Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Putin kommer inte att ge upp Krim. Jag är ganska säker på att det är den absolut röda linjen. Skulle Ukraina försöka återta Krim då kommer det att ses som en attack på Ryssland och då kommer man att svara med atombomber.
Även USA gick nyligen ut och sa att det kan vara farligt om Ryssland helt förlorar kriget. Putin kan se det som att Rysslands, eller hans egen existens är hotad.
Därför vill inte USA gå för hårt fram. Man vill gärna försvaga Ryssland, men ändå låta dem få något i slutänden, bara för att minimera risken att det urartar fullständigt.
Jag tror också att Ryssland svårligen ger upp Krim. Men i princip inget land har hittills erkänt dess annektering, så något måste de hitta på för att slippa sanktioner helt efter kriget. Jag föreslog en lease-lösning på säg 100 år där Ryssland kan hävda att Krim är ryskt.
Vad gäller kärnvapenhotet så tror jag alla skall tagga ner lite där. Ryssland har faktiskt en kärnvapendoktrin, och den påverkar rimligen olika befattningshavares villighet att trycka på sina respektive knappar. Signaturen Perun går igenom Rysslands doktin här:
https://youtu.be/sxOO0hCCSk4
Jag är inte säker på att ett försök av Ukraina att återta Krim faller inom ramen för denna doktrin.