Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Ukrainarna är fyllda av självförtroende och har ett glödande patos för sitt land Ukraina, de siktar på seger och kommer att fylla på med soldater tills de vunnit, all heder åt dem.
De är väldigt medvetna om att det kommer att bli svårt och kosta oerhört i liv och förstörelse men efter att ha upplevt ryskt förtryck i över 300 år så vet de vad det skulle innebära om de förlorar så en förlust finns inte på kartan.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Kort generell reflektion..
Ukraina som land var inte som Sverige, eller Norden. De både har och hade problem med korruption. Så ett land att ogilla, gilla eller inte bry sig om. Men de ville bort från korruption och förtryck av Ryssland. De ville bestämma sin egna framtid.
Och efter invasionen har de imponerat stort, de har visat vilka de är, ett folk som slåss för sin frihet, sina familjer och sitt sätt att leva. Det land som invaderat har behandlat Ukrainare som skit, ja tom hävdat att Ukraina inte finns. Eller som det sagts i denna tråd, Ukrainare ska förintas och utplånas. Ryssland vill mycket tydligt förinta Ukrainare som folk och dess kultur.
Jag tar av mig hatten för människor som så resolut står upp mot en aggressiv granne som med hot och våld vill tvinga på Ukraina sin vilja.
Ja den som levt under Sovjet vill oftast inte tillbaka dit. Ukrainare vet att kriget både kan bli hårt och utdraget, det är redan hårt med förluster för båda sidor. Hur kriget slutar eller när vet ingen, det kan Ryssland påverka mest genom att avbryta aggressionen.
Vi som stöder Ukrainas rätt till självbestämmande måste vara beredda på att detta kan hålla på länge, och vara inställda på att hålla ut lika länge som dom. Att kalla ut Rysslands lögner när de publiceras här. Och jag skulle uppmana alla att även lyssna till oberoende källor som behandlar påstådda krigsbrott Ukraina begått. För Ukraina ÄR och ska vara bättre än Ryssland. Låt Ryssland vara Mordor och stöd Ukraina att bli ett bättre land, som en kompis eller vän som faktiskt också kan säga när någon gör fel.
All styrka och Heder till försvararna av Ukraina!

I detta pisskrig lyser Ukrainas försvarsvilja upp en mörk himmel.
På fälten, i källarna eller var ni är är. Världen ser er och er kamp.