2022-05-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du är efterbliven. Turkiet är den starkaste och viktigaste militära NATO-medlemen på den här sidan Atlanten.

Vet du vad syftet med en allians är?

En opålitlig allierad är ingen allierad alls och det är vad Turkiet visat sig vara under Erdogan, som stundtals tycks stå närmare Ryssland och Kina än deras s.k. Nato-allierade. Han kränker grekisk territorium, använder en retorik mot Västeuropa som får Putins att framstå som vänlig och verkar för att få "soft power" över Västeuropa genom den turkiska och muslimska invandringsbefolkningen / femtekolonnen. Han är på så sätt ett större långsiktigt hot mot Västeuropa än självaste Ryssland, som inte har en stor rysktalande femtekolonn utanför deras grannländer i Östeuropa. Det är därför som väst i princip stödde kuppförsöket 2016 i Turkiet och verkat för att ruinera den turkiska ekonomin.
Om Turkiet hade ansökt om NATO-medlemskap idag hade man aldrig accepterats. Att slänga ut dem nu när de redan är medlemmar sen årtionden tillbaks är dock mer problematiskt.
Citera
2022-05-15, 01:23
Medlem
vasaduellers avatar
Hoppas att det blir verklighet, om Sverige skulle göra det stora misstaget att ansöka om NATO-medlemskap.

Bara det att länder som Turkiet är med, ger ju en tydlig fingervisning om vad för organisation NATO är.
Citera
2022-05-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Själv skrattar jag åt uttalandet eftersom Turkiet har 15 milj kurder själva jämfört med Sveriges 100 000 pers. ( Alla kurder är förstås inte PKK ).

Vilket land brukar oftast drabbas av självmordbombningar ? Jo, Turkiet jämfört med Sverige.

Turkiet har mångdubbelt fler invånare inkl terrorister. Så uttalandet från Erdogan var ju väldigt komiskt ur den aspekten, tänker åtminstone jag.

Ja, du Erdogan. Vi delar samma befollkning till viss del. Då kanske inte Turkiet heller ska vara med i Nato?
Det senaste självmordsbombning skedde 2018 i Turkiet och dessutom Turkiet ligger i en kritisk region jämförelse med Sverige.

Majoriteten av kurderna i Sverige stödjer PKK(från vad jag vet o sett) medans det gäller motsatsen i Turkiet. Det som är mest komedisk är att Sverige stämplar PKK som terrorist organisation men stödjer dem ekonomiskt och vapen mässigt.
Citera
2022-05-15, 01:35
Medlem
USA stödjer kurderna mot IS. Turkiet har varit en vanlig inkörsport för terrorister som vill strida för IS.
Så vad gör turkarna. Dom vill kohandla. Dom vill stoppa stödet till kurderna som håller tillbaka IS. Så dom kommer att kräva ett slut på stödet till YPG för att godkänna Sverige.

Frågan är om USA är villiga att svika kurderna för att få med Sverige i NATO. Att Linde kommer att offra sina vänner utgår jag från. Hon är en sosse.
Citera
2022-05-15, 01:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vad spelar det för roll. De har en avgörande roll inom NATO. Organisationens viktigaste medlem efter USA.

Hur tänker du nu? Hur mycket i Nato har Turkiet specifikt bidragit med. Om vi tex ser 2011 och Libyen bidrag Sverige som inte ens medlem men inte Turkiet. Finns väl otal sådana exempel så hur ser du med viktigaste? Som tidigare skrivits näst stört i antal soldater med längre ner på listan över militär styrka. Det primära verkar ju helt vara deras geografiska läge som viktiga men ytterst opålitliga och ställer sällan upp på gemensamma aktiviteter vilket gör frågan om de faktiskt skulle ställa något alls på artikel 5 ganska intressant.
Citera
2022-05-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ja, ok - men Turkiet har väl minst 1 självmordsbombning per år med dödlig för ett antal msk. Ofta i turistorter!
Inte alls. Den sista självmordsbombningen skedde 2018 och dessutom ligger Turkiet i en kritisk region jämförelse med Sverige. Vill också lägga till att jag ser Turkiets hållning till terrorismen mer rätt o stabil jäntemot Sveriges
Citera
2022-05-15, 01:40
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
USA stödjer kurderna mot IS. Turkiet har varit en vanlig inkörsport för terrorister som vill strida för IS.
Så vad gör turkarna. Dom vill kohandla. Dom vill stoppa stödet till kurderna som håller tillbaka IS. Så dom kommer att kräva ett slut på stödet till YPG för att godkänna Sverige.

Frågan är om USA är villiga att svika kurderna för att få med Sverige i NATO. Att Linde kommer att offra sina vänner utgår jag från. Hon är en sosse.

S har väl redan kapat stödet till kurderna. De kallar väl PKK för terroristorgsnisation.
Citera
2022-05-15, 01:43
Medlem
Friendly fire
Citera
2022-05-15, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
S har väl redan kapat stödet till kurderna. De kallar väl PKK för terroristorgsnisation.

https://uvell.se/2021/12/16/kakabavehs-pris-betalas-nu/

Tvärtom.
Kurderna kostar oss 376 miljoner dollar, och kan kosta oss medlemskapet.

Påminn mig gärna om varför vi stöttar dem?
Citera
2022-05-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En öm tå för dig märker jag. Men då är vi i alla fall överens om att Turkiet har huserat mångdubbelt fler terrorister än Sverige de senaste 30 åren men att länderna har olika tillvägagångssätt att stoppa dessa? Det är jag helt med på.
Det beror på hur man ser det. Hur många svenska terrorister har Turkiet haft? Om du ens klarar av att förstå liknelsen. Du missar heelt poängen.
Citera
2022-05-15, 02:09
Bannlyst
Erdogans svärson äger Europas största militära drönartillverkare.
Sverige behöver köpa in flera hundra drönare.

Jag har en känsla av att erdogan kommer svänga om så fort den svenska regeringen väljer att köpa familjen Erdogans prylar. Det är en muta han efterkräver. Inget annat.
Citera
2022-05-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
De räcker väl att ett NATO land säger nej, säger Turkiet nej då skickar vi ut alla Turkar från Sverige

Lysande ide', tycker vi skickar ut dom oavsett.

Erdogan, som anser att Grekland inte skall vara med Nato (pga konflikter där Turkiet vill ha land från Grekland).
Som använt flyktingar för att utpressa EU till mer biståndspengar.

Den där cosplay sultanen, skulle bara hålla sin moohslimska käft.

Nato borde utesluta Turkiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in