2022-05-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Artilleri träffar fullträff på rörliga mål?

Inte konstigt ni tror Ukraina vinner när de använder sig av datorspel fortfarande haha 🤣

Jag brukar inte svara dig längre, som du är ett skämt. Men med dagens moderna ammunition för artilleri så kan man träffa rörliga mål. Jag gissar att ryssarna saknar det, men i väst finns det.

Du kan läsa om Laserstyrda Excalibur ammunition.
Citera
2022-05-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Ytterligare 8 Ukrainska flygplan och 10 helikoptrar nedskjutna

https://i.ibb.co/9hGRvCM/09-05.jpg

Ge mig bilder/videor. Annars är det bara en påhittad siffra av RySSen.
Citera
2022-05-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Jag har inte sett minsta lilla försök att länka Ryssland till Tysk-romerska riket, inte heller till Tyska Imperiet, eller för den delen till Hitlers Tyskland.

Vad får dig att tro att Ryssland vill bli arvtagare till Tysk-Romerska riket? De har kvar det ryska språket, de har inte bytt till den katolska kyrkan, de har inte ens gjort Kaliningrad till huvudstad - som ju åtminstone låg väldigt nära det Tysk-Romerska riket.

Det är ingen som ens nämnt Tysk-Romerska riklet, det är du som drar dom parallellerna.

Putler försöker skapa ett nytt "fjärde rike", inte det tredje riket. Putler som gammal boljsevik och KGB officer vill skapa en ny stormakt som ex. Sovjetunionen en gång var.
Citera
2022-05-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nej jag kommer inte åt RT och Sputnik. Blockat av ISP.

Gör som ryssarna skaffa vpn. eller byt leverantör. jag ahr inga problem med rt och sputnik , vare sig på jobb eller hemma.
Citera
2022-05-10, 12:41
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ryssland klarar inte ens av att ta hela Donbass. En liten tugga av Ukraina.
Rysslands militär är utarmad och Rysslands ekonomi kommer att vara i kaos i decennier.
Så det finns inget som helst hot mot Sverige.
Ryssland har aldrig varit ett mindre hot mot Sverige än nu och det kommande decenniet.
Och i det läget väljer Sverige att öka militärbudgeten med 80% och gå med i NATO?
Det är f-n Monty Python-nivå på det beslutet.

Håller med, Ryssland är svaga nu och under en längre tid. Antagligen är det därför den bästa tiden att gå med är nu, när de bara kan hytta med näven och sätta upp oss på deras extra hårda ”sanktionslista” eller nåt. Vi kommer inte få importera Vaz Lada på många år…
Förövrigt tror jag att ett medlemskap är billigare än att stå utanför.

Med det sagt så är jag ledsen över att utvecklingen gjort att vi överhuvud taget har hamnat i den här situationen. Men det är våra naiva, ointresserade politiker som försatt oss i den.
Citera
2022-05-10, 12:42
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Gör som ryssarna skaffa vpn. eller byt leverantör. jag ahr inga problem med rt och sputnik , vare sig på jobb eller hemma.
Funkar inte med VPN heller och har bara en ISP att välja på här uppe i norr.
Citera
2022-05-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Det är ingen som ens nämnt Tysk-Romerska riklet, det är du som drar dom parallellerna.

Putler försöker skapa ett nytt "fjärde rike", inte det tredje riket. Putler som gammal boljsevik och KGB officer vill skapa en ny stormakt som ex. Sovjetunionen en gång var.

Hela poängen med "Tredje riket" är som arvtagare till Tysk-Romerska riket.
Självklart måste då även "Fjärde riket" utgå från att det är en arvtagare till Tysk-Romerska riket - det "Tyska" rike som i praktiken bildades vid fördraget i Verdun.
Det är en fråga om historisk legitimitet. Vill Putin att Ryssland ska ses som "Fjärde riket" är enda alternativet att erövra EU, då detta är en långt mer trovärdig arvtagare - och på väldigt många sätt en faktisk arvtagare.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-05-10 kl. 12:45.
Citera
2022-05-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Ge mig bilder/videor. Annars är det bara en påhittad siffra av RySSen.

Rybar är en del av den ryska trollfabriken bara. det är per defintion en märklig källa om man vill påvisa något som sant.

https://securingdemocracy.gmfus.org/the-illusion-of-a-russian-media-empire-how-anonymous-bloggers-and-obfuscated-identities-power-the-tr oll-factorys-successor/
Citera
2022-05-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Funkar inte med VPN heller och har bara en ISP att välja på här uppe i norr.

där ser man, internet är nog inget för dig då....
Citera
2022-05-10, 12:46
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror det tidsfönstret är stängt. Där var oro i starten av kriget, men oppositionen verkar kväst. Om det händer, så är det nice. Men se på 9 maj-paraderna igår, där är bred uppbackning.

Det var väl mindre folk än vanligt, plus att jag misstänker att snacket om att "flyguppvisningen inställd pga dåligt väder" inte imponerade på dom ryssar som faktiskt vågade notera väderförhållandena själva.

Framgångarna uteblir, ryssar kommer hem i kistor, svårt skadade eller inte alls. Utländska företag stänger ner, importen stryps, arbetslösheten skenar, levnadsstandarden sjunker.

Jag skulle påstå att tidsfönstret för Putin börjar stängas as we speak.
Citera
2022-05-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Hela poängen med "Tredje riket" är som arvtagare till Tysk-Romerska riket.
Självklart måste då även "Fjärde riket" utgå från att det är en arvtagare till Tysk-Romerska riket - det "Tyska" rike som i praktiken bildades vid fördraget i Verdun.
Det är en fråga om historisk legitimitet. Vill Putin att Ryssland ska ses som "Fjärde riket" är enda alternativet att erövra EU, då detta är en långt mer trovärdig arvtagare - och på väldigt många sätt en faktisk arvtagare.

Det är precis det Putler tänkt göra, men det kommer aldrig att gå då han inte ens klarar av att invadera Ukraina.
Likt Hitler kommer Putler att misslyckas kapitalt.
Citera
2022-05-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
https://mobile.twitter.com/RALee85/status/1523943999932968960?

Ryskt pansar omvandlas till konservburkar. Underbara scener. Sju färre pansarvagnar för invasionsarmén.
Tack för den. Så går det för små unga livrädda och omotiverade ryssoldater som befinner sig i ett krigsskådespel utan befäl.
Sju av elva utslaget i ett enda anfall. De fyra återstående kommer aldrig mer att strida igen, helt traumatiserade.

Den extremt goda INTEL som ukrainarna har tillgång till innebär att de vet på millimetern var fiendefordonen befinner sig. Det måste kännas fullständigt hopplöst för ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in