Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det beror lite på hur du definierar vinna och förlora. Men jag skulle nog, om jag måste välja, säga att det är större chans att Ryssland förlorar.
Jag tror att Ryssland kommer att förlora kriget i den mening att man kommer att få lämna, allt, ukrainskt territorium, inklusive Krim, samt, i praktiken, få betala krigsskadestånd till Ukraina, om inte annat, så med de ryska medel som väst beslagtagit, eller fryst. Dessutom kan Ryssland tänkas kunna falla samman pga detta.
Vilka beslut Ukraina fattar är deras sak. Men jag tvivlar på att de skulle vilja avstå ifrån mycket, nu när det går så dåligt för Ryssland i kriget, och efter allt som Ryssland gjort mot den ukrainska civilbefolkningen. Ryssland lär ha frågat USA, och amerikanarna verkar nöja sig med att Ryssland drar sig tillbaka till de gränser som rådde innan den 24 februari i år, samt att Ryssland betalar ett krigskadestånd till Ukraina. Jag tvivlar att detta räcker för det ukrainska folket. Men å andra sidan så är USA den viktigaste ukrainska allierade.