2022-05-16, 21:59
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Nä jag och mina vänner ser inte våran vänskap som en uttalad demokrati heller, men likförbannat så blir det McDonalds om tre av fyra väljer det framför BK.

Förvånar mig inte.
Citera
2022-05-16, 21:59
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svearike96
Kommer garanterat lösas.

knappast på ett snyggt sätt. sedan kommer måhända fler krav; fängelse för paludan, fram för partiet nyans (erdogans parti i sverige).
Citera
2022-05-16, 22:00
Medlem
Det verkliga priset för rödgröna och Reinfeldts galna folkutbytespolitik. Nu står den humanitära stormakten helt ensam och darrar i ett hörn, får inte vara med i Natoklubben men vill...

Noll invandring och ett starkt förvar med värnplikt så hade vi haft god säkerhet inom landet och mot yttre hot. Sdpolitik.
Citera
Medlem
Secs avatar
Man kunde inte ha känt av detta lite INNAN man tog beslutet??? Va fan asså
Citera
Medlem
Nato ordföranden Stoltenberg verkar inte ha koll på läget i Nato. Igår sade han att Turken inte motsatte sig Svenskt medlemskap, i dag säger Turken att de inte kommer godkänna Sverige.

Sverige vill bli medlem i en militärallians där man har vapenembargo mot en av medlemmarna. En av de som förväntas ställa upp för oss om vi blir angripna!

S hållning i det här inger ingen respekt, ena dagen är det otänkbart att gå med i Nato, nästa är det något de helst av allt vill göra. Det är som att vägra teckna brandförsäkring eller vara med i frivilligbrandkåren, först när det börjar brinna vill man vara med.
Citera
2022-05-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Vi är inte ens medlemmar och redan så håller Turkiet på att påverkar svensk politik och dikterar vilka som ska få sitta i vår riksdag. Men nejdå, gå med i NATO har bara fördelar... Avbryt detta självmordsuppdrag..

Klart han vill få bort kurderna som skickat 4 miljarder av våra skattepengar till kurdiska terrorister.. det vill jag också
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det är inom presidentsystemet de måste vinna. För att vinna så behöver de en stark kandidat. Imamoglu som väst hejar på är toast. Han har misslyckats totalt i Istanbul och gjorde bort sig vid svarta havsturnen nyligen. Han är ute.

Kilicdaroglu kommer inte vinna något val, han har misslyckas i mer än 10 år nu, folk hatar honom tom CHP.

Kvarstår Mansur Yavas som har möjlighet att slå Erdogan. Mansur Yavas är turknationalist och fd medlem i "grå vargarna". Lycka till att få den snubben se sympatisk mot Sverige.

Iyi Parti gick ur MHP, alltså "grå vargarna" för att de ansåg MHP inte vara tillräckligt SD aktig mot flyktingarna. De är dessutom sekulär-nationalister, dvs de hatar kurder, MHP är åtminstone mer islamisk och ser kurder som en del av muslimer.

Allt som allt, är oppositionen som är en koalition av 6 partier ännu lyhörda för opinionen, Erdogan kan skita i opinionen om han vill, oppositionen kommer att vara tvungen att lyssna. Och turkisk opinoion är MASSIVT emot Sverige då det gäller Nato medlemskap.

Därav vågar inte oppositionen just nu uttala sig om ämnet, standardbeteende är annars säga tvärtemot Erdogan i alla frågor bara för att...
Faktum är att man kan sätta vilken kandidat som helst. Folk vill ha förändring och därför kommer Erdogan förlora. Alla kommer samlas bakom en enda kandidat. HDP-väljarna kommer samlas bakom oppositionens presidentkandidat. Svårare än så är det inte. En åsna skulle kunna vinna mot Erdogan i ett fritt rättvist val

Dessutom spelar presidentposten inte någon större roll väl om oppositionen får en majoritet i parlamentet? Kan man inte upplösa presidentsystemet genom att stifta lagarna i parlamentet? Eller kan presidenten sätta sitt veto där på alla förslag som röstats igenom?

Om din beskrivning av IYI parti är korrekt så tycker jag det är väldigt konstigt att dom i så fall allierar sig med CHP och är beredda att ta stöd av HDP för att komma till makten. För mig är det knappast att vara mer radikal än MHP. Det är snarare IYI parti som är mjukis-SD och MHP som är som AfS.

Jag tror inte turkarna gör en stor grej av Sveriges vara eller icke vara i NATO. Det är trots allt den ekonomiska politiken som kommer vara i fokus i valet nästa år kombinerat med presidentialism vs parlamentarism.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Snarare du som är USA:hatare och naiv putinist! Du inser inte att att USA kommer bitch -slappa Turkiet på plats ordentligt när det kommer till Sverige och NATO. Alla kommer att skratta åt dig om 12 månader!
Är jag en USA:hatare?

Det var något nytt.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Jag tror Ann kommer avgå. Turkiet kommer nog inte ställa kravet öppet, men det är nog en möjlig lösning. Det och att Sverige lyfter vapen-embargot.
Citera
Medlem
Vilken oväntad räddning att det skulle bli just Erdogan som räddar svensk självständighet. Svenska politiker har satsat på att demontera försvaret och sen springa till USA och gömma sig bakom samma militär som gav oss 230 000 Irakiska flyktingar igenom att bomba sönder hela Irak. Erdogan visar sig vara en av få självständiga och oberoende ledarna i världen som faktiskt ser till sitt eget folks intressen. Tung dag för globalisterna.
Citera
2022-05-16, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Problemet är att S skulle få media emot sig och till och med hela Vänsterpartiet.

Jag tror inte S skulle våga göra något sånt i en valrörelse.

Skulle V och media medvetet verka för en borgerlig regering i valtider? Nej det tror jag inte. (S) kan lugnt ge Erdogan vad han vill ha. Det blir bäst så.
Citera
2022-05-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Sluta va så naiv

Det är bara du som är naiv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto