Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsvensk
Vilka händelser anser du vara orsaken till Putins stövlande in i Ukraina? Jag vill bara för sakens skull tillägga att jag är på Ukrainas sida.
Situationen är en myrstack av problematik, läs om Orangea revolutionen, Krimkrisen, Donbasskonflikten, Euromaidan m.m. så upptäcker du att Puttes invasion inte föll från rymden för någon månad sen. Självklart hittar du även västs sedvanliga tillsättande av sina egna marionetter i den här härvan.
Jag vill för sakens skull tillägga att jag inte är på någons sida, det är som att välja favorit i ett slagsmål mellan en zigenare och en somalier. Så länge konflikten inte väller in i min komfortzon kunde jag inte bry mig mindre, men uppenbarligen ska vi tvunget sticka in nyllet i ett getingbo som inte hänger över vår veranda. Krig är pengar men eftersom dessa pengar aldrig kommer mig tillgodo ser jag inte vitsen med att välja sida.
Om alla ryssar dör, inga problem.
Om alla ukrainare dör, inga problem.
Om svenskar dör p.g.a politisk klåfingrighet, det ser jag dock som oerhört problematiskt. Att turkhelvetet plötsligt är en maktspelare gällande Sveriges framtid är också talande, det belyser gemene mans maktlöshet över den egna situationen.