2022-05-12, 23:10
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men jag tycker inte att det är något klokt beslut att ansöka om Natomedlemskap just nu.

Jag är inte heller någon Nato förespråkare, men när Putin hotar o säger till oss vad vi får o inte får göra. Då är jag absolut för att vi ska göra de motsatta.
En mobbare ska aldrig vinna!
Citera
2022-05-12, 23:11
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humble.villager
Tycker du verkligen de framstår som en särskilt stark militärmakt?
Allt går enligt plan, det säger Putin.
Fan Hitler och Stalin hade iallafall stake nog att erkänna nederlag och kalla krig för krig...
Citera
2022-05-12, 23:11
Bannlyst
Citat:
En stark militärmakt och stora naturtillgångar.

Ryssland en stark militärmakt? Har de problem med Ukraina så har de inte militär styrka nog att ge sig på något land av rang.

Naturtillgångar gör inte ett skitland magiskt till ett underbart land att bo i.
Citera
2022-05-12, 23:12
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är fantasisiffror som inte har med verkligheten att göra. Ryssland krigar från "hyllan" och dom kontraktsanställda hade inte varit utan lön, oavsett krig. Drivmedel har dom till självkostnadspris.

Sanktionerna förstör Europa men kommer inte påverka utgången av kriget.

Problemet för Ryssland är att ”hyllan” inte är oändlig. De har snart använt upp hälften av det som stod i hyllan. Tyvärr har de ju inte längre möjlighet att gå till ”affären” för att köpa nytt så istället får de se vad för gammalt skrot de har i ”källarförrådet” som de kan använda för att täcka upp.

För övrigt, om du tror att de ryska soldaternas _lön_ är den huvudsakliga kostnadsdrivande posten i den ryska balansräkningen för kriget så ska du nog ta en funderare till.
Citera
2022-05-12, 23:14
Medlem
Citat:
Brott mot folkrätten? Tretton på dussinet av dem. Jag gillar inte krig, men vad ska du göra med ett brott mot folkrätten? Demonstrera?

Ukraina har all rätt på sin sida att försvara sig. Det går inte att resonera med Putin. Antingen lägger man sig platt eller så gör man motstånd. Han saknar all form av rättsmedevetande. Har ingen moral utan det handlar bara om hans ego och hans land.
Naturligtvis borde man utkräva skadestånd. Hade Putin fått betala för det land som de har stulit, för allt som har blivit förstört, för allt mänskligt lidande så skulle Ryssland få världen största statsskuld.
Vi får väl se hur det blir med den saken. Men det finns miljoner människor som har förlorat sina hus, sina marker och gårdar, miljoner som har förlorat nära och kära på grund av en person. Det är brott som får en seriemördare att verka harmlös.
Senast redigerad av climasol 2022-05-12 kl. 23:17. Anledning: fel
Citera
2022-05-12, 23:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det beror på de geopolitiska styrkeförhållandena.
Citat:
En stark militärmakt och stora naturtillgångar.
Om jag är snäll så tolkar jag ditt inlägg som helt värdeneutralt och bara ett konstaterande av sakers faktiska tillstånd. Men det går å andra sidan helt emot dina märkliga tankar om att Ukraina borde kapitulera (!) och att Sverige borde ha ett lagom försvar och definitivt inte gå med i Nato. För om det är ”geopolitiska styrkeförhållanden” som styr och dikterar att Ryssland styr andra folk, då är det rimliga för Ukraina och Sverige att ändra på det så snart det bara går.

Så frågan är varför du tycker att Ukraina skall kröka rygg och Sverige avstå från en försvarsallians som gör oss immuna mot Kremls stormaktssmbitioner?

Om naturtillgångar avgjorde framgång i världen skulle Ryssland styra och Kina sitta i baksätet. Men nu har kineserna i stället passerat Ryssland i välstånd, liksom alla gamla WP-länder gjort. Det sannolika är i stället att detta var sista gången som Ryssland kunde hota något land och påtvinga dem sin vilja. Med Finland i Nato och Ukraina som en oförsonlig fiende i generationer håller Ryssland på att på slut på grannar att trycka under stövelklacken. I det läget kommer du med den brillianta analysen att Ukraina borde kapitulera för sitt eget bästa. Som sagt, man hoppas du inte kommer i närheten av rikets säkerhet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-05-12 kl. 23:54.
Citera
2022-05-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humble.villager
Tycker du verkligen de framstår som en särskilt stark militärmakt? Oavsett vad man tycker om skälen till invasionen så har jag fan förlorat respekten för ryska armén. Världens näst starkaste armé ska kunna prestera bättre

Ja.

https://www.wsj.com/articles/nearly-encircled-ukraines-last-stronghold-in-luhansk-resists-russian-onslaught-11652182875

Nearly Encircled, Ukraine’s Last Stronghold in Luhansk Resists Russian Onslaught

600.000 NATO tränade och beväpnade vs 180.000 Ryssar och får kuk, ja, Ryssland skulle krossa NATO.

Därför NATO inte vågar göra ett piss.
Citera
2022-05-12, 23:15
Bannlyst
Citat:
Trotsålder?

Är det trotsålder på din sida om jag riktar en pistol mot din tinning och tvingar dig att suga av mig om du gör motstånd? Man gör inte som pruttler säger bara för att han hotas.

Skaffa lite självinsikt.

Du hade nog bjudit på stånd istället för motstånd, men det får stå för dig. Bara för att du är en fjolla så betyder det inte att andra är det. Det är det här du behöver lära dig, att alla människor inte är som du och att du är inferior. Ukrainarna gör ett fantastiskt motstånd mot pedofilen pruttler.
Senast redigerad av pruttler 2022-05-12 kl. 23:18.
Citera
2022-05-12, 23:17
Medlem
Citat:
Absolut.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1524742847664173057?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1524742847664173057%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditm edia.com%2Fmediaembed%2Fuo7elr%3Fresponsive%3Dtrue is_nightmode%3Dfa lse

Liknande fadäser har rapporterats heeeela tiden under krigets gång. Det här är bara det senaste.

OBS.Klart att även Ukraina råkat ut för stora förluster men Rysslands armé, "världens näst starkaste", ska så klart prestera bättre än lilla Ukrainas. Men det gör de inte ens.

Den enda respekten jag har kvar för ryska militären är möjligtvis deras förmåga att skada civilbefolkningen. Den är otäck. Grattis
Citera
2022-05-12, 23:17
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Trotsålder?
Vi är inte rädda för den där bunkerryssens tomma hot och tänker inte låta honom diktera nånting gällande vårat lands angelägenheter, frågor på det?
Vi går med i Nato oavsett om du vill eller inte och det riktigt snart, du får väl organisera en demonstration...
Citera
2022-05-12, 23:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Vad hände med Izyum "offensiven" 4 dagar och ingen uppdatering..?

Ukrainarna blev så entusiastiska över sina nya M777-leksaker, att de glömde sin offensiv.

Men sen när de lekt färdigt, sätter de igång på nytt.

Citat:
One of the first public uses of the American M777 howitzer against Russian occupiers, in the Izyum region. The self-propelled guns "MSTA" of the Armed Forces of the Russian Federation were destroyed.

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/unhro0/one_of_the_first_public_uses_of_the_american_m777/
Citera
2022-05-12, 23:20
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Näe, men när du i princip sitter o försvarar det cucken Putin gör så börjar jag fundera vilket stadie du är i livet? Mår du bra? Man kan alltid kontakta läkaren om medicinen inte funkar som den ska.
Sakna ryggrad kan nog läkaren inte göra så mycket åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in