2022-05-16, 16:15
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Är det någon av de här "enhandsdammsugarna" som är bra eller är det bara skräp?
Är det någon av dem som är stark? De här långa "rörformade".
Citera
2022-05-16, 16:21
Avslutad
Ägde en sådan apparat på 80-talet. Då var den kass. Skulle tro att utvecklingen gått framåt sedan dess dock. Jag känner att jag inte bidragit mycket.
Citera
2022-05-16, 16:22
Medlem
Menar du de trådlösa skaftdammsugarna eller sånna där små trådlösa handdammsugare som kompliment till skaft/vanlig dammsugare?
Citera
2022-05-16, 16:27
Medlem
Haajibs avatar
Jag tror jag vet vad du försöker beskriva. Beroende på vad du ska ha den till så funkar dessa riktigt bra.
Citera
2022-05-16, 16:27
Medlem
Jag antar att du menar skaftdammsugare. Jag kollar av Råd och Rön (2021) och får svaret att bäst i test är Bosch bss81pow med 67/100 poäng. Rätt lågt poäng så man kan anta att skaftdammsugare över lag inte slår riktiga dammsugare.
Citera
2022-05-16, 16:30
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg

Sanningen är dom är bekväma men inte speciellt starka. Du får ser det som ett komplement att använda mellan varven. Själv kör jag med Makita 18V, (utan påse) eftersom jag redan har en stor batteribank med just Makita. Det är batterierna som kostar i vanlig ordning. Håll dig borta från 10,2V och 12V om du vet vad som är bra för dig.
Citera
2022-05-16, 16:32
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Menar du de trådlösa skaftdammsugarna eller sånna där små trådlösa handdammsugare som kompliment till skaft/vanlig dammsugare?

De där som är typ en meter långa.
Citera
2022-05-16, 16:41
Medlem
De är inte så starka, nej.

Denna har jag. Duger bra för katthår och damm. Men inte istället för en vanlig dammsugare.

https://www.electroluxhome.se/dammsugare/skaftdammsugare/pf91-6ibm/
Citera
2022-05-16, 18:43
Medlem
feemaxxxs avatar
Vad som är typiskt för skaftdammsugare är att det har en roterande borste som slungar upp smutsen med luftströmmen. Själva suget rätt dåligt...
Citera
2022-05-16, 18:52
Medlem
yz44s avatar
Instämmer med flertalet, de ersätter inte den vanliga dammsugaren.
Men är smidig att ta fram och att använda, man är igång direkt.

Kan även med fördel användas vid städning av bilen.
Citera
2022-05-16, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Skulle just skapa en tråd!

Skaftdammsugare ja. En sådan: https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/012151b.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolo r=white

Köper en sådan snart, sladden till min lille men trogne Philips blir kortare för var gång sladden går av då man dragit den ur eluttaget och måste in och fästa om den.

Kollat runt och Dysons 7000:- apparat verkade förvisso effektiv (provade i affären) men man ger inte 7000 för en dammsugare, det där var jävligt och den saknar LED-belysning i munstycket så jag hittade istället denna: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_viomi-a9-skaftdammsugare-1338901.html

Sugeffekten ligger på 400watt, mao som en riktigt bra dammsugare, den har belysning i munstycket, är liten och smidig, man slipper köpa dammsugarpåsar vilket även är miljövänligt om man är en sån. Det enda med dessa är väl att batteriet lär bli klent efter ett tag som med alla batterier men då har det förhoppningsvis gått ett par år och den skulle ha bytts ut iallafall. Tänk dock att köpa en Dyson V12 och få köpa batterier för ytterligare 3 lax. Nightmaaare!

Så ja, snart har du en köpare här.
Citera
2022-05-16, 22:51
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Funderar på att gå helt åt andra hållet och köpa en grovdammsugare som slukar i sig hela rummet.
Slö sugkraft är så irriterande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in