rätt i att sätta sig på tvären. Sverige har inget i NATO att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Well, han har inte fel.

Om man tycker att journalister som inte skriver som Erdogan vill ,
att de är terrorister då har vi många journalister i Sverige som bör kallas terrorister
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Alltså fy f-n vad sossarna kört ner Sverige i skiten nu.
Den fullkomligt unika kombinationen av omdömeslöshet, arrogans och inkompetens hos deras främsta politiker gör att vi nu hamnat i ett riktigt skitläge där Turkiet inte kan tänka sig att släppa in Sverige i NATO:

https://www.expressen.se/debatt/turkiet-darfor-kan-vi-inte-slappa-in-sverige-i-nato/

Finns ju inte en chans i h-e att sossarna kan backa på de punkterna.
Det kostar att gulla med PKK-terrorister.

Tack som f-n Palme.
Tack som f-n Wallström
Tack som f-n Hultqvist
Tack som f-n Linde

Hade det funnits spöstraff, lynchmobb & skampåle idag hade det ändå inte räckt till för att straffa dessa klåpare...
Egentligen är det väl inte bara sossarna även om de är huvudansvariga givetvis. Hela Sjuklövern (alla utom SD) var ju med på att montera ned vårt starka försvar till i princip nollnivå. Hade man följt SD:s linje och behållt ett starkt och slagfärdigt försvar hade vi inte suttit i denna soppa utan hade kunnat klara av försvaret på egen hand utan att behöva smöra för vare sig Nato eller Turkiet.
Citera
2022-05-18, 13:39
Avstängd
OliverCromwells avatar
Sådärja! Nu erkänner även SVT att Kroatien nu sätter sig på tvären.

Risken är nu att det blir en domino-effekt. Det har tidigare ryktats om att Bulgarien skulle också börja tveka i frågan. Blir det så är det inte heller omöjligt att Ungern också hakar på.

Snart måste Biden och Stoltenberg gripa in om de inte ska få en PR-katastrof i famnen.
Citera
2022-05-18, 13:40
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är förjävligt att pengar slussas till muslimska brödraskapet men muslimska brödraskapet är inte kopplat till YPG&PKK, de är inte kurder, tvärtom är de Erdogans vänner.
Erdogan har inte heller klagat på att Islamic Relief fått pengar från SIDA.
Det här är något annat än att sossarna skulle "köpt" makten av PKK via Kakabave, som virrpannan Uvell insinuerar.
Virrpannan och moderaten Uvell har vid andra tillfällen gjort värdelös research på gränsen till vansinne.

Nu svarade jag bara på påståendet "oberoende hjälporganisationer" med Islamic Relief som exempel.

Angående YPG så är inte Uvell källan, utan turkisk media skrev om det, sen plockade engelskspråkiga www.middleeastmonitor.com upp det, var uvell tog det ifrån.

Förra gången Svenskt PKK stöd uppdagades, var det just via SIDA och Olof Palme Center och har pengar nu skickats är det nog via SIDA igen. MASAK i turkiet släpper regelbunda rapporter, det är i från dessa som information om pengaflöden förut har kommit ut, men dessa rapporter skrivs det aldrig om i Sverige, och sällan utanför Turkiet, om det ens skrivs om dom på engelska, tar det oftast lång tid.

Vad jag har förstått från Turkisk media, så påstår turkarna att Ann Linde muntligt utlovade det ekonomiska stödet till Ilham Ahmed (SDC/PYD), som träffade Ann Linde på sitt kontor i Sverige den 12 december när hon var på besök på en konferens “Dissidents in Syria” som organiserades av Olof Palme Center.
Jag har inte sett turkarna komma med några direkta bevis på betalningar, men "Kurdish Red Crescent/Kurdiska röda halvmånen" har nämnts, och visst skickar SIDA massa pengar dit.
Vi får se om det kommer mera detaljer, eller om någon som kan läsa turkiska kan uppdatera.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-18 kl. 14:34.
Citera
2022-05-18, 13:45
Medlem
swebarbs avatar
hoppas turkarna står på sig, sverige har inget i nato att göra.
Citera
2022-05-18, 13:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag har inget emot om vi kan skicka hem alla turkar och kurder till sitt hemland. Kanske det finns jobb för dom där på något potatis fält så dom slipper att leva på bidrag i sverige.

Även om Sverige vill det så tror jag inte det går enligt grundlagar och FN. Dom är väl Svenska medborgare idag? eller har dom asyl?
Citera
2022-05-18, 13:57
Medlem
analkings avatar
Sveriges ambasadör en fin feminist lär visst blivit hotad i moskva idag
Citera
2022-05-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Onekligen väl spelade kort av Erdogan. Fatta hur jävla skadliga dessa idiotsossar är för Sverige. Nu helt bortkollrade av turkarna. Den feta, odugliga grisen Hultqvist bör avsättas omedelbart och Sverige be om ursäkt för hans idiotier -- hålla tal på terrorgruppen PKKs födelsedagsfirande, ja jisses...!

Visst han kan säkert avsättas. Men inte för ett tal han höll 2012.
Sen vet vi ju inte om dem som Turkiet vill ha verkligen är PKK anhängare eller om de bara är motståndare till Erdogan. Jag vet inte, men du kanske vet bättre ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in