2022-05-17, 12:17
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Om landets president beordrar dem att ge upp, får de ge upp även om de lovat att slåss till sista man. Har du missat att han gett dem order att ge upp? Han har makten att lösa dem från löftet. De är redan stora hjältar i historiens domsbok.

Det finns inga större hjältar än dessa krigare.
Respekt!
Citera
2022-05-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Oops. Det blir tydligen inte fångutväxling for Azov-snubbarna som "evakuerades"
Otur för dom ryska fångarna som inte byts.

Nu gör ju R8 dessa azov-hjältar till är nu större hjältar.

Kan inte R8 tänka?
Senast redigerad av Sir89 2022-05-17 kl. 12:23.
Citera
2022-05-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
1-2-3 nej vänta 4 lögner i samma inlägg. Ändå färre än du brukar klämma in så ett steg i rätt riktning!

1. Säger någon som lever i "fablernas värld".

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Här blir man ju väldigt intresserad på källan till att Ryssland skulle kunna producera 10,000-tals stridsvagnar om året, i synnerhet under rådande sanktioner. Likaså är jag mycket intresserad av en källa till att Ryssland skulle ha 15,000 stridsvagnar, i någon form. Jag har sett uppgifter om totalt ca 10,000 men då räknar vi precis allt, även de gamla vagnarna i malpåse i ökenområden.

För den som är intresserad av en mer saklig genomgång av militär materiel på båda sidor rekommenderas signatur Peruns videos, t.ex. denna:
https://youtu.be/F2ptG1IxZ08

Det stämmer att Ryssland har ett övertag i stridsfordon, men det är självklart så att de massiva förlusterna (långt mer än de 500 stridsvagnar som Perun nämnde för 3 veckor sedan) ätit på både rullande materiel och tränade besättningar. Med tanke på frekvent flygande tornen så kan vi utgå från att det ofta(st) är 3 stupade per vagn.

Edit: av speciellt intresse i YT-filmen ovan är genomgången av militär produktion vid ca 13:30. Rysslandskramarna i tråden har väldigt svårt att ta in att väst har ett övertag på 10 ggr, och detta är oräknat Rysslands kommande och uppenbara problem pga sanktionerna.

1. Det var mycket tuffare tag under WW2. Toppåren 1942-1944 producerades omkring 30000 stridsvagnar per år, assault guns, tank destroyers och self propelled guns ej inräknade. 10000 är ganska låga siffor med tanke på att robotar inte behöver sova och äta utan kan jobba 24/7 nonstop.

2. Du kan googla wikipedia. Där har du en listning på 15000 stridsvagnschassin varav 14000 i direkt stridsvagnsutförande. Observera att de inte räknar äldre stridsvagnar och nya så som Armata.

3. Det står på youtube att "Perun" är en tvspels testare som även gör krigsvideos i krigstider för att öka genomströmningen till tvspels analyserna. Ledsen, men det där handlar mest om att skapa tittarintresse för krigstv-spel snarare än att göra riktiga analyser.

4. Det där är bara fantasier och mera fantasier. Man kan inte bygga en analys på de där förutsättningarna. Det låter lite Goebbels 1945 liksom.

5. Det som står i filmen är i första hand fantasier utan grund. Seriöst, tror du att det skulle vara något betydande problem för Sverige att plötsligt börja tillverka Leopard stridsvagnar ifall vi hade lust och att typ tillverka 1000 om året?, även om någon/alla skulle instifta grövsta tänkbara sanktioner så skulle Sverige klara den saken ändå, trots att vi inte har någon produktionslina för Leopard stridsvagnar.

6. Färdigflashbackat!
Citera
2022-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det finns inga större hjältar än dessa krigare.
Respekt!

Dina hjältar sjöng sin sista vers

https://twitter.com/sigizbayev/status/1526492260065431552?s=21&t=M9g6TJ8UvPqYZnqN_hmKnw
Citera
2022-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Först en fråga, varför har du med punkten 4, när det inte är sant? Höjer ju inte trovärdigheten på resten direkt. Men, seriöst, vad är din källa på 300 utslagna vagnar? Länk?

1. Jag skrev klart och tydligt att jag hade titta igenom hela bildarkivet på "förstörda" Ryska stridsvagnar. "Rysk stridsvagn" definierad som stridsvagn tillhörande den Ryska staten.

2. Färdigflashbackat!
Citera
2022-05-17, 12:25
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Vem försvarade nazi 🐀🐀 från Azov? Varför okuperade dem Mariupol? Mariupol tillhör till Donetsk provinsen och slutligen befriad från nazister.

Jag har redan sagt det en gång, skaffa bättre översättningsprogram, jobbigt läsa din dåliga svenska, bättre kan ni!

De försvarade Ukraina och det ukrainska folket mot de ryska angriparna, mördarna och våldtäktsmännen. Genom sitt uppoffrande försvar har de räddat många ryska kvinnor och barn från mord och våldtäkt av ryska soldater.

De har inte ockuperat Mariupol, det är det ryssen som gör nu, har du ingen koll alls? Och sluta tjata om nazister, det är det bara ryssar som går på. De civiliserade länderna vet vilka som är skurkarna, och då hjälper det inte kalla folk nazister.
Citera
2022-05-17, 12:27
Medlem
Citat:
Jag har redan sagt det en gång, skaffa bättre översättningsprogram, jobbigt läsa din dåliga svenska, bättre kan ni!

De försvarade Ukraina och det ukrainska folket mot de ryska angriparna, mördarna och våldtäktsmännen. Genom sitt uppoffrande försvar har de räddat många ryska kvinnor och barn från mord och våldtäkt av ryska soldater.

De har inte ockuperat Mariupol, det är det ryssen som gör nu, har du ingen koll alls? Och sluta tjata om nazister, det är det bara ryssar som går på. De civiliserade länderna vet vilka som är skurkarna, och då hjälper det inte kalla folk nazister.
Tror du dom har bättre översättningsprogram? Alltså du snackar om ett land där stridspiloterna tejpar fast egna GPSer på sina skrotkärror.
Citera
2022-05-17, 12:28
Medlem
Reimers avatar
Ukrainas reserver får öva lite innan de kommer till fronten, mycket bra med utbildning innan det blir allvar på riktigt

Citat:
Two Russian BMP-2s knocked out by the Ukrainian 60th Separate Infantry Brigade (Reserves).
#Russia #Ukraine

https://mobile.twitter.com/Blue_Sauron/status/1526505700012314624
Citera
2022-05-17, 12:29
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag skrev klart och tydligt att jag hade titta igenom hela bildarkivet på "förstörda" Ryska stridsvagnar. "Rysk stridsvagn" definierad som stridsvagn tillhörande den Ryska staten.

2. Färdigflashbackat!

Ok, jag har också kollat nu och hittade exakt 1 531 individuella MBT:er på bild eller film, erövrade eller utslagna, och eftersom du är på den ryska sidan som bara ljuger, är min trovärdighet högre än din.

Sluta tönta dig med punkten 2, du slutar ju inte flashbacka, även om vi önskar att du gjorde det.
Citera
2022-05-17, 12:29
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Yep, och kriget går dåligt för Putin. Detta "kryphål" kommer nog att börja utnyttjas i allt större grad misstänker jag ifrån värnpliktiga som är helt ointresserade för att riskera livet i ett "bullshit" krig.

Således kommer Putin att börja försöka täppa till detta hål.., för "maskinen" är törstig för mera kött. Och en legal grund till att få in de värnpliktiga i kriget, blir om ukrainarna korsar gränsen över till själva Ryssland..

Det är vad jag tror.

” Ryssland rekryterar nu legosoldater från privata företag och ännu fler miliser. Det kommer även uppgifter om tvångsrekrytering av civilbefolkningen i Donetsk och Luhansk.”
https://sverigesradio.se/artikel/stora-forluster-for-ryska-forbanden-anvander-fler-legosoldater
Citera
2022-05-17, 12:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
"Enligt brittiska försvarsdepartemantet"

Kolla tåget lastat med sprillans nya T-90M som är påväg mot Ukraina.

https://t.me/anna_news/32119

Nja, om de är sprillans nya eller vet vare sig du eller jag. Men vi vet att T-90M kan t.o.m slås ut med det svenska granatgeväret Carl Gustav. Visst, det krävs säker både tur och skicklighet, samt att det är den senaste varianten av CG med rätt ammunition, men i alla fall!

Hur som helst så har Ryssland enbart ca 100 T-90M och t.ex. siktet är helt beroende av fransk teknologi. Så inga nya T-90M när lagret av komponenter ifrån väst tagit slut! Och vad gäller finesser så sägs vagnen kunna skilja på vän och fiende. Herre Gud, vår variant av Leopard 2 hade redan på 90-talet display och datalink som gjorde att man hade en total överblick av det egna förbandet. Det är väl, först nu, som den senaste tyska varianten fått det.
Citera
2022-05-17, 12:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Säger någon som lever i "fablernas värld".

5. Det som står i filmen är i första hand fantasier utan grund. Seriöst, tror du att det skulle vara något betydande problem för Sverige att plötsligt börja tillverka Leopard stridsvagnar ifall vi hade lust och att typ tillverka 1000 om året?, även om någon/alla skulle instifta grövsta tänkbara sanktioner så skulle Sverige klara den saken ändå, trots att vi inte har någon produktionslina för Leopard stridsvagnar.

Det tar nog 9 månader-2 år för att bygga nya stora produktionslinor. Undrar om Ryssland har påbörjat detta än? Det är tank-eväckande (hö hö) om de inte har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in