Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Intressant analys, och inte oväntad med tanke på Ryssland kraftiga förluster hittills. De hade bara ca 200,000 man från början och har knappast mer än 150,000 stridsdugliga kvar, kanske mindre, mot en totalmobiliserad nation med miljoner frivilliga. Det förefaller osannolikt att Ryssland skall kunna erövra Donbass nu och med det bättre artilleriet de fått kan Ukraina mycket väl driva ryssarna bakåt på vissa avsnitt. Även Kherson på fel sida av Dnjepr förefaller mycket svår för ryssarna att försvara.
Frågan är om Ukraina kan gå till angrepp på bred front. Jag är fortfarande tveksam till det, men det är ju heller inte nödvändigt om man kan blöda Rysslands kontraktsarme vit. Då återstår bara mobilisering, och det vore ett stort steg från ”specialoperationen”.
Jag skulle nog dra ner siffran till 100,000, med tanke på alla sårade/tillfångatagna.
Det är rätt så intressant, när jag läste ditt inlägg så tänkte jag faktiskt på nazityskland vs sovjet. När gick nazityskland in i full krigsekonomi, typ 1943? Medans sovjet var i krigsekonomi redan 1939 eller 1940 om jag minns rätt.
Ryssarna har gjort samma taktiska misstag som nazisterna under WWII, dvs man har totalt missbedömt situationen. Hitler ansåg väl att allt som behövdes för att förstöra bolsjevismen och sovjet var att bara sparka in dörren och sen skulle hela ruttna huset störtas in. På liknande sätt kan man dra parallel till hur Putin och hans gäng trodde att man skulle kunna vandra in, bli bemötta med blommor och sång.