2022-05-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Azovstal-hjältar! Hoppas att alla de överlever, lämnas till UA och får sina hyllningar där. Talande bilder på orcher som bevakar dem - vissa av dem inte ens vågar visa sina ansikten för obeväpnade Azov-hjältar!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=76&v=CpKJdX0DIzQ&feature=emb_l ogo
Överlever kommer de flesta troligtvis göra däremot är utlämning knepigt, "nazisterna" kommer inte utlämnas utan de lär dömas till långa straff troligtvis livstid.
Alla POW från azovstal är inte "nazister" och för dem kan det finnas hopp.
Jag har sett förslag om straffarbete som att bygga nya städer i Sibirien.
Citera
2022-05-18, 12:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Överlever kommer de flesta troligtvis göra däremot är utlämning knepigt, "nazisterna" kommer inte utlämnas utan de lär dömas till långa straff troligtvis livstid.

Ryssarna tänker terrorstämpla hela Azov. Således är man en terrorist, istället för en krigsfånge med de rättigheter som det ger..
Citera
2022-05-18, 12:31
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Inga NATO-baser i norden, inga kärnvapen i norden men ett nära och tätt samarbete mellan dom skandinaviska länderna med NATO i ryggen. Detta räcker gott och väl som en stabiliserande faktor i östersjöregionen och på det enda språk som ryssarna förstår. Militär makt.

En vacker dag kanske ryssarna förstår att vi inte utgör något hot mot deras nation och öppnar upp för samarbete men än så länge ser det mörkt ut. Släpp stormaktsambitionerna med intressesfärer och buffertzoner och inse att den tiden försvann för 30 år sedan.

Det är väl det enda vapnet dom besitter.

Vem är det som har makt över dig?
Som kan.
-Spärra ditt bankkonto.
-Censurera det du skriver / stänga av, banna dig från internet.
-Styra över nyhetsrapporteringen.
-Avskeda dig.
-Ge bidrag.
-Tillsätta chefer.
-Ge dig stryk på stan.
Osv.

Du kanske känner dig mer hotad av ryssen eftersom du tillhör makten?
Eller är det Stockholmssyndromet, du visar underkastelse mot de som har makten över dig genom ukrainska flaggor på Facebook profilen och knäböja på fotbollsplanen mm?
Citera
2022-05-18, 12:34
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Med det andra.., där är jag inte säker. Ryssarna har varit i Krim sedan 2014 och det är inte lätt att komma över på den där smala övergången.

Ett isolerat Krim svälter man ut. Det kan ta lite tid beroende på förrådsläge, men spränger man broarna är det över. Frågan är vad man gör sedan.
Citera
2022-05-18, 12:35
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Bl.a. Aftonbladet skriver att kriget börjar vända till Ukrainas fördel enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi. Är detta ett tecken på att Ryssland för tillfället börjar ge upp i Ukraina för att i stället koncentrera sig på Finland (och Sverige)?

Fantastisk analys!! Är du hjärnkirurg eller raketforskare?
Citera
2022-05-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kålsoppa kan vara gott när det är kallt ute. Lammgryta är kålsoppa med lamm. Den värmer ännu bättre.

Innan potatisen kom till Sverige så levde vi på rovor och ärtväxter, plus bröd förstås!

Jo, men nu är vi inte fattiga svältande trälar och bönder (som dom är i RySSland).
Citera
2022-05-18, 12:41
Medlem
Här är en väldigt bra och ny intervju av västs bästa experter på rysk militär. Han diskuterar allt från Ryssland problem med att de inte har tillräckligt med folk till hur det kriget kommer utvecklas.

https://www.youtube.com/watch?v=kWgfMTNpZKE (20min)
Citera
2022-05-18, 12:42
Medlem
HomoHitlers avatar
Stor humor med alla nazister/rysstroll som på allvar tror att Ryssland segrar....
Citera
2022-05-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ryssarna tänker terrorstämpla hela Azov. Således är man en terrorist, istället för en krigsfånge med de rättigheter som det ger..
För POW (prisoners of war) från samtliga "nazistiska" enheter ser det mörkt ut, jag gissa att en del straffas för brott begångna i regionen sedan 2014.
Det är lite svårt att få ett grepp om vilka antal det rör sig om, jag har sett siffror som uppskattat att det bör finnas 6000-7000 POW efter azovstals kapitulation vilket jag tycker låter högt men jag tror de närmar sig 3500-4000 POW totalt nu.
Antalet nazister bland dessa är okänt.
Citera
2022-05-18, 12:43
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet

Ukraina lär ha kvar ett ansenligt antal rySSka krigsfångar för att byta mot azovsoldater. Vill inte rysSSland släppa azovsoldater lär inte rySSland få tillbaka sina officerare och soldater. Dessa får ruttna i fängelset. Många kommer att få leva i fängelse för krigsbrott.
Citera
2022-05-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Bl.a. Aftonbladet skriver att kriget börjar vända till Ukrainas fördel enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi. Är detta ett tecken på att Ryssland för tillfället börjar ge upp i Ukraina för att i stället koncentrera sig på Finland (och Sverige)?

Hur tänkte du nu?
Citera
2022-05-18, 12:53
Medlem
raskenss avatar
Ukrainska stay-behindrörese knackar ryssfascister

Två höga befäl dödades av Ukrainare i okuperade Melitopol.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1526760173703938048?s=20&t=RyBpPGs5v9vciiRUrmkHWw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in