2022-05-17, 18:24
Medlem
Madagascars avatar
Kurdo Baksi försvarar kurder och attackerar Turkiet och Erdogan:

https://www.expressen.se/kultur/ide/ska-kurderna-betala--sveriges-blodiga-nota/, igår
Citera
2022-05-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
En av våra terrorister har lämnat för Turkiet. Men det kan vara fel sort. Hoppas dock han skall trivas bättre hos Erdogan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gavleimamen-abo-raad-uppger-att-han-lamnar-sverige
Antagligen FETÖ medlem som turkiet ville ha
Citera
Avstängd
Kan någon förtydliga lite för mig vad det är Sverige gjort mot Turkiet egentligen och vad är PKK? Jag hänger inte med alls i detta.. har Sverige gjort något fel rent lagligt?
Citera
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, då är vi inte på samma sida. Jag vill slippa komma med i NATO, och jag tycker att det gick alldeles för fort och panikartat, och att processen inte alls var demokratisk. Inte nog med att vi inte fick folkomrösta - inte ens RIKSDAGEN fick rösta. Maggan bestämde själv.

Jag tycker att det skulle vara kul om allt skulle skita sig för Maggan, för att ERDOGAN av alla inte vill ha oss i NATO. Och då med förklaringen att vi har tagit emot för många terrorister. Om ni inte ser det ironiska, så är det ingen idé att jag försöker förklara mer.

Jaha du menar så...
Citera
2022-05-17, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burksatan
Fast det är ju bara för Erdogan att stå på sig om att det är dessa personer som gäller för ett turkiskt ja i frågan, så det är långt ifrån någon fantasi. Inga utlämningar - inget turkiskt ja - inget svenskt Nato, det är ju upp till hur tjurig gubben är, inget annat. Ska bli spännande att se hur regeringen lyckas blidka Erdogan i denna fråga.
Det skulle inte förvåna mig om ett ”snabbspår för syrier” och 50 miljarder i fickpengar åt Erdogan blir resultatet av dessa förhandlingar. Våra ledare har ingått en pakt med djävulen himself, ingenting är heligt för feministregeringen.
Citera
2022-05-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Al-Qaida slogs också mot DAESH, spelar ingen roll.
Skillnaden är att ypg slogs mot isis i utbytte mot pengar, tror du ypg behöver raqqa? inga kurder bor där. Man gjorde de för att usa gav pengar i utbyte. YPG kontrollerade de kurdiska städerna år innan USA la sig i konflikten 2014
Citera
2022-05-17, 18:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ledare på UNT tycker Turkiet bör slängas ut ur NATO:

https://unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/vad-ska-sverige-betala-till-erdoan/rmqxwx2l, idag

Haha, ja kan väl pantern ändra sin fläckar? Kan väl Sverige sluta komma med moraliska pekpinnar när Sverige nu tar öv... jag menar går me... jag menar ansöker om att få bli medlemmar av NATO?
Citera
2022-05-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Erdogan har rätt, vårt land är fullt av terrorister 👆
Ja, jag kan absolut ge dig rätt där och jag tycker även att vi med glädje kan slänga ut de personer som han vill ha. Jag tycker även att det kan vara värt att lätta/häva vapenembargo.

Problemet är att Erdogan aldrig kommer nöja sig. Som det äckel och turk han är så kommer han kräva mer och mer, både av Sverige och NATO i övrigt.
Citera
2022-05-17, 18:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Skillnaden är att ypg slogs mot isis i utbytte mot pengar, tror du ypg behöver raqqa? inga kurder bor där. Man gjorde de för att usa gav pengar i utbyte. YPG kontrollerade de kurdiska städerna år innan USA la sig i konflikten 2014

Det viktiga är att YPG är en del av PKK. Terrorister som utfört bombdåd i Turkiet har utbildads av YPG. Du kan inte ge pengar till de och förvänta dig sen att Turkiet ska axla din säkerhet. Hur svårt är det att förstå detta?
Citera
2022-05-17, 18:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Haha, ja kan väl pantern ändra sin fläckar? Kan väl Sverige sluta komma med moraliska pekpinnar när Sverige nu tar öv... jag menar går me... jag menar ansöker om att få bli medlemmar av NATO?
Det är betydligt bättre att kräva att diktaturen Turkiet lämnar Nato än att fjäska för Turkiet för att få bli medlem.
Citera
2022-05-17, 18:34
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ledare på UNT tycker Turkiet bör slängas ut ur NATO:

https://unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/vad-ska-sverige-betala-till-erdoan/rmqxwx2l, idag

Haha, ära alla kurder lika pantade? Tror kurden att Sverige kan kräva att Turkiet ska slängas ut medan man är utanför själv och behöver turkens godkännande?

Stackars Sverige, det är dessa kurders spår man har gått och skapat nu den här soppan...
Citera
2022-05-17, 18:35
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Skulle vara en intressant vändning om Turkiet så småningom säger att man kan acceptera Finland men inte Sverige.

Det kommer. Räkna med det! Turkiet kommer att göra en "Grekland" med Sverige som Grekland gjorde med (Nord)Makedonien. Och jag är rädd för att våra politiker kommer att böja sig snällt framåt och smaka fint på Erdogans smisk.

Jag har alltid varit kluven vad gäller NATO-konceptet. Å ena sidan har jag känt en viss stolthet över att vi har behållit vår alliansavhållning; å andra sidan har jag aldrig känt övertygande att vi skulle klara oss på egen hand vid ett eventuellt angrepp ("ryssen") utan support från övriga Norden (USA ger jag inte mycket för, och särskilt inte efter clownen Trump). Men som det har utvecklats nu, så ser jag det som att Sverige ska bli medlemmar endast om alla medlemmar bifaller utan trams som exempelvis det som Erdogan håller på med. Annars får det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in