2022-05-08, 23:11
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Kan någon posta en bild på dessa nya Ryska uniformer som "ser exakt likadana ut som SS uniformer" med "Z märke som ser exakt ut som nazi märket och färgen"? 😏

Inte "Z" men färgkombinationen tillsammans med de svarta uniformerna för tankarna till SS

https://www.smobserved.com/story/2022/05/04/news/russian-womens-army-uniforms-look-remarkably-like-ss-uniforms-during-world-war-ii/6730.html
Citera
2022-05-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fast Putte och hans parti är inte kommunister.
Det finns ett litet kommunistparti dock.
Det är därför det är så konstigt att kommunisterna stödjer dom, men många kommunister var nog egentligen inte så intresserade av kommunismen det var den totalitära makten dom såg upp till. Under Gorbatjovs tid tror jag att kärleken svalnade ordentligt. Sedan när Putin kom och började med samma totalitära dumheter blev dom som tonårstjejer igen, dom såg inget annat än den stora kärleken Ryssland.
Citera
2022-05-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Det är därför det är så konstigt att kommunisterna stödjer dom, men många kommunister var nog egentligen inte så intresserade av kommunismen det var den totalitära makten dom såg upp till. Under Gorbatjovs tid tror jag att kärleken svalnade ordentligt. Sedan när Putin kom och började med samma totalitära dumheter blev dom som tonårstjejer igen, dom såg inget annat än den stora kärleken Ryssland.

Putin är fascist. Det är inte ologiskt att kommunister stöder fascister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Spirit
Hade lite dejt med en Ukrainska ett tag, och hon berättade att Ukrainska människor var vitt skilda från ryssar, ett helt skiljt människoslag än ryssar. Väldigt olika ryssar, helt och hållet...stämmer det?

Detta var verkligen en intressant fråga. Och på sätt o vis så är det sant. Ryssar som har valt att bosätta sig i Ukraina har valt städer i Ukraina där det finns mer ryssar som är redan bosatta där. Varför vet jag verkligen inte.
Citera
Medlem
Det verkar faktiskt som om ryssarna har övertaget nu. Det verkar som om Ukraina väntar på leveranser från Australien?
Jag tolkar det som ett dåligt tecken om man måste skicka vapen från andra sidan av världen.
Att 2000 Azov soldater försvarar västs demokrati i kulvertar 20 meter under marken borde få många att ifrågasätta läget.
Jag kan ha varit utsatt för rysspropaganda - men det är så jag ser läget.
Citera
2022-05-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Är ganska övertygad att Putin gör exakt vad han vill.. 😉

Imorgon blir det att kolla på segerparaden från Moskva och folkfesten där. Ryktas om en segerparad utan dess like 😉

Tror du V och O grupperna kommer hyllas av flygvapnet eller bara Z? Eller alla 3?

Föreställ dig detta, på steroider;

https://youtu.be/Kd-sHp8oN8M

URAAA

Du glömde bort att nämna att ett A kanske tränger sig in där också.
Citera
2022-05-08, 23:23
Moderator
-Info-s avatar
Fiasko för ryssarna?

Citat:
– Putin måste börja springa för att kunna stå still i Ukraina, om inga styrkor tillkommer kommer de ryska styrkorna köras ut ur Donbas, säger han.
Citat:
Kriget är koncentrerat till strider på ett fåtal ställen, tyngdpunkten ligger söder om Izium.

– Det Ryssland försöker göra är en inringningsoperation, att stänga inne de ukrainska styrkorna, men det har stått still en vecka. Det är ytterligare ett fiasko för den ryska armén, säger Christiansson i SVT:s Morgonstudion.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/segerdagen-kan-bli-vagskal-putin-maste-borja-springa
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Mycket starkt tal av Zelenzy, dels om slutet på andra världskriget och dels om den återväckta ondska, som Ukraina med stöd från stora delar av världen, nu så tappert slåss mot.

https://twitter.com/mfa_ukraine/status/1523204849730572288?s=25&t=N6vmn07LJsM1ikTvMMgqoQ

Så talar en ledare. Det är mänskligt, det är ärligt och utan överdrifter men med en inlevelse som stärker sitt land och dess folk. Zelensky kommer få många statyer resta över sig i framtiden i Ukraina.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Wesley Clark är inte heller positiv för Ukrainas långsiktiga förmåga att "rida ut det". Var på CNN häromdagen. Man måste ge mer avancerade vapen sade han.., i höst börjar problemen enligt honom.

Sedan så slapp det ju ut av Bojo tidigare något häromveckan..

Men visst, det är väl glädjande ifrån ryskt håll med ett erkännande att det inte är en "a day at the beach". En smula nykterhet..

Dessvärre så ser jag inte Putin & arkitekterna för detta att ge upp. För de har bara ett val : Segra eller hamna i "wall of shame" i ryska historieböcker. De vet detta, och kommer att vara villiga att köra igenom kaklet..

Men Ryssland kommer också att få skicka sämre vapen och sämre trupper.
Citera
2022-05-08, 23:24
Medlem
Har tråden ens fattat att Izyumoffensiven är helt slaktad?

Alla ryska bataljoner i den fickan is no more?

Varför tjatar vi om det proryssarna vill här, dom förlorar ju kriget.
Citera
2022-05-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Gör du något för att föra dessa till säkerhet i Sverige?

Kherson verkar bli en av de områden som Ryssland vill blir en del av Ryssland. Hur känner du/dom inför det? Tror ni att Ukraina kommer att kunna ta tillbaka området?

Min pappa och en annan kvinna från min stad åkte in i Ukraina för att hjälpa folk samt hämta hit några. Min pappa planerar att åka igen och då följer jag nog med. I våran stad så har det kommit jätte många ukrainare. Känns väldigt konstigt nu när man går på stan och hör sitt andra språk pratas ännu mer.

Det har jag och min familj spekulerat att ryssarna försöker ta över Kherson. Jag tror ukrainarna fokuserar mer på kyiv och gränserna där ryssarna tar sig igenom. Jag hoppas verkligen inte att dom ta över staden. Jag är på nått sätt glad att min mormor inte lever längre då hon hade säkert försökt jaga efter ryska soldater att lämna hennes stad. Just nu så ser det ut som att Ryssland ändå tagit makten där, men jag hoppas att dom ukrainska soldaterna gör något åt det.
Citera
2022-05-08, 23:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det verkar som om länder de har samarbetat med som Indien fattade det här redan innan och avbröt sina kontrakt. Men det ger ju inga poäng för framtiden om ryssarna ska ha råd att bygga nya vapen att deras vapen suger när de kommer till test.

Men annars egentligen inget nytt. Iran kunde nästan vinna över Irak beroende på att USA innan revolutionen hade gett Iran F-14. Israel slaktade i princip alla sina grannar med sina vapen från väst medan grannarna hade sovjetiska. En av anledningarna till att Sovjet föll för de kunde inte matcha väst i teknologisk utveckling. Så kommer ju inte som någon överraskning annat än kanske för Putin.

Och jag tror väst avancerat mycket sedan kalla kriget. Ryssland verkar i princip ha samma vapen som de gett lite nya namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in