2022-05-16, 20:48
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Turkiets president Recep Tayyip Erdogan kommer inte att godkänna Sveriges och Finlands ansökan om att gå med i försvarsalliansen Nato, rapporterar nyhetsbyråer. Han anklagar länderna för att inte ha tagit avstånd från terrorism samt är kritisk mot svenska vapenembargon.

Han säger också att diplomater från de båda länderna inte behöver bemöda sig med att komma dit för att försöka övertyga hans ministrar att ändra sig.

Parlamenten i samtliga 30 Natoländerna måste godkänna nya medlemmar.

/Omni, nyss

Den formuleringen låter minst sagt definitiv.

haha... En skitallians om det är en diktatur som Turkiet som ställer krav. Vad fan ska vi in där för?

Obegripligt att USA låter den där diktatorn hållas på det där viset.

Vafan vi skicka ju tom Linde!!!!!! Ha ha nu får sve o fin öppna plånboken igen, Sverige världens bankomat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Helt rätt att stoppa ansökan. Sverige ger bidrag till terrorister och vänstern får kamma till sig för att ansökan ska gå igenom. Älskar när när det börjar hetta till, då faller all plakatpolitik för verkligheten.

Roligt hur alla partiledare som var emot Nato, lovade sina väljare att de inte blir något Nato vända 180 grader och vara för Nato. Otroligt att det finns förtroende för våra politiker
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Oppositionen i Turkiet är inte lika PKK-fixerade som nuvarande regeringen. Oppositionen vill lösa kurdfrågan. Oppositionen kommer dessutom vara beroende av pro-kurdiska partiet.

Oppositionen vill inte köpa vapen från ryssar och vill göra sig vän med USA. Därmed kommer det här med vapenembargo inte ens vara en fråga.

Vad har detta med någonting att göra? Erdogan är den som bestämmer, och det är Erdogan som Sverige har att förhålla sig till.
Citera
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Det här ser heller inte bra ut internationellt. Personligen gillar jag inte alls att Sverige blir uthängd som terroristnäste och dylikt.
Men det är ju sant? Gud vet hur många terrorister som kammar hem bidrag i Sverige.
Citera
2022-05-16, 20:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Valet i Turkiet är juni 2023. Han kommer torska så stort förutsatt att han inte sysslar med valfusk.

Oppositionen kommer utan tvekan godkänna svensk NATO-ansökan när dom kommer till makten. Eftersom oppositionen vill föra en helt annan utrikespolitik, 180 grader från nuvarande regeringen.

Om det skiter sig med Turkiet så får Sverige helt enkelt ha tålamod i ett år till.

Förövrigt är jag glad att Erdogan gör detta och sätter fingret på vilka idioter som styr svensk politik.

Turkisk opinion är MASSIVT mot Sveriges medlemskap pga PKK. Oppositionen som brukar säga emot Erdogan i nästan alla utrikespolitiska frågor är dödstyst just nu för att de vet vad folk tycker. Ha inte så höga förhoppningar säger jag...
Citera
2022-05-16, 20:50
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Tvinga? Trodde Nato var demokratiskt? Så medlemsländerna får alltså inte ha något säg i vem som går med?

Bra att du erkänner att usa kontrollerar nato och använder det för att militärbaser och krigshetsande globalt

Frågan är vad en dement pedofil som skiter på sig hos påven ska göra för att få erdogan att ändra sig?

Ja klart dom gör!

Är Jobbigt att skriva det på din Iphone 13? Fri marknad som har gett dig så många möjligheter?
Ja USA kontrollerar mycket!?
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Därför att Sverige är bunden av lagar och avtal. Att bara lämna ut personer låter sig inte göras hur som helst. Oberoende om det är exakt vad regeringen skulle vilja.

Jag har sagt hela tiden att tempot i den här ansökan är förödande. Att sen bara lita till att USA ska fixa biffen varje gång det blir problem funkar inte.

Det här ser heller inte bra ut internationellt. Personligen gillar jag inte alls att Sverige blir uthängd som terroristnäste och dylikt.

Däremot har jag roligt åt Erdogan. Men jag är ju emot vår Natoansökan. Men hade nog skrattat ändå. Är absurt.

Hehe. Att inte eliten på Sveavägen kollat upp med alla länder INNAN är inte ens förvånande. Nu har dem såsat till det igen.
Citera
Medlem
Yaskos avatar
Här, redan hos turkisk twitter, snart hamnar den i TR medier också...

https://twitter.com/themarginale/status/1526273483365306368?s=20&t=5lFoKAN4intbFAmazvsVTA
Citera
2022-05-16, 20:51
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
IS? Verkligen? Turkiet har väl hjälpt till att slå tillbaka IS.
Nej Turkiet är sunni och det är ISIS också. De hjälper varandra.
Citera
2022-05-16, 20:51
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nej naturligtvis inte, det är bara politiskt inkompetenta personer som skulle få för sig att hävda någonting sådant. Turkiet är en regional storspelare som NATO vill ha kvar på sin sida.

Nej detta handlar, som jag skrivit innan, om att Erdogan - fullt förståeligt - vill förhandla i syfte att flytta fram Turkiets positioner. Så kommer det också att bli skulle jag tro. Sverige kommer att bli tvungna att säga upp sina kontakter med kurdiska terrorister och slopa sina sanktioner mot Turkiet.

Och detta är helt och hållet positivt. Sverige skickar årligen hundratals miljoner kronor i bidrag till kurdiska terror-organisationer, pengar som dessa borde gå till svenska fattigpensionärer eller till att rusta upp det svenska försvaret.

Exakt!
Det är heeelt sjukt hur lite gemene svensk vet om och/eller bryr sig om bakgrunden till detta praktfiasko.
Hur länge och långt ner i sänghalmen som svenska politiker har dragit och dragits av dessa extremister!
Vårt land är inte bara korrumperat, det är infiltrerat och infekterat in i benmärgen.
Sent skall syndaren vakna, men nu är räkenskapens dag här och då skriker man chockat och förtvivlat ut sitt vansinne mot Erdogan som faktiskt har rätt!!
Jag har inte mycket till övers för Erdogan, men han pekar iallafall på ett problem vi har i detta avlånga land.
Det är dags att vakna upp nu liksom!
Citera
2022-05-16, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vafan vi skicka ju tom Linde!!!!!! Ha ha nu får sve o fin öppna plånboken igen, Sverige världens bankomat

Varför skulle vi behöva öppna plånboken? Går vi Erdogan till mötes och Slopar sanktionerna mot Turkiet kan vi börja sälja vapen till dem, och slutar vi med att årligen betala en massa hundra-miljoners-bidrag till kurdiska terroristorganisationer så tjänar vi en hel del på det. Tänk lite innan du skriver nästa gång.
Citera
2022-05-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Jösses vilken jävla flax att Turkiet inte släpper in Sverige ! Som en gåva från himlen !! Nu kan hela min familj andas ut. Barnen slipper dö i krig.

Herregud… svenskar…. man blir mörkrädd över hur hjärntvättade många är.. Dina barn kommer tacka dig när Putin står och knackar på din dörr.. och inget land kommer hjälpa dig.. well , lite som för Ukrainas folk, du har rätt , låt dom komma, vi behöver vakna upp ur drömmen att vi är såå skyddade bara för att vi bor i Sverige..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in