2022-05-10, 21:39
Medlem
Tror att i NATO-frågan så är det en redan en valfråga (fast den troligtvis är avgjord)
MP tar negativa från C och S (risk att dom klara sig kvar)
V tar negativa från S

Sedan tror jag att C kommer tappa (höger C) till L med ny partiledare, så C kommer få det tufft i framtiden
Citera
2022-05-11, 09:59
Medlem
SD, kommer tappa fler och fler väljare, de har tappat "det" och blivit ett slags moderat parti.
Med vaccinpassen var ifråga, så trodde jag de skulle få 19-20% procent i valet.
Nu med omsvängningen i Natofrågan och tidigare i EU frågan, så tror jag de får vara glada om de klarar 15% i valet.
Själv kommer jag aldrig mer rösta på dem.

EU dansar idag efter Biden administrationens "pipa", dock går EU mer och mer mot fascism, gifter sig med WEF, totalitär, övervakning, censur, vaccinpass, våra demokratiska rättigheter och yttrandefrihet, begränsas.

SD, vill bli borgerliga, när man sjunger unison i globalistkören med de övriga Riksdagspartierna, då låter de illa i mina öron.
Här är en artikel som belyser bra, varför SD ledningen har gått vilse, och sviker sina väljare och vad de tror på.
https://newsvoice.se/2022/05/politisk-triangulering-politikerforakt/
Citera
2022-05-11, 10:25
Avslutad
Dessutom har jag också en känsla av att de flesta svenskar (i synnerhet medelklassen) är mer egoistiska än man tror.

Det vill säga att de i princip bryr sig mer om sin egna vardag än om landet i övrigt. Har man ett bra jobb och god hälsa samt att ens familj också mår bra. Då kanske man inte bryr sig så mycket på samhällsutvecklingen.

Väljarna tänker aldrig mer än vad näsan räcker och så länge inte de själva drabbas av de grova våldet, så fortsätter de att rösta som de gör. Allt är relativt känns det som
Citera
2022-05-11, 11:49
Medlem
Kvillebacken1s avatar
SD 16,9%

Dags för partiledningen att vakna?
Citera
2022-05-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
SD, kommer tappa fler och fler väljare, de har tappat "det" och blivit ett slags moderat parti.
Nu med omsvängningen i Natofrågan och tidigare i EU frågan, så tror jag de får vara glada om de klarar 15% i valet.

EU dansar idag efter Biden administrationens "pipa", dock går EU mer och mer mot fascism, gifter sig med WEF, totalitär, övervakning, censur, vaccinpass, våra demokratiska rättigheter och yttrandefrihet, begränsas.

SD, vill bli borgerliga, när man sjunger unison i globalistkören med de övriga Riksdagspartierna, då låter de illa i mina öron.
Här är en artikel som belyser bra, varför SD ledningen har gått vilse, och sviker sina väljare och vad de tror på.

Artikeln verkar initierad och handlar alltså om det vi kunde diskutera i realtid i tråden när det begav sig: trianguleringen, M-entrismen och en partiledning som sålt ut medlemmar och väljare för att personligen släppas in i etablissemangets stugvärme. Denna målkonflikt har ju legat och skavt hela tiden, för den som har ögon att se.

Det borde ju varit en populistisk instinkt att förstå att missnöjda väljare inte ville se en anpassning till partierna de var missnöjda med, eller hur? När man utan någon rimlig anledning pumpade upp M som en trovärdig samarbetspartner 2015, räddade man samtidigt M och S från ytterligare tapp. En röst på SD blev en röst på Batra/Kristersson, vilket stoppade tillflödet av både moderater och sossar.
Citera
2022-05-11, 19:51
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021

Ligger mycket i det och i artikeln i länken.
Verkar gå många gamla kärnväljare från SD till AfS.
Inte konstigt då AfS är SD al'a 2010.
Citera
2022-05-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Lite typ, från S till SD och vidare till AfS, då SD var 2010 S runt 70-80-tal
Citera
2022-05-11, 20:19
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Sd fick 5.7 procent i valet 2010. Afs kommer inte få 5.7 procent i valet 2022. Det är tyvärr sossarna som ökar på SD's bekostnad, inte Afs. Och detta började efter kriget i Ukraina.
Citera
2022-05-11, 20:35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Sd fick 5.7 procent i valet 2010. Afs kommer inte få 5.7 procent i valet 2022. Det är tyvärr sossarna som ökar på SD's bekostnad, inte Afs. Och detta började efter kriget i Ukraina.

Rent politiskt sett ligger AfS närmare SD 2010 än vad SD gör 2022.
Citera
2022-05-11, 20:39
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Rent politiskt sett ligger AfS närmare SD 2010 än vad SD gör 2022.

Jaha, varför är då Afs mycket mindre än vad SD var 2010?
Citera
2022-05-11, 20:42
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

AfS är ett betydligt nyare parti. Sedan har du alla idioter som inte vill rösta på partier som ligger utanför riksdagen, såvida inte de har en chans att komma in i riksdagen. De finns inom alla riksdagspartier. Det är t ex de som vägrade rösta på SD innan 2010, men som inte har problem med att rösta på dem nu.

Dock blev AfS större i sitt första val än vad det tog SD 10 år att uppnå.
Citera
2022-05-11, 21:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
AfS har fler betalande medlemmar än SD hade 2010 när de kom in i riksdagen.
Då var SD 22 år gamla. AfS är fyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in