2022-05-10, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nää, Italien hade inte råvarorna under ww2. Ryssland har de.

(Italien och Rumänien får faktiskt lite väl mycket s-it för deras insatser under ww2, med tanke på faktiskt vad de kunde komma till bordet med..)

Är ju mest att det är en väldigt tacksam jämförelse. Precis som Putin var Mussolini ett superego som vägrade undersättning när italienarna körde fast i alperna. Dem var dock så usla att fransmännen vägrade kapitulera för Italiens och det är ju en referens man kan se med Ryssland här.

I framtiden kommer dock Ryssland ta Italiens plats som det nya krigshistoriska skämtet.
Citera
2022-05-10, 19:18
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ukraina har nog gått ner till miniminivå på trupper runt Kiev, de behövs ju vid syd och östfronten, Azov-Kiev är väl vid östfronten där de hårdaste striderna pågår, tror inte att de kommer att flyttas upp för att mota Olle i grind, kan ju också vara falsk flagg så att säga, binda upp resurser helt i onödan för Ukraina.

Ser ut som det finns förband runt Kiev, ingen vet dock hur starka de är.

www.militaryland.net
Citera
2022-05-10, 19:22
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Kanske mig operatörerna har donerat flygplan i smyg ? Jag har svårt att se att t.ex Polen skulle donera sina MIG men kanske att natoländer lyckats hemlighålla inköp från t.ex Indien och lyckats få in dem till Ukraina. Jag griper efter halmstrån nu... om ryssarna ljuger vilket jag antar varför lämnar de inga trovärdiga uppgifter ?
Man ska väl inte utesluta det antar jag, men svårt att se att något sådant skulle kunna ske utan att det uppstår rykten.

Jag tror att det till viss del handlar om vanligt uppblåsta siffror och till viss del att ryssarna har begränsad förmåga (eller bara inte vill) att avgöra hur bra man träffade. Ungefär som att alla kryssningsmissiler de avfyrat har rapporterats som fullträffar som slagit ut 3-4 brigader, på samma sätt rapporteras 10 avfyrade luftvärnsmissiler som 10 nedskjutna plan.

Slutligen ska man inte utesluta internt sabotage, som bilderna med 3 st Sims 3.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, det är inte demokratiskt. Det var utomparlamentariskt och det var ingen debatt. Där var lika många som var emot, men de var ute på landet. USA och oligarker betalade uppehälle och bussar för att få in demonstranter.

oj ytterligare ett naivt, känslofyllt och osubstaniserat inlägg, tur jag inte är din mamma så jag behöver bry mig om dina utbrott.

Citat:
Där var knappast 800K demonstranter dagligen, det är en helt verklighetsfrämmande siffra. Kanske i någon enskild demonstration.

det var mellan 400-800k dagligen som uppmande förädaren att avgå, det eskalerade till våldsamheter pga av förädaren som vägrade att göra det demokratiskt korrekta valet, dvs avgå då han inte var villig att göra det duman (dvs folket) beslutet.

Citat:
Det var inte "ett fåtal nazister": "It appears that the far right Svoboda party was the most active collective agent in conventional and confrontational Maidan protest events, while the Right Sector was the most active collective agent in violent protest events. "
https://voxukraine.org/en/denial-of-the-obvious-far-right-in-maidan-protests-and-their-danger-today/

bitch plz... ett fåtal. att 10`000 vänstertroll säger 10`000 olika saker betyder inte att de har rätt. Läs gärna källan han referar till, där framgår det att den överväldigande majoriteten som protesterade, vare sig innan eller efter den (dömd för högfärederi) ilegetima presidenten ballade ur i sann diktatoranda var, betalda, nazister elelr ens nationalister eller något annat.

Läs gärna hans källa, det kommer vara en ögonöppnar för dina efterblivna påhitt.
https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=226&page=1&y=2014&m=2

Citat:
Dvs nazisterna var den organisation som organiserade mest protester - som sedan vanliga människor gick på. Man kan diskutera huruvida dessa "vanliga människor" var nazister eller inte när de gick med i nazist-organiserade demonstrationer.

Tvärtom, ett fåtal nationalister (% sätt långt färre än sd anhängar i sverige) både innan såväl som efter, den ÖVERVÄLDIGANDE majoriteten var vara sig nasiter , judar eller organiserade.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Kan nog stämma.

Russia 'two weeks behind schedule in the Donbas' - US official

Russia is about two weeks behind schedule in its invasion of Ukraine's eastern Donbas region, a senior US defence official said on Tuesday.

They added that Moscow is also behind schedule in the south, where it has launched relentless attacks on the port cities of Mariupol and Odesa.

Sky News
Citera
2022-05-10, 19:23
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ser ut som det finns förband runt Kiev, ingen vet dock hur starka de är.

www.militaryland.net
Tre Brigader varav två tillhör Hemvärnet.

https://twitter.com/JominiW/status/1522989565631295489/photo/1
Citera
2022-05-10, 19:24
Medlem
Frickys avatar
Citat:
China's Xi agrees with Macron on urgency of ceasefire in Ukraine. Chinese leader Xi Jinping “agreed on the urgency of a ceasefire” in Ukraine during a call with his French counterpart Emmanuel Macron

https://www.fmprc.gov.cn/eng/zxxx_662805/202205/t20220510_10684071.html
Citera
2022-05-10, 19:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Men för att återvända till Ukraina. Det är så att de flesta ryssar, inte, har något emot att dö för moder Ryssland. I själva verket har den stora massan bara en uppgift här i livet: att offra sig och lida för "lille far". Dock kan härskarnas båge spännas lite för hårt ibland, t.o.m för vanliga ryssar.....

Tror du faktiskt det ?

Menar.., Putin övertog ju butiken år 1999. Sedan kan man lägga till Jeltsins år..

Tror du att befolkningen har i Ryssland börjat se igenom Putins lögner, detta då med den frihet man har haft i bagaget de sista 20-30 åren ? Eller att man kallt offrar sig som du säger.

Personligen tror jag att frågan är mycket mer komplicerad än så.
Citera
2022-05-10, 19:25
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Määän, "hela 14 flygplan/helikoptrar och 30 drönare"! Det ryska försvarsdepartementet verkar ha en väldigt livlig fantasi. Så livlig att inte ens en, normal, treåring skulle tro dem!

Slava Ukraini!

Det kommer att bli värre ju längre kriget pågår och rySSland plan går sämre och sämre. Man måste hålla moralen upp hos befolkningen och visa att det går bra, vi vinner. Blir detta långvarigt så kommer dom att döda all befolkning i Ukrainas 5 gånger om precis som med deras flygplan. Men i rySSland har dom ingen aning om hur många bor där så den lögnen går säkert hem i deras censur.
Citera
2022-05-10, 19:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det ligger nog i deras gener, mongoler vet
du...

Snarare hos ryssarnas memer, som förts vidare ifrån generation till generation. För mongolerna som lever i Mongoliet verksr ju vara fredliga nu för tiden.
Citera
2022-05-10, 19:26
Medlem
Termos99s avatar
Ukrainare jobbar hårt.

Ukrainian forces 'pick-off Russian artillery' in open field

https://www.youtube.com/watch?v=U-sT2MWsY6A
Citera
2022-05-10, 19:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Snyggt.. och här:

9 maj
De första skotten av Ukrainas väpnade styrkor från den amerikanska haubitsen M777 på ryska trupper i östra Ukraina.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1523651967238561792

Gillar att killen med mobilkameran typ ber sin polare att vänta med att skjuta av NLAWen tills han hunnit kommit i bra position för att filma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in