Citat:
Ursprungligen postat av
Ittno
Politiet går kanskje ut i fra at pc og printer er destruert for lenge siden, derfor er der ingen fare for bevisforspillelse å gå ut med den infoen. Horst kan ta feil mht det utsagnet.
Greit med fanesak, men leit hvis saken faller i fisk.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzgEze/loerenskog-saken-politiet-vil-sende-et-signal?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_r ow1_pos1
Jeg tror ikke dette vil falle i fisk nei.
Jeg tror politiet har sirklet inn ett antall mulige PCer og et antall mulige printere. Både PC og printer har serienummer. Serienummer og noen tekniske spesifikasjoner skal stå på fakturaen sammen med navn på kjøperen, opplysninger som eventuelt mangler vil politiet få tak i ved forespørsel til leverandøren.
Billige printere kjøpt på Europris, Clas Ohlsson kan være betalt kontant, eller med kort. Men, alle printere må registreres hos leverandøren med navn på bruker, før printeren blir funksjonell. Tror jeg. Hvor strenge Canon* er på verifisering av bruker, er jeg usikker på. Om det fremdeles gikk an, eller fremdeles går an, å bruke ledning i stedet for trådløs forbindelse til printeren, vet jeg ikke. Uansett må printeren være regisrert på et navn før det går an å bruke den til utskrifter.
Printeren kan også identifiseres via andre utskrifter fra samme printer.
PC må registreres på navn og identitet må verifiseres, for å få PCen i gang. Microsoft er strenge på verifisering av id.
Jeg er ganske sikker på at politiet vil komme i mål her. Selv om de igjen skulle ende opp med stjålne id'er, vil etterforsningen ta store steg fremover.
Det foregår fortsatt etterforskning av åstedet. Også dette arbeidet kan ha tatt steg fremover. Selv om politiet ikke nevner fremgang på dette området.
Edit.
Det var visst HP-printer, ikke Canon, eller jeg husker ikke. Uansett amerikansk leverandør. Krever navn og verifisering av id før utstyret kan brukes.