2022-05-13, 07:56
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Enligt UA källor så har Ryssland förlorat fler än 25.000 st döda.

40 000 enligt deras egna källor. Om man räknar med wagners och odugliga skräpet fr DNR/LNR som offras i första leden.
Citera
2022-05-13, 07:56
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag saknar fortfarande en precist mål i debatten. Är målet att driva ut ryssarna? Eller är det "bara" att kunna slåss hela 2022 ut? Eller annat? Jag håller med om det du skriver om de ryska målen, men nu är jag en västlig medborgare i demokratiska organisationer och jag vill veta vad våra regeringar försöker åstadkomma.

Målet för Ukraina och vi som skickar hjälp borde vara att stoppa ryssens avancemang så här långt. Så länge de attackerar måste man såklart hålla emot. Detta kan innebära motoffensiver.

Mannen i Kreml som bestämmer allt sa ungefär så här på segerdagen: 'kriget fortsätter tills målen är uppnådda". Vilka målen är vet bara musslan själv.
Citera
2022-05-13, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Betänk att nästan hälften av Ukrainas befolkning är och vill vara Ryssvänliga...men detta tas ju aldrig fram i västmedia...Man vill driva ut ryssarna, ja även de som bor och lever i Ukraina det har ju vi sett sedan 2014. Över 14000 döda sedan 2014.
Frågan är väl solklar vad Ryssland vill, de vill skydda sitt territorium och de Ukrainare som är "ryssvänliga".
Frågan snarare är väl vad USA vill, det börjar också bli ganska klart, de vill expandera i Europa och utnyttjar Ukraina med alla medel, dvs de skiter om de dör. De gör USA:s jobb.
Finland o Sverige kanske går med i Nato och där har vi ännu en fin expansion en våt dröm för USA.

Du läser för mycket Ryss propaganda.

Att du ser det som Ukrainas fel att Ryssland sen 2014 har ockuperat delar av Ukraina och dödat 14 000 av dess befolkning.
Faktum är snarare att hela ansvaret ligger på Ryssland och möjligen FN som inte hade mandat att driva ur rysslands trupper tidigare.
Problemet är att Putin som är Rysslands ledare vill påverka och starta konflikter i sina grannländer.
Citera
2022-05-13, 07:57
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Betänk att nästan hälften av Ukrainas befolkning är och vill vara Ryssvänliga...men detta tas ju aldrig fram i västmedia...Man vill driva ut ryssarna, ja även de som bor och lever i Ukraina det har ju vi sett sedan 2014. Över 14000 döda sedan 2014.
Frågan är väl solklar vad Ryssland vill, de vill skydda sitt territorium och de Ukrainare som är "ryssvänliga".
Frågan snarare är väl vad USA vill, det börjar också bli ganska klart, de vill expandera i Europa och utnyttjar Ukraina med alla medel, dvs de skiter om de dör. De gör USA:s jobb.
Finland o Sverige kanske går med i Nato och där har vi ännu en fin expansion en våt dröm för USA.
Var har du fått den uppskattningen ifrån?
Jag läste att man bedömmer att runt hälften är pro-ryssland i Donbass och Luhansk så det är inget enormt stöd Ryssland har i områdena som man ska "befria".
Vad är då stödet djupare in i Ukraina? Knappast hälften.
Citera
2022-05-13, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är ju helt otroligt att supandet och systematiskt plundrande tillåts (förmodligen för att befälen är lika insyltade dom med)
Hade en tysk soldat varit full som en örn i tjänst så hade man vidtagit åtgärder omgående.
Vad gör ryssarna? Ingenting för ledande befäl är nog packad han med...

Ryssarnas befäl matchar såklart soldaterna.

Det positiva med kriget är, att ryssarnas image förstörs.
Putin visar alltid "skyltfönstret mot Väst" och västmedia rapporterar för sällan om Rysslands bedrövliga skick.

Vi i västvärlden ser bara vad vi vill se: de rika delarna av Moskva, statsbesök, toppmöten och Kreml..

Det sanslösa svineriet och inkompetensen i Ukraina, kommer aldrig att glömmas bort. Ryssarna drar ner brallorna på sig själva, visar hela världen vilka ägg de är.

De surar alltid över omvärldens brist på respekt. Inte konstigt att den saknas. De är fan inte kloka.

Enbart tortyen som upp ukrainare utsätts för, är ju omöjlig att föreställa sig. De har ett märkligt sätt att behandla ett grannfolk, som de vill "befria".

Det senaste jag läste, var att ryssarna stoppar in taggtråd i rectum. De skalar också fingrarna på sina offer, som bananer. Grymheten går inte att ta in.

Och så detta att de medvetet ger sig på barn. Små barn. Det går inte att sjunka lägre....
Citera
2022-05-13, 08:02
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Härligt och underbart att läsa .
Dom odugliga värdelösa ryssaarna lär sig simma.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9Kwyjw/rysk-bataljon-sanktes-i-attack-vid-floden-donets

Vilka vackra bilder! Nu sägs det att det var upp till 100 fordon och minst 3 st s k "BTG" som eliminerades där! Sen undrar man varför tappar ryska tanks "huvudet" så enkelt? Överallt ser man bilder på dessa fordon utan torn. Fel i konstruktionen som är inte anpassad till dagens moderna stridsmedel?
Citera
2022-05-13, 08:05
Medlem
Citat:
Jag saknar fortfarande en precist mål i debatten. Är målet att driva ut ryssarna?

drivas ut eller i förhandling, Det utalade målet bearbetas från bägge hållen. (dvs miltärt och diplomatiskt)

Citat:
Eller är det "bara" att kunna slåss hela 2022 ut?

På sikt kommer ekonomiska sanktioner och isiolation avsluta kriget genom ekonomisk och social utmattning inom rysslands gränser.

Citat:
Eller annat?
Det är främst upp till ryssland, och det är minst sagt oklart. det de försökt såhärlångt har inte fungerat.

Citat:
Jag håller med om det du skriver om de ryska målen, men nu är jag en västlig medborgare i demokratiska organisationer och jag vill veta vad våra regeringar försöker åstadkomma.

målet är att uppnå resulution ES11/1 (100 länder står bakom det, bla sverige.) genom ekonomiska sanktioner och isolation. det är ungefär det som de kan påverka, indirekt så bidrar ukraina genm att inte förlorar "kriget på marken" (det är ju dyrt (ekonomiskt) och besvärligt (socialt) att kriga).
Citera
2022-05-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Vilka vackra bilder! Nu sägs det att det var upp till 100 fordon och minst 3 st s k "BTG" som eliminerades där! Sen undrar man varför tappar ryska tanks "huvudet" så enkelt? Överallt ser man bilder på dessa fordon utan torn. Fel i konstruktionen som är inte anpassad till dagens moderna stridsmedel?

Ja de har fel på sin konstruktion, under/runt tornet sitter deras ammo eller vad det var så tornet ryker ganska lätt. Därav att man ser många utan torn.
Citera
2022-05-13, 08:08
Medlem
Citat:
Jag saknar fortfarande en precist mål i debatten. Är målet att driva ut ryssarna? Eller är det "bara" att kunna slåss hela 2022 ut? Eller annat? Jag håller med om det du skriver om de ryska målen, men nu är jag en västlig medborgare i demokratiska organisationer och jag vill veta vad våra regeringar försöker åstadkomma.

Edit: Anledningen till att USAs biståndspaket blev stoppat idag är liknande. Rand Paul var inte mot att assistera Ukraina per se, men han krävde att veta mer om vad det skulle gå till.
För Ukraina är målet självklart att få tillbaka sitt erkända territorium. Att få kontroll över alla delar av landet. Sedan om detta är möjligt är en annan sak. Kanske förlorar man helt och ryssarna tar hela landet, eller så drar man till sist någon stilleståndslinje som i Korea.
Men i nuläget är det väldigt oklart vad som kommer att hända.
För väst är väl målet samma som för Ukraina, men om Ukraina förlorar vill man i alla fall att Ryssland skall få betala ett mycket högt pris.
Citera
2022-05-13, 08:11
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
..
Mannen i Kreml som bestämmer allt sa ungefär så här på segerdagen: 'kriget fortsätter tills målen är uppnådda". Vilka målen är vet bara musslan själv.

Att förslava hela mänskligheten och sätta sitt "Z" på allas pannor ! Han är redan helt avslöjad.
-
Citera
2022-05-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu

Amunitonen ligger i en krans i tornet, så man kan väll kalla det för ett konstruktionsfel pga av autoladdare,

tänk som en midsommarkrans av spränggranater. antänd den så får du "champagnkorkseffekten", dvs kraften tar den enklaste vägen ut ur tanken, och då följer "korken med".

I "moderna väst tanks" ligger amunitonen i ett annat "rum", där den svagaste punkten inte är "in till utrymmet med besättning".
Citera
2022-05-13, 08:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

målet är att uppnå resulution ES11/1 (100 länder står bakom det, bla sverige.) genom ekonomiska sanktioner och isolation. det är ungefär det som de kan påverka, indirekt så bidrar ukraina genm att inte förlorar "kriget på marken" (det är ju dyrt (ekonomiskt) och besvärligt (socialt) att kriga).

Bra svar (förutom att det är inte riktigt det man ser i media tycker jag). Krig är ju komplicerat såtillvida att man inte vet vad motståndaren gör så ens "investeringar" måste ju ta höjd för att situationen ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in