Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Eftersom fri vilja påstås vara en förmåga hos människor att välja på visst sätt så har jag gång efter annan efterfrågat ett experiment som särskiljer människor som har fri vilja från människor som inte har det. Hur ser en vägkorsning ut där människor som har fri vilja väljer att gå vänster och människor som saknar fri vilja väljer att gå höger? Kan man inte definiera ett sådant experiment så kan fri vilja inte handla om människors förmåga att göra val, utan måste då handla om något annat, exempelvis livsåskådning.
Dessvärre lyckas aldrig någon beskriva ett sådant experiment.
Men diskuterar filosofin den fria viljan eller diskuterar den om vi kan göra fria val. Viljan att göra något finns inte med i diskussionen. Jag anser att det är människans förmåga att göra fria val utifrån vem människan är plus en hel del metafysik som diskuteras här och inom filosofin, när man diskuterar det filosofin kallar "fri vilja" men som egentligen handlar om "fria val".
Bara verkligheten som dök upp i mitt huvud för ett tag. Tråden borde utifrån det svenska språket heta "Kan man göra fria val".
Om filosofin då i frågan om fria val, säger att ingenting vi vet får påverka vårat val. Då lämnar den bara kvar slumpen som beslutsprocess och utifrån de definitioner som finns, att det är ett fritt val. Förstås idioti, men det blir konsekvensen utifrån filosofin. Val baserade på vilja(känslor) och logik(tidigare kunskap) anses inte vara giltiga.
Ett sånt experiment, med skiljevägen skulle förstås kunna göras. Om alla alltid väljer samma väg, är besluten gjorda av någon sorts inbyggd beslutsprocess och kan inte vara ett fritt val. Däremot om alla slumpmässigt tar den ena eller andra vägen finns det ingen logik(som man kan visa) i det och då kan man(enligt filosofin) göra fria val.